Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 871 ggr
camilla85
0

Illrar och små barn?

Skrev på marsvin iFokus igår att jag började bli riktigt djursugen och började fundera på marsvin men kom idag att tänka på iller. Det första jag måste ta reda på då är ju hur iller och små barn fungerar ihop? Äldsta är 2,5 år och yngsta 14 månader. De är katt och hundvana och har alltid varit duktiga med dom.

Tror vi skulle skaffa en vuxen iller om det blev så. Har aldrig haft iller förut så känns som att de är lättare.

FerretCrow
0

Skall du ha en vuxen iller bör du kolla efter en som verkligen redan isf är vana spädbarn. Många illrar kan bli otroligt uppstressade av små barn. Sedan behövs det ju läsa på mycket om djuret i sig om du inte gjort det ännu. lycka till i sökandet

Sophey
0

Det ar val inte att rekomendera nagot frigaende djur ihop med spadbarn och smabarn igentligen. Kom aven ihag att en del illrar kan reagera ordentligt mot skrikande eller gratande barn aven om de s.k gar ihop med barn.

Lycka till med sokandet efter ett husdjur.

Medarbetare på matlust

Jessica Holländare
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min dotter är fyra år och vi har nyligen skaffat illervalpar. Har valt att ha illrarna i eget rum då dom inte ska bli trampade på när hon far fram eller att hon ska bli rädd för dom när de bits. Så hon umgås med illrarna på våra vilkor och än så länge har det fungerat toppen! De reagerar inte alls när hon far förbi och skriker och lever rövare och hon tycker det är jätteroligt att stå och titta när de leker och klappa dom när hon får.

camilla85
0

Ja iller kanske inte är något för oss då. Här är ju rätt hög ljud och stöknivå med två små pojkar. Känner verkligen att det saknas något i mitt liv när jag inte har djur omkring mig. Sambon är allergisk mot katt och hund kan vi inte skaffa nu. Vill ha ett "riktigt" djur, burdjur är ju också riktiga djur men jag vill ha nått som springer mer fritt och som man kan busa med. Kan inte komma på något annat djur som kan passa heller.

HannaM
0

#4 Är han allergisk finns ju en risk att han reagerar på iller också förr eller senare tyvär.

camilla85
0

Hade i så fall tänkt alleritesta sambo och barn innan. Vet dock inte om det finns så man kan testa mot just iller. Någon annan som vet?

HannaM
0

#6 Man kan men det är en allergi som ofta utvecklas efter att man umgåtts med iller.

camilla85
0

Men då kan vi alltså aldrig skaffa iller eftersom vi inte känner någon som har så man kan umgås och sen känns det inte som att det blir samma sak och vara hemma hos någon annan heller. Eller ja då får man ju chansa då i så fall. Men men det blir väl ett senare problem i så fall då. Efter att ha läst lite mer och sett det ni skrivit så väntar vi lite tills barnen är större. Hade jag haft ett rum över som de kunnat bo i hade jag kunnat skaffat nu då hade man ju kunnat ha lite mer kontrollerat umgänge med barnen men det finns tyvärr inget över. Sambon ville inte ge datarummet till illrar och datorer och illrar känns inte som den bästa kombon =).

FerretCrow
0

#8 datorer och illrar är inga problem. Om ni skulle haft katt skulle den inte heller får vara vid datan? På detta forum finns säkert någon som bor i din närhet som ni får hälsa på ;)

Jessica Holländare
0

Själv så gjorde jag om en stor klädkammare till illerrum. :) Ska skaffa en playpen-hage till dom så de ska få sprätta loss i vardagsrummet när vi är där. Då är de skyddade mot virvelvinden till dotter och hon är skyddad mot busiga fotnafsande illrar.

camilla85
0

#9 Tänkte mest på sladdar och sånt men de kanske inte brukar bita på såna saker? Det kan väl katter också göra men jag trodde illrar var lite så där att de gärna testade saker genom munnen.

emoflickan
0

#11, det är inte så vanligt med sladdbitare men det finns definitivt!

FerretCrow
0

#12 jo visst finns det men mycket ovanligt. finns ju även enstaka fall med katter och hundor som äter allt som kommer i deras väg.

emoflickan
0

Ja? Men man måste ju vara medveten om vad som kan hända. Jag vet mååånga hundägare som har problem (särskilt i början) med att deras hundar tuggar på allt. Men det pratas inte så mycket om det i illervärlden, jag har t.ex haft 50 % illrar som gillat mobilsladdar o tuggat sönder (7 illrar på ca 20 årsperiod). Telefonsladdar har också varit pöopulärt, i princip alla tunnare sladdar.

FerretCrow
0

Haha ja då har jag haft tur av alla djur jag haft i mitt liv har jag aldrig haft detta problem och då har jag har det mesta i djurväg.

emoflickan
0

Ja tydligen har du haft jäkligt mycket tur! good for you!

FerretCrow
0

#16 ja jag menade det Flört

emoflickan
0

#17, jo och jag bekräftade det du skrev.

UlrikaD
0

Jag skulle nog tycka att om man redan från början vet att man måste ha illern i ett separat utrymme mest och inte tillsammans med resten av familjen, då bör man nog vänta med iller.

En iller är ett sånt otroligt socialt djur så om den sitter ensam i ett rum och hör hur det leks och busas ute i vardagsrummet så blir den nog inte särskilt glad.

Bättre då att ni skaffar djur nu som barnen kan ha glädje av också. Då tycker jag marsvin är ett utmärkt val. De kan sitta still i barnens knä (under övervakning såklart), de kan klappas och gosas med. Och man behöver inte vara orolig för att någonting ska hända.

Då blir de första husdjuren är mer positiv upplevelse än ett djur som man går runt och säger "akta, "försiktigt", "peta inte" osv.

Iller passar bättre när barnen har blivit större.

Jessica Holländare
0

#19 Jag håller faktiskt inte riktigt med. Nu har jag ju våra illrar uppe mycket och de har varandra. Men jag tror att det kan vara bra för barn att få respekt för djur direkt. Detsamma gäller ju faktiskt hundar, ingen mamma i världen skulle låta sin unge gå fram till en okänd hund. En iller får de lära sig att respektera och leka med på illerns och föräldrarnas vilkor. Fast det är ju bara min åsikt.

all4U
0

Vi har ett barn på 1 år och en iller på 5 år, tillsammans (under övervakning) så går dom väldigt bra ihop, Memphis gillar att bli jagad och barnet gillar att springa efter han. Memphis skuttar och poppar och kör race runt lägenheten, ligger och smyger på han och flyger fram hehe. Han går och hämtar sina leksaker och vill ge han hela tiden, lika när han äter så försöker han att mata Memphis. När Memphis tröttnar så går han in i rummet som han sover i (som vi ska göra om helt och hållet till illern) och då spärra vi av så att han får vara ifred. Det jag personligen tycker är jätte jobbigt är att vi inte har lika mycket tid till Memphis som innan, men det jobbar vi på nu så att alla ska må bra och vara nöjda! :) nu vet inte jag om dom flesta illrar är lika snäll som Memphis är mot vårat barn men alla som har kommit hem till oss och som har träffat andra illrar säger att dom tycker att han är ovanligt snäll. Han rör aldrig barnet. Vill påpeka att det betyder ju inte att vi lämnar dom ensamma i ett rum, vill ju inte att barnet är på memphis och vice versa.

Jessica Holländare
0

#21 Låter himla mysigt!! Så ser jag min framtid när jag har uppfostrat färdigt valparna. Hoppas ni hittar bra knep att hinna med både iller och barn på ett bra sätt. Mycket pyssel med att få tiden att räcka till…

Jag tror det är en fråga om respekt och anpassning. Tror faktiskt att det går att lära de flesta djur att vara med barn bara man kan respektera djurets vila och se till att barnet inte är för hårdhänt och på. Och sen tycker jag personligen att man aldrig ska lämna barn och djur tillsammans ensama. Barn är påhittiga ocg busiga och vet inte bättre. Djur kan vara hur snälla som helst men när de får nog och inte orkar mer måste de säga ifrån, kanske inte alltid går så bra..

camilla85
0

Kommer vänta med iller och skaffa marsvin nu om alla tester är okej på barnen. Kom att tänka på att jag precis börjat söka jobb och då inte vet hur mycket tid det kommer bli över för iller. Marsvin behöver ju så klart också tid och uppmärksamhet men det känns inte som att de behöver det på samma sätt. Får se hur det blir med allt först och främst ska allergi tester göras iaf.

Får drömma om iller i några år innan kanske det också blir av =). De verkar iaf hel mysiga (förutom de gånger man ser bilder på era förstörda saker haha).