Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1115 ggr
Kire84
0

Vaccination ny iller?

Hej. Har precis varit nere i sjöbo å hämtat en liten illertik, Mycket duktig fröken som både går på låda å går i sele.

Hur viktigt är det nu med vaccination? å vad ska jag vaccinera mot? vad kostar det? tacksam för svar. Mvh Erik

[Nathalie62]
0

Det är mot valpsjuka och är mycket viktigt. Kostnaden kan variera så ring din veterinär och fråga men det är inga stora summor.

Gottfridsson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vaccinet mot valpsjuka heter Febrivac Dist. Det är endast en rekommendation från Jordbruksverket att man ger det, MEN man bör vaccinera sina djur, för det är tack vare att djurägarna vaccinerar sina djur, som valpsjuka inte är så vanlig i Sverige.

Grattis till din lilla vän! Hoppas hon fortsätter vara lika duktig, men bli inte förvånad om hon helt plötsligt inte vet vad lådan ska användas till. Det är vanligt att dom börjar testa, när dom börjar känna sig hemma i det nya hemmet.

TottsiGirl
0

Har hört från en annan illerägare som skaffat iller från Sjöbo att illern hade loppor så det kanske du ska kolla upp också bara för att vara säker. 
Men annars är det som #2 säger, jag vaccinerade min hane förr förra veckan och betalade 370kr men priserna skiljer sig en del. Å jo oavsett vad veterinären säger så är det endast en vaccination om året som behövs :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

UlrikaD
0

Vi har i stort sett inte valpsjuka i Sverige och det är ju pga att vi är duktiga på att vaccinera.

Hur gammal är din iller? Vänta tills hon är 10 veckor och vaccinera då. Då krävs det enbart en vaccination per år sedan. Vaccinerar man under 10 veckor så krävs en ny vaccination 3 veckor senare.

Det kan rekommenderas på valpar vars föräldrar inte är vaccinerade, men då vaccinerar dem tidigare.

Jag har ingen aning om han vaccinerar sina föräldradjur och om inte så är det otroligt viktigt att hon blir vaccinerad. Samt att man följer upp det och vaccinerar igen vid ett års ålder.

Och som TootsiGirl skrev, det var en som fick hem loppor med sin iller, det var fågelloppor tror jag, så kolla ordentligt för hon kan behöva behandling mot det.

enbartmalin
0

Fågel kliniken tar 175:- för vaccination
Vaccination+hälsokontroll 250:-

Jag rekomenderar dig hälsokontrollen då din iller mest troligt har både öronskabb och fågelloppor.

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

#5 Det skulle fasimig löna sig för mig att ta hela gänget på tåget och vaccinera där. 400kr tar de i Göteborg.

enbartmalin
0

Dom har bra priser och är inriktiade på endast smådjur.

Dom höjde inte ens ögonbrynet när jag tog upp opossum med dom.

Jag gillar dom starkt, riktigt trevlig och glad personal också :P

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

#7 Jo, jag vet vilka de är. Jag ringer ju till Cecilia när jag har chinchilla-problem. Och jag vet att de är så otroligt mycket billigare än Göteborg. Bara lite för långt bort.

Men just när det gäller vaccineringen så skulle det ju löna sig om man vaccinerade alla vid samma tillfälle. Lite jobbigt med tio illrar på tåget bara.Tungan ute

enbartmalin
0

http://fagelkliniken.se/

En länk dit till TS

Hälsningar Malin

Gottfridsson
0

#8 Kanske göra om en tvillingvagn till illrarna Flört

UlrikaD
0

#10 Tål att tänkas på!Skrattande

Men allvarligt talat, 1750kr för 10 illrar i Skåne än 4000kr i Göteborg.

Får göra ett nytt ordspråk:

Bättre än iller i Skåne än tio i Göteborg.Tungan ute

Gottfridsson
0

#11 Jo visst gör det Skrattande Har faktiskt funderat lite löst på möjligheten själv. Slippa bära transportburar och få plats med saker i korgen under, skulle inte vara helt fel Obestämd

Gottfridsson
0

I Skövde hos Ekens Djurklinik kostar vaccinationen 300:-

Bogey
0

#11 Eller kanske vända på det "Bättre tio illrar i Skåne än en i Göteborg" Flört

UlrikaD
0

#14 Så smart var inte jag tydligen. Men om det följer ett trevligt litet hus ute i skogen så säg bara adressen så packar jag genast. Tut-tut!