till er uppfödare
Jag vet många som varit inne här för att kolla efter iller uppfödare och det finns så många av dom så jag tänkte att alla iller uppfödare här inne skulle få svara på en fråga.
Varför skulle jag köpa en valp av just dig/din uppfödning?
Kom med ett klokt svar så folk vet hur du som uppfödare tänker och vad du vill med din uppfödning :)
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Det låter som att man ska försöka säga köp av mig för att-…… vi jobbar inte som teleförsäljare. En köpare måste tänka efter vad dom vill ha och sedan kolla helt enkelt vilken uppfödare som passar bra. Alla uppfödare har olika mål…

Håller helt med #1. Det är ju upp till köparen att bestämma vad för sorts iller de är ute efter och hitta en uppfödare som uppfyller de kraven köparen har.
Sen vänder jag hellre på det. Vad har du att erbjuda min valp som gör att jag skulle sälja till just dig?

#2 De frågar jag oxå folk. Jag vill veta vad dom kan erbjuda valpen och kanske lite hur dom bor och hur familjen ser ut och såklart vad dom har för kunskap om djuret ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vart är gillaknappen när man behöver den?? Jag tycker med det är viktigt att fråga vad köparen kan erbjuda valpen. Det frågade hon som jag köpte från. Fick berätta om mig och min familj och ska hålla kontakt med henne genom illerns liv så hon vet att allt går bra. Känns väldigt tryggt och bra.
Jag håller helt med de ovanstående kommentarerna. Vi föder inte upp illrar för att tjäna pengar (vilket vi inte gör) eller bli storförsäljare. Vi föder upp illrar för att vi har relativt stor erfarenhet av illrar, vi lägger ner hjärta och själ i uppfödningen och vi tror att vi kan tillföra något bra för "Illersverige". I alla lägen går valparna först, det vill säga det är väldigt viktigt för oss att de får ett bra liv. Precis på samma sätt är det nog också för många andra uppfödare.
Vi ställer också, vad kanske vissa tycker, jobbiga frågor för att se vad köparen kan erbjuda vår valp och för att se att vi tror att de passar som illerägare, eller överhuvudtaget med djur och att de tänker på framtiden. Allt går inte att styra och kontrollera, men vi släpper inte iväg en valp till ett nytt hem om vi inte tror att valpen kommer få ett jättebra liv där, annars har vi hellre kvar den själv. Vi känner ett livslångt ansvar för valparna vi föder upp. Vi har ingen önskan att köra med några försäljningsknep för att någon ska välja att köpa valp av oss, utan det är upp till köparen att se vilken uppfödare den "faller för". Självklart vill vi visa att vi finns, som ett möjligt alternativ, men inte pracka på någon att köpa från oss. Det finns många uppfödare som är bra och seriösa, och köper man av dessa finns det inget rätt eller fel anser jag. Det är upp till köparen att bilda sig en uppfattning om vilken uppfödare man gillar och vilka typ att illrar den föder upp samt hur de stämmer överens med det man själv letar efter.
För att man som köpare ska kunna bilda sej en uppfattning måste man ju få höra uppfödarens anledning till att föda upp. Är det exteriören som är viktigast eller är det temperamentet som går först? Vill man få fram klängapor med mottot fullt ös medvetslös eller är det lugna soffpotatisar man strävar efter? Vad var tanken bakom den kullen som det finns/kommer finnas valpar från?
Att sitta och ringa runt är inte alltid det lättaste, det finns ganska många uppfödare om man börjar titta runt.
För mej är det inte reklam att berätta vad man vill med sin uppfödning, det ger ju köparen en chans att se om valpar från den uppfödaren passar med ens egna önskan om hur en iller ska vara.
För mej har det blivit viktigt att uppfödarens sätt att hantera valparna stämmer överens med hur jag själv hanterar mina. Jag skulle inte köpa en valp som är fostrad med "hårda metoder" så det är bland det första jag tar reda på. Står det redan i annonsen/på uppfödarens hemsida så blir jag himla glad.
Tror det kan vara till stor hjälp för både köpare och uppfödare med en ordentlig presentation, köparen skulle kunna sålla direkt och uppfödaren skulle få intressenter som tilltalas av målet med uppfödningen.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Kankse blev lite fel när jag skrev . som UlrikaD säger skulle kankse vända lite på orden.
självklart har man inte en uppfödning för att tjäna pengar men folk undrar ju vad uppfödare tycker är viktigast med mera.
Om uppfödarna tycker att pengarna eller hemmet är viktigast tex. med mera
. Hoppas ni förstår :P
hah, blev lite fel :P
#7,, Jag tycker också det skulle vara intressant att få veta, jag gillar #LisenN# svar.
Man måste inte ta allt negativt ;) Man kan väl argumentera för vem som just ens egna valpar skulle passa hos. Är det någon som är ute efter en lugn och snäll iller eller någon som vill ha en iller med mycket fart i? Passar Valparna till förstagångsägare eller bör man haft iller tidigare? Det behöver inte klassas som reklam för att man berättar lite om sin uppfödning. Vad står det på eran hemsida?
Sajtvärd på Iller.ifokus

#6 Japp men då går du in på den nålade tråden här där du har info till uppfödare och dom flesta har hemsidor där det står vad dom planerar för kull och har för mål med mera. finns ingen hemsida kan man ju då maila och fråga helt enkelt. Jag tycker att det är valpköparen som ska söka efter vad denna vill ha, man kan inte sitta hemma och vänta på att någon knackar på dörren och säger: hej detta är en valp som passar dig 
#10 börjar bli så trött på sån här attityd. Det har av någon underlig anledning blivit fult att fråga något öppet som har med uppfödare att göra. Man ska veta allt som nybörjare. Vad man vill ha för slags iller. Vilka linjer som är bra. Vilka uppfödare som har vilken inriktning. Gärna ska man ha daglig telefon och mailkontakt med Sveriges alla uppfödare också.. Var det verkligen så det såg ut när ni skaffade er första iller?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10 Men nu bad faktiskt ts om en "presentation", vad är problemet med att skriva lite om sin uppfödning?
Sjävklart är det valpköparen som ska söka men jag kan inte se att det på nåt sätt skulle skada om uppfödare skrev vad för typ av illrar dom vill få fram osv. Ingen har påstått att man ska sitta hemma och vänta, bara att det vore ENKLARE att sålla om infon fanns nerskriven.
Uppfödare väljer vem dom vill sälja till men på samma sätt tycker jag valpköpare har rätt att granska uppfödaren och se om illrar därifrån kan passa.
En del uppfödare har info om mål osv men långt ifrån alla, en del har inte ens nån hemsida.
Nu är jag inte alls ute efter nån valp men jag förstår mycket väl vad ts menar :)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

#11 vad för attityd. tror att många här skulle bli trött fort om varje uppfödare 1 gång i veckan startar en tråd och presenterar sin uppfödning för att göra reklam för att kanske inte alla nya medlemmar vet hur man söker på sajten. då är det väl bättre att man förklarar hur man söker och berättar vart man kan hitta informationen? Min första iller toh jag hand om för att ägaren höll på att döda den totalt om du ska ha den infon… MEN min valp jag tog hem sökte jag själv reda på en uppfödare JA.
#12 Läs ovan svar och sedan för min egen del kommer min info att finnas på hemsidan och ska jag sedan konstant skriva här inne för att göra reklam känns både fel och tar tid. JAG anser att den köpare som lägger ner tid på att söka är mer seriös i mina ögon. För som sagt sök funktionen på denna sida och skriv uppfödare får du fram alla gamla trådar med presentationer med mera. Och dom som inte har hemsida är inte alltid medlem här heller 

Och Jossan jag tror du missade min flirtgubbe helt där du säger att jag har dålig attityd 
Är det inte bättre om uppfödare bara kunde svara på #Wisby9211# fråga istället så vi får en trevligare tråd.
Håller med #JossanH# också :-)
Jag kan till viss del förstå hur de som letar valp tänker och jag kan göra ett försök att skriva lite kort om hur vi tänker med vår uppfödning. Det är dock svårt att sammanfatta kort och förmedla rätt bild till ni som är intresserade. Ta det som en kort sammanfattning och verkar det lite intressant så hoppas jag att ni kollar mer på hemsidan eller kontaktar oss via mail eller telefon. Vi tar oss alltid tid att svara på alla tusentals frågor som valpintresserade kan ha och hjälper alltid till så gott vi kan :)
Vårt mål är att få fram sunda, friska och långlivade illrar med ett stabilt psyke, bra kroppsbyggnad och sunt utseende. Vi vill föda upp aktiva, intelligenta och sociala illrar. De ska även känna sig trygga med människor och kunna ligga i knäet och slappna av. Det handlar ju dock också om den fortsatta uppfostringen i det nya hemmet. Vi avlar främst fram viltfärgade illrar. Vår avelshona som vi använder oss av nu har mycket energi men är snäll, trygg och uppskattar att få ligga i knäet och bli kliad. För att balansera upp hennes energi lite grann så försöker vi välja hanar som är lite lugnare men även de trygga och sociala. Valparna kan bli ganska olika till sättet, några tar efter sin mor och har mycket energi och några blir lugnare. Därför kan olika valpar passa olika köpare olika bra. Vi har dock inget emot att de flesta av våra hamnar hos nybörjare, bara de är pålästa, vet lite vad de ger sig in på och verkar vara rätt slags person för att passa som illerägare. Jag hoppas att denna lilla text kan vara till hjälp och att den uppfattas på rätt sätt :)
Dubbel post :-(
Som jag har nämnt innan så måste inte information vara densamma som reklam. Och vem har sagt att varje uppfödare måste starta en ny tråd om sin uppfödning varje vecka? Det räcker väl med att bara ta tråden för vad den är..?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tycker det var intressant att läsa faktiskt. Har ändrat åsikt, roligt att höra uppfödarna! 
tack inlägg 16. du förstod vad jag menade i min mening :P haha
Det tror jag alla gjorde fast jag skrev lite knasigt :P haha
Skulle någon frågar så ang mina råttor så skulle jag skriva eftersom dem är mentalt stabila och väldigt sociala. Sen skulle jag fråga vad för hem dem erbjuder. :p
Alla avlar ju i olika riktningar, ex färger och päls. Dock tror jag inte ngn avlar på aggressiva illrar xD Men ni förstår …
Att köpa ett djur är ju en tvåvägsinformation. Säljaren vill självklart ha det perfekta hemmet och köparen vill förstås ha den perfekta illern.
Skaparen av tråden vill veta mer om ena vägen- uppfödare/iller. Vilka slags illrar kommer födas och vilka slags uppfödare finns det. Vi ska ju inte här sitta och bedömma vilka som är bra köpare och inte, och inte heller vilka som är bra uppfödare och inte. Det är ju upp till de som senare tar det vidare till en personlig kontakt.
Jag tycker att det är överdrivet att man ska ha en personlig kontakt, med helst alla uppfödare i Sverige, för att som nybörjare få en uppfattning om vad man söker, vad man bör söka och vilka alternativ det finns. Man hör av sig till den/de uppfödare som man anser sig intressant. Kanske efter att ha läst en liten sammanfattning i en sånhär tråd?
Och mycket kan hända. Det som finns och har funnits här länge kanske inte längre är speciellt uppdaterat. Uppfödare kanske rent av bytt inriktning.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tycker att det skulle vara bra med en aktuell tråd med uppfödare lite personlig information sen en länk till hemsidan om man har någon. Uppdateringar och valpbilder skulle vara så kul att se. Jag var helt vilsen när vi skulle börja leta iller hade noll koll på vad som var viktigt och vad jag skulle tänka på så en sån lista kan ju vara bra hjälp till förstagångsköparen. Själv gjorde jag det enkelt för mig och hörde av mig till Svenska Illervänner