Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 568 ggr
Grodan
0

Promenera med iller

Jag går ut varje dag med min iller. Samtidigt som jag går med hunden. Det har jag gjort varje dag i ca 7 månader. Av någon underlig anledning hör det liksom till våran vardag.

Benziller har svårt att lämna vårt hem så de första meterna bär jag honom om hunden är otålig (dobermann = ofta otålig Flört). Speciellt nu när det är ljust tycker Benziller inte om att behöva gå hemifrån. Han vill gärna sitta på gården och gräva i buskarna, leta saker i gräset och glädjepoppa lite hemtrevligt. DET är förresten en sak jag inte hört eller sett hos någon annan iller. När han känner igen sig, eller kommer hem, så låter han lågt hela tiden och han känns väldigt hemtrevlig och gosig då. Så jag antar att det är ett hemtrivsel-ljud av något slag… *fniss*

På promenaden är hunden draghjälp eller Benziller springer efter hunden! Det är himla käckt när de springer bredvid varandra. Nu har äntligen dåggen också förstått att det är HAN som måste hålla reda på alla koppel så han inte trasslar in sig… för illern är ju bara en iller liksom…

Promenaderna varar allt från 20 min till 1,5 timme beroende på humör, lust etc. Sällan väder då varken jag, iller eller hund bryr oss om olika väder. Benziller gillar dock inte smällare så runt nyår ville han inte gå ut.

Jag har tänkt lite på hur jag nu ska skydda Benziller för diverse kryp som t ex fästingar. Hunden får oftast örthalsband. Men hur gör jag med illern?

(jättesvårt att hitta lämplig forumgrupp till detta… hm)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Faxlin
0

Det är nog bara att inhandla en fästingplockare är jag rädd för.
Mina brukar dock klara sig bra mot dessa äckliga kryp. Jag kanske bara har tur eller så gillar fästingar inte illrar. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

Jag har hört någonstans att just fästingar inte gillar illrar. Men det är nog bra man kollar så att det inte blir något ifall man är ute mycket.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

nisse
0

hoppas det är så för fästingar är något som ger mej rysningar..blärk vad dom är äckliga

Faxlin
0

Det ger en riktiga rysningar dessa vidriga lilla djur.

Audiatur et altera pars

TottsiGirl
0

Ja usch och har man hittat en som kryper nånstans ja då håller jag på att klia ihjäl mig! För då kliar de ju precis överallt!! Hemska små odjur!! hurr

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Faxlin
0

Ja, visst är det hemskt. Vi har i min familj lyckats få två fästingar som sitter fast. Jag fick den ena i huvudet. Och det var inte mysigt kan jag säga. Sonen fick den andra och det kan jag informera att det var nog ännu jäkligare. Om jag inte skriver rätt ut vart så är det i alla fall på en del som vi tjejer saknar. hihi

Audiatur et altera pars

TottsiGirl
0

Haha på samma ställe vet ja att "svärfar" oxå har lyckats få en..en gång.. å dom fick inte loss den så dom blev tvungna att åka till vårdcentralen där sköterskan helt enkelt tyckte "Vi häller bensin på den" Haha konstigt nog tyckte inte svärfar detta lät lockande Räcka ut tungan

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Faxlin
0

*Asg* kan tänka mig att svärfar inte tyckte det lät helt lockande. Men då skulle de åtminstone kunna skyllt på bensinstopp om någon undrade varför han knuffade svärmor sedan. hihi
Nej, nu spårar jag ur igen. Sorry!!!

Audiatur et altera pars

nisse
0

*asg* bästa jag hört på hela dagen..haha rent ut sagt skit roligt sagt

Nettan
0

Fästingar kan visst sätta sig på illrar. När jag hämtade Trixie och Saga så märkte jag att deras mamma hade en iller sittande på kinden. Jag tänkte mig inte för och sa "oj, titta, Majsan har en fästing". Som tack för detta så fick jag ett stort sår i fingret av den bitska modern. Skrattande

Mandysan
0

När jag hämtade Trixie och Saga så märkte jag att deras mamma hade en iller sittande på kinden.

Är du säker på att det var en iller?

Nettan
0

hmm.. du har rätt mandysan, det kanske inte var en iller. Det var nog en förklädd pälsgädda..*ASGARVAR*

Jag har faktiskt bildbevis på att det var en albinohona faktiskt. Om inte så har de fått kostymen att sitta väldigt fint på henne Flört

Mandysan
0

*ASG*

Grodan
0

ajdå, lät ju rätt bra med att fästingar inte skulle gilla illrar… kan man köra med någon spot-on… jag har hittills sprayat både hund och iller med hemmagjort fästingmedel när vi kommit in efter promenad i högt gräs och det har fungerat vad jag märkt…

Nettan
0

STOPP här nu.. Grodan ! man kan inte säga att man använder hemmagjort fästingmedel men inte berätta vad det är gjort av och hur man gör det. Berätta ! Flört

Grodan
0

*fniss*

minns ju inte… Generad några örter som en kompis kokade… det skulle eg inte hålla mer än några dagar, men nu har jag använt det en vecka…

Shelby
0

Det går att krossa vitlök och lägga i vatten ett tag och sen spraya på.. men det luktar ju vitlök.. men oftast så funkar det: inga fästingar!

Faxlin
0

Något som funkar rätt bra på hästarna mot både knott och mygg och fästingar är ett hemmgjort medel som jag gör.
1 liter matolja
1 hel vitlök
1 flaska citronsaft (de i den där plastflaskan som ser ut som en citron)

Bara pressa vitlöken, blanda ihop allting och sedan låta det dra i några dagar så kan man smörja det på hästen, eller så silar man bort vitlöken och häller det i en sprayflaska så kan man spraya det på de andra djuren med.

Audiatur et altera pars

Grodan
0

Jag fortsatte att promenera dagligen med Benziller och Korven (som hunden heter) tills för 2 år sedan. När jag flyttade till Malmö innerstad fungerade det väldigt dåligt att ta med iller på promenad så då fick han bara följa med på axeln eller i luvan ett par gånger.

För ett år sedan flyttade jag till Södertälje och har uteplats, där får han gå runt lite någon gång i veckan, men promenader här funkar inte då jag har problem med grannarna.

Benziller är nu 6 år, kastrerad via operation sedan han var ca 6 månader. Han äter James Wellbeloved och funkar mkt bra på det. Han fick James wellbeloved som valp och ett tag fram, tills det försvann. Sedan fick han annat foder som fått topbetyg här på sajten, men han blev kal på svansen om somrarna och förra sommaren var han även illamående. När jag, i början på året, hittade James Wellbeloved igen så köpte jag det och då blev pälsen mkt tätare. Han har inte varit illamående sedan dess.