Veterinärkostnader 1 månad..
Mina veterinärkostnader och mediciner mellan 19 december 2006 tom 25 januari 2007.
Trazan - Öronskabb + medicin till hela flocken (4 st). 550:- + 450:- Agria ersätter 0:- pga ny självriskperiod.
Oscar - Infektion i tumören på svansen + uppföljning insulinom 2278:- Agria ersätter 1270:-
Oscar - Nytt recept + medicin 80:- + 240:- Agria ersätter 0:- ev 20 % på recept utskrivningen.
Trazan - Kunde inte kissa 960:- Agria ersätter 768:-
Bilbo - Avlivning 625:- Agria ersätter 0:-
Trazan - Uppföljning av kisseriproblem + pälsproblem 1777:- Agria ersätter 1350:-
Summa kostnader för 3 illrar på drygt en månad: 6960:- varav agria ersätter 3388:- Mina försäkringskostnader för 4 illrar under 1 månad 155:- Thank you Agria!
Sara
Bra att du skriver ut sådan här! Det är en bra tankeställare för de som inte har försäkrat sina pälsar, och även bra för dem så funderar på Att skaffa iller, så man får förståelse över hur mycket sånt här kan kosta!

Men det låter helt sjukligt konstigt. Ja nu vet jag att man inte får betalt för mediciner. Så frågan är hur fördelningen mellan Agria och dig skulle se ut om allat räknades utan medicin kostnaderna.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
nu hänger jag inte med…ersätter agria för skabb i vanliga fall? eller har jag fattat fel?

Jo du, det låter bekant. Fr o m november är våra utgifter:
Alba: Analsäckinflammation Klämning ink sövning 1000kr
Alba: Anasläckinflammation återbesök, narkos + spolning 2000kr
Alba: Analsäckinflammation besök nr 3, 400kr
Beda: Akutbesök: undersökningar, ultraljud, akutoperation och slutligen avlivning pga att illern var fylld med tumörer. :-( 6000kr
Alba: Ultraljud *2, först buk, sen hjärta pga spasmer. Blodprov + analyser, diagnos anemi + insulinom. Kostnad över 4000kr.
Så ungefär 14 000kr på runt 2 månader… men som tur var finns agria, så jag har alltså betalat 20% av detta + självrisk.. e väl 500 första gången* 2 illrar. *räknar* Närmre 4-5 tusen själv borde det bli. Avlivningen täcktes ej… Hmmm… Men självklaart ska illrarna ha bästa möjliga vård. :-)

Jag skulle verkligen vilja att det fanns fler möjligheter med olika val när man försäkrar sina illrar. Lite som det faktiskt finns när det gäller de andra djuren till exempel hund, katt och häst.
Att man kan välja lite mer på om man vill ha en fast självrisk och inte procent. Att man kan välja mellan flera olika veterinärvårds tak och sådant.
Och ja för att inte säga om vad det är jag tycker det ska ändras vad som täcks av en försäkring och inte.
Typ tandfrakturer och sådant.
Hmm, undrar om man skulle behöva börja ta itu med sådant här igen. Nu när man börjar må bättre.
Audiatur et altera pars
Skabben täcktes men inte medicinen. Som tur är behöver man ju bara plocka in en iller på koll för man får ändå recept så det räcker med medicin till alla illrarna. Att jag inte fick ersättning denna gång var för att självrisken är på 600:- per 125 dagars period och det var ny period för Trazan.
Jag kan oxå påpeka att jag använder mig av direkreglering så det tillkommer 90:- i avgift som inte ersätts på varje besök som Agria ersätter.
Sen ersätts ju inte avlivningar även om det är akut eller pga sjukdom.
Sara

Just ja, de summorna missade jag. Intressant nog tar Ultuna djursjukhus i Uppsala hela 150 kr i direktreglering, som man inte får tebax,,, Surt att det diffar….
Oj det var inte lite skillnad heller..
Sara

Ja, mina veterinärkostnader denna månaden har gått på 2500kr oväntade kostnader. Såååå trevligt!

*putt*
ja utgifter på små djuren blir det ganska lätt och snabbt går det upp i tusenlappar när något händer…hittills i år (2007) har jag sluppit vet..nä kom just på att de har jag inte alls, iof bara pröjsar 500:- på Heily som fick underlivsproblem men det blev snabbt bra med lite medicin…
ang. direktreglering tar Gotlands smådjursklink (Alqvist) ingen avgift alls =D

#9: Vad trist, vad har då hänt?
Audiatur et altera pars

En liten fråga ang de här med försäkring. Har inte försäkrat smeagol ännu men ska göra de som en oljad blixt..hihi=) Var inne på agri och kollade igår, såg att det skulle kosta 49kr månaden. Lät billigt tycker jag.!? Sedan undrar jag det där med livsförsäkring. varför ska man ha det?? Det stog att man måste ha nå ID på illern för att ha det. Vad menas med det??

Illern måste vara chipmärkt för att du ska kunna ha en livförsäkring.
Jag har alla mina livförsäkrade, men den enda gång jag kunnat utnyttja den var när Kiara gick bort och då glömde jag helt ort det. Var liksom inte det viktigaste med pengarna utan det handlar för mig mer om principen att få försäkringsbolagen att inse att illern är för oss som hunden är för hundmänniskan. den har betdelse. Och för ett försäkringsbolag så ökar man deras status genom att livförsäkra sitt djur. Lite avigt, men så är det.
Använder man livförsäkringen så får man livförsäkrings beloppet när illern dör.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

#14 men de känns så knäppt på nå vis. Varför skulle jag vilja ha tillbaka pengarna för mitt djur när det är dött. Men man kan väl försäkra illern fast den inte är chippad va??

#15: Ja du kan försäkra den utan chip. Men som jag sade med livförsäkringen, jag utnyttjade den inte ens, men jag har den för att det kostar så lite och får en stor betydelse i arbetet med att få försäkringsbolagen att inse att illrar är värda massor för oss.
Detta kan sedan användas i det jobb som läggs för att arbeta fram bättre försäkringar. ;-)
Audiatur et altera pars
det kan kännas lite hemskt med livförsäkring…varför vilja "tjäna pengar" på ens älskling som avlidit…men så är dte ju egentligen inte…du får till baka en del av vad illern kostat dig..pengar som kan komma till nytta när du kanske fått betala ofantliga veterinär räkningar innan illern avled eller så kanske du bestämmer dig för att skaffa dig en ny päls…Livförsäkring har man ju på människor också ;)
Chipmärka anser jag att man måste göra även om man inte vill teckna livförsäkring…för ens egen och illerns säkerhet. Om illern kommer bort är det det enda sättet man kan identifiera den på. Oh det anser jag att man är skyldig sin iller. Man bör ge den en sportslig chans att hitta hem igen
Försäkringen ligger på ca 550 kr per år…är deu med lem i Skills eller Stif så har du även 10% rabatt på fösräkringen ;)
Skynda dig att försäkra är mitt tips…tänk på att du har 21 dagars karens tid då försäkringen inte gäller….det kan ju bli dyyyyyrt ;)

#17 oki. då förstår jag lite bättre. Då var de det där med chippningen igen.. Har inte bestämt mig om det ännu.
#!8 varför inte?

19# ja vet inte men känns som att de kanske inte är helt nödvändigt. vet att jag stratade en disskution om detta förut. Vad kostar det att chippa en iller?? ett par hudra va?? Varför ska man chippa dem. ifall de försvinner. Men ska man inte ha koll på sin iller?? vet väl att de kan försvinna än då men här omkring är jag den enda som har iller. så alla skulle veta att den är min. Är de att nån kan ta den och hävda att den är deras eller så?? (inte för att nån skulle kidnappa mitt bitmonster:)
#20 en iller som rymmer kan ta sig långt…väldigt snabbt…förra hösten hittade vi en iller som tagit sig 15km på knappt en natt…dessutom över ett vatten drag…. en chipmärkning är enda sättet du kan hävda att din iller verkligen är din… chippning via stif på mässa el liknande kostar ca 180 kr tror jag…annars ligger dte mellan 250- 450 kr….
Även om man har örn koll på sin iller så kan det oförutsedda hända att den lyckas smita
Jag har inte mina pluttar chippade. Jag tycker inte det behövs, är så nojig att de aldrig skulle kunna komma bort. Men visst det är ju ingen dum grej att göra. Kanske gör jag det nån gång, men känns som sagt inte så viktigt.

#21 förstår hur du menar. #22 då tycker du samma som mig då. Känner inte heller att det är så viktigt. Iallfall inte just nu.
Jag passade på att chippa Funny på Flygande illern för 1 ½ år sedan, då Stif hade ett erbjudande på att det kostade ung 150:-
Jag har tagit en livförsäkring nu på henne pga att jag vill kunna använda de pengarna för en kremering av henne. Innan har jag inte haft råd med det för jag har alltid varit pank pga veterinärkostnaderna innan avlivningen. En enskild kremering kostar ju runt 1 500:-.
Sara

Har alltid haft livförsäkring på mina djur eftersom jag tycke man har en skyldighet att ta reda på vad djuret dog av ifall inte detta är helt klart. De pengarna som amn får när djuret dör kommer väl till pass vid obduktionen.

Lägg på en 3-4 tusen på mina (Gwens) ovanstående uppradning av kostnader så får ni dagens summa på senaste halvårets veterinärkostnader.
hmm min dyraste månad (när det gäller vetrinär kostnader) hittils som illerägare ligger på 490kr och det var för kastreringen. Förhoppningsvis behöver man inte åka dit för mkt allvarligare saker..

Nä, första åren kan man ha tur och ungå större kostnader/ingrepp/olyckor, men jag kan nästan lova att några större veterinärbesök blir det under de flesta illrarnas liv, förr eller senare. Tråkigt nog. Dom är ju såååå bräckliga, de små liven! :)

Den senaste månaden har jag lagt ut på bara vetrinärkostnader och inte foder etc… För Svea aputation av tå fick jag betala 1900 kronor men fick tillbaka 800 kronor av Sveland där hon är försäkrad. För Lilla Nora undersökning läkarvård och separat kremering fick jag betala nästan 2500 kronor…
Jag har hur som haver lagt ut 5000 kronor den sista månaden på vetrinär och taxi till och från sjukhuset…
Tur man har pengar undanstoppade vilket inte alltid är så lätt när man varit sjukskriven i över ett år…
Men hade jag ej haft pengarna hade jag nog katten tagit FINAX telefonlån eller liknande… …

Just ja ha tänkt på ni som har många illrar va rika ni måste vara… Jag ha numera bara 3 (R.I.P Lilla Nora) men brukar köra två åt ggr. Beundrar all er tid ni kan ta och alla kostnader :0) Ingen kritik bara fakta :0)

#22 #23 Jag har inte heller chipmärkt mina. De håller sig nära mig och går de ut är de i koppel… Men med tiden då jag blir sambo i hus med pojkvännens barn så kan de vara en god tanke då man barn kan vara snabba men ILLRAR betydligt snabbare… Försöker lära dem redan nu hur man beter sig mot illrar…

#29> Har du illrarna försäkrade i Svealand? Vad har de för försärking, vad kostar den? Vad är skillnaden mot Agria? Trodde bara Agria hade illerförsäkring… hmmm.

#32 Förr hade man sina illrar försäkrade hos Sweland vet ej om Agria hade illerförsäkring eller om de överhuvudtaget fanns. För ett antal år sen i och med Agrias popularitet eller nåt så slutade man försäkra illrar via Sweland men hade man illrar redan försäkrade hos Sweland så fick de vara kvar. Försäkringen kosta 290 om året och självrisken ligger på 900. Sen är de 20%. Men nu för tiden kan man ej försäkra sina illrar där. De är bara Svea som är där hon är över 9 år.

hehe, coolt. Svea rör om i grytan hos Sveland…

#34 ja de kanske är fler än jag som har sina gamlingar hos Sweland men här är de bara hon som har sin försäkring där resten är hos Agria :0)