Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 643 ggr
skrollan
0

Upphittad kattbebis

Nyss ringde dem från värmeverket och sa att dem hittat en kattbebis i en fleeceficka.
Hämtade den lilla stackaren och jag har så svårt att gissa åldern och könet. Dock gissar jag på ca tolv veckor, han går och har bebis pälsen och alldeles underbara blåa ögon. Ska ringa polisen och se om det finns någon som är saknad. Men kan inte tro att någon skulle släppa ut en sådan liten oskyldig bebis så liten.

Min tanke är möjligtvis vildbebis. Hur går jag till väga då? Hur vet jag det såna fall? Blir det olagligt att behålla honom då? Skulle vilja försäkra honom och ta honom till veterinär för hälsokontroll och vaccination.

Hjälp mig med råd snälla!

Kya
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det en vild bäbis märker du det enormt fort, särskilt om den är så pass gammal.
Då har du inte en chans att komma inärheten av den, att fånga in den vore så gott som omöjligt nästan.

Hade en katt en gång när jag var liten, som fick kattungar ute, vi hittade på dom när dom var runt 8-9 veckor gamla.
Fick fånga in kattungarna med håvar och fällor, efter att dom hade vart inne en och en halv vecka gick det fortfarandes inte att komma nära dom, och det var handskar på som gälde.

Dvs jag tror inte eran katt är en vildkatt egentligen.

skrollan
0

Okej, tack så mycket! När jag kikar på blocket annonser så ser deras tolv veckors bebisar så mycket större ut. Så tippar på kanske runt 10 veckor den här lilla är. Har ställt in en låda, torrfoder, vatten och ad mat.

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog hand om en kattmamma med 4 kattungar som bott ute tills de var ca 8 veckor och det är precis som nämnt ovan- enormt svårt att ens komma i närheten. Dock lyckades jag lura ungarna  genom en lugn mamma och en folieboll som var mycket intressant. Kan dock säga att jag fick mig några ordentliga bett, rivmärken på händerna och det tog nog ungefär 2 v tills man kunde börja klappa den första kattungen lite och det tog mer än 4 veckor innan jag fick chansen att klappa den skyggaste utav ungarna.

Är det en vildkatt kan du inte ta i den.

Lägger upp en bild på kattungarna jag tog hand om så du kan jämföra hur din katt ser ut och kanske räkna ut åldern på katten.. På bilden är denna katt runt 8,5-9 v gammal.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild när dom är 11,5 v

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Jag tycker han är ännu mindre =( Fick höra på hittekatter att dem typ är blåögda till ca 6 veckors ålder.
Blir ifrån kopplad varenda gång från polisen!

UlrikaD
0

Tänkte precis säga att de är blåögda upp till ca 6 veckor och sedan byter de färg.

Han behöver en fostermamma helt enkelt som kan uppfostra honom. Det måste ju finnas någon på Hittekatter som kan ta honom. Finns väldigt många där inne som har kullar de tar hand om.

Polisen kommer i mån av plats att lämna till katthem alternativt avliva. Vore bättre om någon privat kunde ta hand om den så har han en bättre chans.

skrollan
0

Ja, det med ögonen fick jag veta inne på hittakatter, han börjar ändra ögonfärg nu ser man i olika solljus. Hoppas kunna hitta någon, men verkar inte så. Har en tråg inne på hittekatter också.