Fasta innan blodprov, insulinom.
Tjenaremåss!
Imorrn bitti (tisdag) ska jag till veterinären för lite diversesaker. Glömde fråga veterinären angående fasta, men de i tidbok brukar ändå inte veta om hur det är med illrar så… :
Alba har insulinom och får vanligtvis sin medicin i laktorfri grädde på morgonen kl 06:30 typ. Vi ska till veterinären imorrn kl 08:30. Vad gäller för blodprovet som ska tas på henne, bör hon fasta, hur många timmar? Vad gäller för medicinen, ska hon få den eller inte i vanlig tid?
Intressant fråg..
Jag tror vetten sa 4 timmars fasta när jag var iväg med ted sist men det var över ett år sedan så jag kan minnas fel.
Dock har jag ingen aning om hur man ska göra med medicinen om man ska ge den eller inte.. hoppas någon annan vet svaret..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
medicinen bör hon få ta, då kan ju veterinären se om dosen t.ex skulle behöva höjas.

Precis det jag åxå tror, medicin borde hon ju få…
ja, håller med ovanstående. medicin och fastai ca 4 timmar.

Skulle du inte kunna ställa klockan på 4 och ge henne lite laktosfrigrädde och medicin? Ta då även bort maten efteråt så har hon varit fastande i fyra timmar.
Frågan är om du bör låta en iller med insulinom fasta om det inte är helt nödvändigt.
Det bästa är om du ringer veterinären idag och får bästa svaret.

Har för mig att jag hört nån prata om 2 timmars fasta innan blodprov. Undrar om det inte var veterinären som sa det förra gågnen. Har ett väldigt vagt minne av det…
Minns även förra gången att det inte tyckte man skulle låta en insulinomsjuk få fasta för länge. Absolut inte mer än 4 timmar iaf. Jag tror å andra sidan att det löser sig själv. hon brukar äta vid 4-5 tiden, sen äter hon inte på några timmar, så tar man bort maten då och ger henne medicinen 2-3 timmar innan så borde det bli bra. *gäsp* Morgonstund har guld i mund…*zzz*
när jag ska fasta mina illrar så brukar jag ge uppblött torrfoder i vatten med en skvätt kattmjölk/laktosfri grädde, sen värmer jag det i mikron så det blir ljummet och mina bara tokälskar det. så kan man göra för att säkert säga att illern inte fastat mer än nödvändigt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

*smask*
2 timmar kör jag med mina när det är ska tas glukosprov. För att få ett rättvisande provsvar är det viktigt att fastetiden är samma varje gång.
Ge henne medicinen som vanligt så blir det ju ca 2 timmar.
Sara

Åter från veterinären nu. Var rätt ansträngande då jag hade massor med småsaker jag ville kolla upp (se tråd om ögonskadade Stiffler).
Alba fick sin medicin ca 3 timmar innan provet togs. Först rakades ena tassen under protest. Sedan klämde de på det där otäcka gummibandet som gör att Alba tror att de ska klippa av henne tassen. Just det där bandet verkar plågsammare än själva blodprovet. In med kanylen, typ 2 droppar kommer fram. Veterinären vet att hon hamnat rätt men inget kommer mer än några droppar. Hon flyttar på den och försöker i säkert 2 minuter, medans alba skriker som en stucken gris (hon är normalt en väldigt tyst och tålig iller). Sen ger vi upp och drar ut kanylen, då sprutar blodet. *suck* på med plåster som blodas ner en hel del…
Alba är jättechockad och får lugna sig i min famn. 5 min senare försöker vi med tass nr 2, under höga skrin från stackars Alba. Nu kommer det ut lite mer blid, säg 20 droppar (alldeles för lite för att fylla ett provrör). Så veterinären har iaf tillräckligt för att kolla glykosvärdet som förvånandsvärt är hela 4,1. Dvs nästan normalt och rätt bra. Förra gången var det 3,2 har jag för mig.
De är dock lite rädda att det dåliga blodflödet är förknippat med dennes rätt grava anemi (blodbrist), och ett prov görs iordning för att kollas på i microskåp för att räkna blodkroppar. Räcker dock inte till ett blodvärdeprov… Dessa svar har jag dock inte fått än. Har märkt att hon blivit lite skakigare under sin 3 månaders inulinombehandling och vet trodde därför att det kanske berodde på anemin instället för insulinomen. En fördel är dock att prednisolen (medicinen) verkar även bra på anemin då den hindar blodkropparna från att minska i samma grad.
Vi bestämde iaf att öka upp dosen från 1/5dels tablett/dag till 1/4dels tablett på morgonen och nästan 1/4dels tablett på kvällen åxå, eftersom jag märkt att hon inte håller riktigt jämt på kvällen, dvs blir lite mer skakig/spasmig på kvällen.
I övrigt mår Alba finemang, och är rätt pigg, med tanke på hennes tillstånd och ålder (7 bast). Jag tror själv att hon kan leva kanske ett halvår till om inget annat allvarligt kommer. Det är min spådom. :-)

Glömde även säga att veterinären hörde blåsljud på hjärtat hennes…

Blodprov kan vara väldigt missvisande när det gäller glukosprov. Tyvärr.
Jag vet en iller som det gjordes blodprov på vid insulinom. När hon rakades och gjordes färdigt så blev hon uppstressad (som de flesta illrar blir). Vid stress så frigörs glukos och blodsockret verkar då vara normalt fast det egentligen kan ligga lågt. I det här fallet så fick de normala värden för en mycket sjuk iller.

Är det någon som vet vilket värde de ska ligga på??? I blodprovet asså

Nettan> Läste igenom den där länken, som förövrigt är jättebra. Men jag förstår inte riktigt, för veterinären pratade om ett värde på 4,1, vet inte vad enheten var, men vad jag förstod så var det väl glykosvärdet. Enligt listan du gav så står det:
Glukos (fastande) (mg/dl)
110
65-164
Är det samma sak detta värde visar, har för mig jag hört värden som normalt ska ligga i helt andra storleksorningar (typ under 10), så därför undrar jag om det är fel glykosvärde jag tittar på eller om det är fel enhetsstorlekar?

#13> mycket intressant att höra. Nu hoppas jag att så inte är fallet i albas fall, hoppas att det verkligen var bättre än förr. men man vet ju aldrig. :-S

#16 I sverige mäts blodsocker värden i mmol/L och i andra länder, typ usa, mäts de i mg/dL,
Det din veterinär sa till dig borde stämma. en människa ska ligga mellan 5-10, så jag antar att det gäller illrar också. Tror jag har en tabell som visar vilket värde som är vad.. kan titta.
Någon som vet formel för att räkna om mmol/dl till mg/dl?
ett värde under va 3,7 räknas som risk för insulinom. Normalt värde bör ligga mellan 4-9

För att ändra mmol/l för ett glukosvärde till mg/dl, multiplicera med 18.
För att ändra mg/dl av ett glukosvärde till mmol/l, dividera med 18 eller multiplicera med 0.055.
Denna länk fixar allt. http://www.childrenwithdiabetes.com/converter.htm
(Tabellen gäller diabetiker, men det är nästan samma samma.)
mmol/l mg/dl interpretation
------ ----- --------------
2.0 35 extremely low, danger of unconciousness
3.0 55 low, marginal insulin reaction
4.0 75 slightly low, first symptoms of lethargy etc.
5.5 100 mecca
5 - 6 90-110 normal preprandial in nondiabetics
8.0 150 normal postprandial in nondiabetics
10.0 180 maximum postprandial in nondiabetics
11.0 200
15.0 270 a little high to very high depending on patient
16.5 300
20.0 360 getting up there
22 400 max mg/dl for some meters and strips
33 600 high danger of severe electrolyte imbalance
Preprandial = before meal
Postprandial = after meal
Blev lite fundersam över dne länken jag oxå .. Kan inte någon lägga in denna inforamtionen i länken så man vet hur man kan räkna ut värdet hade varit jättebra tycker ja
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

tack för all infon. :-) Vad skulle man göra utan detta forum? :-)