öronskabb - stronghold
Hejsan folket!
Vill bara fråga om någon har erfarenhet av öronskabb och stronghold.. har nämligen behandlat Julius med en omgång stronghold opch ser att han nu är gul vid hårbotten.. gissar på att det är medlet som orsakar detta och att det är ofarligt? Visade veteinären detta idag i samband med vaccination och hon trodde att det var stronghold, men tänkte ändå höra om någon här har liknande erfarenheter..?!
När jag ändå håller på att tjata om öronskabb/stronghold som jag gör så kan jag ju bara kort berätta om vilka turer vi haft med detta medel.. det har hunnit bli några vändor nu..
På Uddevalla smådjursklinik upptäcker de öronskabb hos Julius, efter att jag bett dem kika i öronen under kastreringsingreppet. Jag får med mig en dos stronghold hem, och får samtidigt ett recept utskrivet med stronghold till hundarna. På receptet står styrkan och det gäller en behandlingsomgång till hundarna. När jag idag träffar en veterinär på Trestads djurklinik, och jag berättar om skabben och mina funderingar kring detta, säger hon att Julius definitivt ska ha dos med stronghold till, innan behandlingen anses vara klar! Denna ska han ha om ca 3 veckor. även hundarna måste behandlas två gånger, och receptet jag fått tidigare, räcker alltså inte till två behandlingar… eh… jaha. - jag frågar varför receptet gäller en omgång om det nu inte räcker.. veterinären förstår inte detta utan förklarar det hela med att första omgången dödar (eventuella skabb) skabben men de ägg som lagts, måste tas bort med en omgång strongold till. Det hela slutar med att jag på kliniken köper ytterligare en dos till Julius och en dos till hundarna, så att det jag hämtar ut på apoteket räcker till två omgångar.
Nu skulle man ju då kunna tro att allt är utrett men icke..! =) När jag väl kommer till djurapoteket, och öppnar min sladdriga käft, får jag förklarat av tjejen som jobbar där att det inte alls är något konstigt med receptet - stronghold verkar både förebyggande och behandlande och har verkan i upp till en månad. tillräckligt lång tid för att skabben ska dö… så EN behandling räcker.
men nu jävlar ska här behandlas och jag vill icke se NÅGOT som lever på mina pälsälsklingar efter detta…!!! *skrattar förgrymmat*
Men jag har aldrig varit med om något liknande när det gäller djurvård och rådfrågning - rena cirkusen ju!
- och så kort blev ju inte detta inlägg heller, men det vart kanske inte helt oväntat..
Vill inte att detta ska låta som ett "gnäll-och-klag- inlägg", undrar egentligen bara om fler har erfarenheter kring detta.. och vill själv berätta om det lilla vi varit med om. Huvudsaken är ju att våra älsklingar mår bra och är friska, men den här lilla cirkusen har ändå förvånat mig på flera sätt.. kanske delvis för att jag bara blir mer och mer hönsmamma =) men hey, det är väl såhär det är att vara illerägare, inte sant?! *fniss*
Mvh Tessan och en nöjd men trött Julius
Hej tessa. Frågade du på apoteket om det finns risk för att överdosera, ifall du nu tänker ge dom en "laddning" till?
Har inte behövt behandla gänget på länge, så jag har inte prövat Stronghold ännu. Däremot har ett par jag känner gjort det, 1 omgång räckte alldeles utmärkt till deras iller.

Tessan, det gula är på grund av medlet. Och inget att oroa sig för.
Du behandlar EN gång med stronghold. Det är det som är så otroligt skönt med detta medel. Det fixar allt. Även andra små otäcka kryp som kan finnas i deras pälsar om man har otur.
Så du har nog kastat pengarna i sjön tror jag. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hoppas det är bra hållbarhet på medlet.
Då har man i reserv, om oturen är framme, utan att behöva göra ett till vet.besök.
suck, ja vad är väl trehundra riksdaler extra, helt i onödan
vad hopplöst, har försökt att fråga de som ska kunna sånt här, men det förvånar mig att veterinären idag så övertygat sa att receptet var felaktigt och att man visst måste behandla två gånger..!! de får väl baske mig ha koll på de läkemedel som de ordinerar sina patienter *grr* aja, inte mycket att göra åt, har verkligen försökt denna gången att göra det rätta för mina småttingar, men ibland verkar det inte hjälpa hur man än försöker.. japp, nu tycker jag synd om mig igen *fniss* - Jag ska ringa kliniken imorgon och se vad de säger om saken, om inget annat så kan de ju behöva upplysas om hur stronghold fungerar! grymtgrymt.
Åsa: Vad skönt att det gula är ok så att säga, har inte upptäckt det förrän nu och såg att det vart rätt mycket på sina ställen, men då ska jag sluta peta på honom och fortsätta låta Julius vara gul… hihi.
Ammi: Visst verkar stronghold vara ett bra medel - OM man får rätt anvisningar vill säga =) Jag vet inte riktigt vem av de jag hittills har pratat med (apotek + kliniker) jag ska lita på och fråga hur det funkar att upprepa behandlingen fastän det inte ska behövas.. med förpackningen står det att stronghold kan komma att behöva användas ytterligare en gång om skabben inte försvinner, men eftersom vi ska på återbesök för den andra vaccinationen om ca 3 veckor, så ska vetten få kika i Julius öron då och se att allt är som det ska. Strongholden jag har går ut i mars/maj 2008…
håhå jaja, jag blir bara liiiite knäpp av detta, men det är en nyttig erfarenhet minsann! =)
Undrar om den som sa att Stronghold skulle ges två gånger, inte blandade ihop det med Frontline. Helt omöjligt är det ju inte, även om man inte tycker att det ska kunna ske, inte hos en vet. Billigt var det ju inte.Du har iaf sparat in kostnaden för ett vet.besök, ifall du behöver behandla före mars/maj2008.
Förstår om du tycker att du blir liiiite knäpp av denna röra. Vem skulle inte bli det?
#5 Åsa: så kan det faktiskt vara, ren nyfikenhet är ju bara det en god anledning till att ringa och höra med kliniken imorgon… hehe, det kan dom gott ha! Men det hela är ändå lite lustigt eftersom jag frågade om alla djuren bör behandlas med just stronghold eller om det fanns medel som var bättre till just hund.. men aja, det är mänskligt att fela.. synd bara att alla läkemedel till djur ska vara så dyra. att bara få ett recept kostade 75 spänn, lika mycket som själva medlet till Julius. Plus 300, plus 340 - härligt att pengarna inte går till fest och alkohol i alla fall.. som jag med förnuftig röst sade till min kära mor! *s* ja herregud, allt för de små, det de gfer tillbaka är ju obetalbart!
var just till ica-affären och pantade alla burkar och flaskor vi hade, så att jag kan lyxa till med sojaglass och chokladsås till hockeyn ikväll! - så än finns det hopp om livet! *fniss*
jaja, nog om detta, HUVUDSAKEN är att djuren mår så bra de bara kan göra, och denna rejäla kur på allihopa tar ju som bonus bort allt som kan tänkas leva på småttingarna, så det ska nog bli bra detta… =) Kanske skulle ta Stefan en omgång också? Droppa lite medel i huvudet på honom när han sover.. vem vet, han kanske är själva smittbäraren till det hela.. *fniss*
#6 Den nyfikenheten kan hjälp nästa som behöver få Stronghold.
Skulle det handla om en sammanblandnig av behandlingen med resp. medel, så bör det ju förhoppningsvis inte upprepas.

Haha, stackars Stefan säger jag bara. Han kan inte ha det lätt den stackaren *fniss*
Men som sagt var, det är bra att vi får detta rätt. Inte bra om folk behandlar fel. Även om det i detta fall inte innebär någon fara för värddjuret.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars