Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 258 ggr
TanjaS
0

Svea 9 år ny mat = TJOCK!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min gamla Svea är ju som nästan dement och efter alla dessa år med Friskies med grönsaker då hon vägrat äta annat så äter hon äntligen Hills. Men så är de ju som den saken att Svea är lite dement och glömmer ibland att hon ätit… Hon äter jämnt och nu ha de resulterat i att hon börja bli rätt tjock om magen… Hon ser ut som ett päron snart…

Hon är ju lite benig annars eller vad man ska säga den gamla damen… 

Har någon något tips? Ja hon springer runt ibland men hon orkar ju inte på samma vis som de andra den gamla damen…

Kan inte ta bort maten (och ställa dit den på vissa tider) för då blir de ett förfärligt liv på flickorna ….

AlbaStiffler
0

Menar du att hon var benig förr, eller menar du att hon är benig om resten av kroppen förutom om magen där hon är fet?

Är hon frisk förövrigt? Inte insulinom eller annan behandling? Imponerande ålder iaf.

Om hon är fet om magen men spinkig om resten av kroppen skulle kanske jag bli lite misstänksam. Hon kan ju ha något i magen som gör att den svullnar, typ tumörer och vätska.  De kan ju även få buksvullnad om de tex behandlas med kortinon, för tex insulinom.

Hur som helst, om det bara är vanlig fettma skulle nog inte jag göra något, chansen är ju stor att hon blir av med fettman i sommar, då ju alla illrar går ner en del. Kan nog vara lite dåligt att banta en sådan gammal tant speciellt genom att byta foder, om hon nu är kinkig gällande maten. Satsa på lite längre promenader istället… :-)

TanjaS
0

#2 Längre promenader skulle hon nog inte orka den gamla damen ja om hon får sitta i min famn…  Ja hon är frisk för övrigt den gamla damen vilka fajter vi haft genom åren, blodet har sprutat men jag har inte gett upp…

Hon har alltid ätit mest av alla… men nu är ju kosten bytt så… Visst är hon om man säger benig… men hon är ju som en gammal tant kan bli…

AlbaStiffler
0

Har du vart hos veterinären med henne sedan hon började bli tjock? Som sagt, jag skulle nog vara lite misstänksam om hon är benig om kroppen, men fet om magen. Kan ju tyda på något fel, man vet ju inte.

Se upp för knäppa veterinärer som ger bantningstips, är de inte kunniga i illrar så ger de ju ofta råd som gäller för katter istället, vilket ju är helt fel. :)

haha, känner igen det där med latmaskar som vill sitta innanför jackan på promenaden. Min 7-åring sitter där mesta delen och skakar, sen går hon 5 minuter, innan hon vill upp igen. Nöjd och belåten med att bara andas utomhusluft genom jackan… :-)

TanjaS
0

#3 Jo jag har en mycket illerkunnig vetrinär. De har bla jobbat med illrar i England och jobbat med illrar många år. Ja så är de med Svea hon vill sitta innanför jackan… Släpper jag ner henne går hon bara lite sen totalvägrar hon och bara sitter där tills jag hämtar henne… nån måtta få de väl vara och tänk den damen som vart ute i över -30 i nårrlann i sin ungdom men de var inte uppskattat… Var till vetrinären senast för en månad sen då hon fick en amputerad tå. Och hade med henne då Lilla Nora dog för 3 veckor sen och de hade aldrig mött en sådan gammal iller… De tyckte hon var mysigt tjock om magen men de ha hon ju vart ett bra tag nu i över 1,5 år i alla fall… Men hon älskar mat och glömmer att hon ätit…

AlbaStiffler
0

hehe, då behöver du nog inte oroa dig. Säkert bara vanligt vinterhull som förvinner på sommaren…

Robinsnel
0

det brukar vara så att illrar som ätit typ friskies och liknande, måste äta mycket större mängder för att få i sig tillräckligt med näring. När man sen byter foder fortsätter de äta lika mycket, men det lugnar sig med tiden i regel…

TanjaS
0

#6 men när hon åt friskies åt hon JÄMNT och de gör hon nu med den gamla damen…

Guteillern
0

#7 Om hon åt stora mängder mat vid samma tillfälle, så har hon töjt ut magsäcken och det kan ta ett tag innan den drar ihop sig och hon blir mätt på mindre mängd mat.

När du ska göra nästa hälsokoll på damen, boka tid för ett ultraljud och kolla så att det inte är fettansamling i bukhålan. Min Kalle kändes "svampig" när man klämde på magen, hela bukhålan var "invaderad" av fett visade obduktionen.

Mvh /Ammi

JossanH
0

#7 precis som dom andra säger. Friskies är ett så dåligt foder att det mer eller mindre krävs av illern att äta jämt för att få i sig tillräckligt med näring för att inte bli undernärd. Nu har hon fått ett foder som ger henne det hon behöver på betydligt mindre mängd, men det märker hon inte av ännu. Hon kommer säkerligen fortsätta att äta som en häst ett tag till (och då gå upp i vikt), men snart vänjer sig kroppen och blir då nöjd med mindre portioner!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Min Oscar kom från ett hem som han ätit typ whiskas i. Han satt nästan alltid med huvudet i matskålen här hemma där han fick FC i början och vitalin senare. Hade han varit ute så sprang han och kollade matskålen det första han gjorde.

Han blev oxå en tjockis och slutade aldrig att äta som om han vore utsvulten.

Sara

TanjaS
0

Ja ja ja men kära hjärtandes får snart ANNONSERA STORT om att den gamla dam vägrat äta något annat efter alla dessa år (haft henne i 8 år) hon är själv 9 år… så ha hon ÄNTLIGEN valt att byta kost… NU VET ALLA DE! OKEJ! :0)

Robinsnel
0

#11 Jag tror alla är glada för Sveas skull att hon börjat äta bra foder. Det är nog inte menat som anklagande ;)

TanjaS
0

#11 Jo hon är ju en gammal iller idag och hon mår bra de är huvudsaken även om hon e tjock om magen… De är fashinerande för hon äter verkligen jämnt… hon e bara tjock om magen… de andra ha ju ätit några friskies med deras kost är ju Hills och innan Eukuniba…

JossanH
0

#13 nej, var verkligen inget illa menat, ville bara tydligt förklara varför hon beter sig som hon gör (eftersom tråden handlar om det ;)) och jag har iaf varit medveten hela tiden att hon precis börjat med nya fodret efter 9 år…

Sajtvärd på Iller.ifokus