gosig med åldern?
Blir illrar mer gosiga med åldern?
Jag har inte haft någon iller som blivit äldre än 5 år och de har alla utom nuvarande varit omplaceringar. Min första Elvis var mycket gosig, men Benziller som jag har nu är inte gosig. Eller han var gosig med min fd fästman. Mig ska han bara busa med.
Nu är han 1,5 år (kastrerad) och jag undrar om han kommer att bli mer gosig i och med att han åldras? Vad tror ni? Vad är eran erfarenhet?
Detta är ju min första iller jag tagit från valpålder, så jag vet ju inte hur mycket jag lyckats prägla honom eller hur det kan påverka. Jag tog hon dessutom lite för tidigt (vid 8 veckors ålder) pga uppfödaren sålde valparna då. De första veckorna sov han i min bh…
(Något jag trodde visade att WOW här är en riktig gosiller, men icke sa nicke… inget gos här… matte ska ha väckas mitt i natten av en iller som drar i täcket…)
jag tror mycket har att göra med personligheten….

Mina 2 illerflickor jag haft har knappast varit gosiga, varken med åldern eller i övrigt. Det enda de är är "egoister", de kommer upp i sängen och lägger sig i knävecket när de fryser på morgonkvisten. Detta kan lätt tolkas som gos, men det är bara för att de fryser som de behagar "gosa". *frustar lite* Sen är de mammagosiga när de är rädda, tex när vi är borta. Då ska de sitta innaför jackan och gosa. Men även detta är ju ur egen vinning som de sitter där, inte för att jag trivs med dem och vill att de ska sitta mer innanför tröjan och mysa. Otacksamma är de… vill man kela eller klias så smiter de första chansen de får. Mina honor blev och är 5,5 (död) samt 6,5 år (levande).
Däremot min nya omplacering till 3,5 åriga hane är helgosig. han sitter en halvtimme i knät och gosar. Älskar att bli kliad och pussas gärna på munnen ordentligt. Han är verkligen kelig, vilket är en helt ny upplevelse för mig. Vi bara tackar och tar emot och hoppas på mer kel i framtiden. 
Så som svar: -Ingen aning, tror det är individbaserat. Men visst, upprepad kel-behandling kanske ger lite mer tillgivenhet med åren. men inte vidare mycket…
haha…upprepad kel-behandling…
Det är ju sant att en iller inte behöver vara gosig eller kelsjuk, men det är ju så extra härligt med närheten… Därför undrar jag. Självklart får Benziller vara precis som han är, jag är sååå nöjd med det. Bara en nyfiken fråga alltså. (så att ni inte beskyller mig för att tvångsgosa med min iller… hihi)

Jag tvångsgosar med min iller… Är hon egoistisk och snålvärmer sig på mig så kan jag tvångsgosa med henne ibland. Even Steven eller Frans Balans är det måttot vi kör, illern Alba och jag! *flin*
Vi fick ted när han var 5 år han var inte nått vidare gosig då och är det inte nu heller…finns helt enkelt för mycket saker att undersöka för att man ska hinna med med sånt där gos trams :P Men jag tvångsgosar lite med honom ändå :P
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Brukar hugga mig en iller när de springer förbi soffan. Funny kan tänka sig att ligga på mattes mage en stund och gosa men Trazan ska bara bli kliad och slutar man så sticker han.
Sara

tyra blir 7 snart och gillar INTE gos. tvångsgosar när hon är trött och så, men hon blir pigg och springer på äventyr ganska fort. :|

Helt klart tror jag på att det är individuellt. Men samtidigt så kan man tvångs gosa med dem så de blir lite mer intresserad av gos också. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ja mest individuellt tror jag, men unga illrar kan man nog lära att uppskatta gos i ganska stor grad. Tuva har ett omättbart gosbehov, har haft sen hon kom till mig som 14v flicka. Woodo har med åldern blivit gosigare. Men han har gått från att hugga vilt omkring sig efter två sek i famnen (för fem år sen) till att kunna mysa i ett par minuter i knät (såvida man inte är på illerträff, då ska han minsann bara gosa med ALLA). Lugn och kärlek till illerfolket!
hihi… era elakingar… fast jag tycker Benziller verkar gilla tvångsgos ibland
Jag kan idag tala om att Benziller faktiskt har blivit gosig. Han söker min kontakt och vill bli upplyft och gosad med. Att gosa i sängen med mig är också en sak han uppskattar.
Han är fortfarande, trots sina 6 år, en aktiv och busig iller, men kan ta sig tid att gosa och uppskattar närhet.
#11 Härligt att han lärt sig gosa och roligt att han fortfarande är pigg och aktiv