påminnelse: Iller på tv4+
Hittar inte tråden, så jag påminner i en ny, om illrar på TV4 plus ikväll kl. 21…..
ska själv försöka titta…men jag får sätta ögonbindel på mor först (oerhört känslig för djur som lider), å sen själv sitta med handen framför ögonen (mindre känslig, men stackars djur!) 

ska oxo kolla :)!
Morr.. Min låne TV har inte kommit än..
Sara
suck..skall man behöva kolla på när de fiskar först? jag vill ju se illrar nu!

Oj, vad fina dom var!
Den viltfärgade var enormt lik våran Roland!
Måste ju vara enormt kul för jakt-illrar när dom får komma ut o jaga ur kaniner ur dess håler!
Stora o fina!

fast ja tycker det ser så himla hemskt ut när dom blir skutna o rullar o dör :S
ja..jag har väldigt svårt för att se själva jakt delen..men oj va fina illrar…det måste ju vara underbart för dem att få komm ut ur buren å ner i massa kul hål ;)

#5, det var så hemskt verkligen, blev till små bollar. sen så tycker jag att sådan jakt överhuvud taget är hemskt. Okej om man var ute och jagade för matens skull, men att skjuta djur bara på skoj är sjukt.

Jag tycker att buren dom satt i var väääldigt liten. Typ två illrar i ett pennfodral :/

Å hej och hå, antar att det inte var många jägare i den här tråden? :)
Vad gäller kaninerna så är de inte direkt så bra att ha på markerna om man tex är bonde. De gräver sönder + att de boar mitt i åkern vilket blir mindre trevligt då det blir kanin-köttfärs i höet när det skördas. Inte så trevligt. Då kan det lämpa sig att jaga kaniner (och även harar). Vad är det då för fel att som jägare gilla läget och tycka att det är kul med lite jakt? Det är spännande… Det enda en jägare ogillar är om djuret skadeskjuts och tex smiter, det är inte kul. Annars är jakten för det mesta nödvändig i sverige.
Och som vi alla vet så försökar sig kaniner som… ja just det, kaniner! :-)
Och vad gäller att använda illrar för jakten så är det väl alldeles utmärkt, illrarna tycker ju att det är skitkul och det är ju rätt naturligt för dem att jaga kaniner i gryt. Det enda onaturliga är ju att husse väntar med bössa ovanför.
Såg dock inte detta program, men jag tror att det är en repris från förr som jag tidigare sett, eller? Sen säger jag inget om hur illrarna bor, för de detaljerna har jag inte sett/minns inte.
/Bonddotter med 100% jägare + 100% djurvänner i familjen.

#9 ja jakt och sådnat kan nog disskuteras i eveigheter. Men jag tycker det är riktigt häftigt att se när dem jagar med illrar=) undra om man skulle kunna jaga hare med iller?? Någon som vet??

Harar bor väl inte i gryt så det är nog rätt värdelöst tror jag.

#11 men bor inte dem i hålor i marken?? (ja jag vet att jag är smart)…

Nä, inte bor väl harar i hålor…? Nääää, inte vad jag känner till, väl… De föder väl sina undar i typ ett fält där de anser sig ha tillräckligt med skydd. Tror bara det är kaniner som föder i hålor.
Iaf vad gäller skogs och fältharen iaf. Kan ha fel, men tror inte det. Det där var såna där frågor som man som 5-åring frågade sin mamma, och tyvärr minns jag inte vad hon svarade, hehehe.

Harar bor inte i gryt. De anvnder små gropar (legor) i marken där de bor och dessutom föder sina ungar. De är därför inte så lämpliga att använda iller i jakt på harar. Då funkar hund bättre. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

aha.. tackar för öpplysningen!!=)