Friskies kattmat
Jag skulle vilja prata lite mer er om friskies kattmat. Någon här som använder det till sina illrar, eller som vet folk som gjort det?
Jag har nämligen fått lite alarmerande rapporter om denna kattmat som gör att jag ser sämre på det än på andra kattmat köpte i matvaruaffärerna.
Anser att de flesta där är sämre mat, men det jag fått veta nu så blir friskies sämre än de sämre liksom.
Vill bara höra vad ni har för vetskap om fodret.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag vet bara att de har allderles för dåligt näringsinnehåll för illrar. Jag har "hört" om personer som gett det liksom även hundmat. Då har det rört sig om två olika uppfödare som gett det till sina valpar. Informationen har kommit från valpköpare men jag är inte säker på att det stämmer i något av fallen. Brukar förekomma en hel del pajkastning i illervärlden.
Jag kan ju säga som så här…jag har sett illrar som lever på friskies å liknande, och det är faktiskt ingen vacker syn! Själv var jag nära att ta livet av min första iller pga sånt här foder! illern köptes i djur affär i italien, jag fick en hel lista på saker jag skulle ha, inkl ett torrfoder som liknar friskies i ingredienserna…dvs i princip hamstermat! Efter en månad hade hon inte gått upp ett gram, hon åt hela tiden, men bajsade ännu mer. En dag hade jag turen att hitta en affär med bara iller saker, de tog 3 sekunder sen fick jag mig en utskällning av innehavaren (iller uppfödare bl.a). Där jag fick reda på att jag höll på att ta livet av min iller. Hon var mager och fullkomligt uttorkad, eftersom sånt här foder gör att de bajsar ofta (tänk vad som händer oss vid magsjuka….uttorkning) men oerfaren som jag var, samt att jag inte hade något att jämföra med insåg ju inte jag att hon var dålig. Så då blev det ett snabbt foder byte, till riktigt iller foder. Oj,. jisses vilken skillnad! Tyckte hon var fin innan, men det var inget emot vilken skönhet hon blev sen! Jovisst kostar riktigt foder mer än vad friskies, whiskas etc gör…men om vi inte kan undvara den summan på våra pälsar, tycker jag lika gärna man kan skaffa en hamster istället…för de kan gott å väl leva på det fodret!
Eftersom jag själv var nära att ta livet av min älskling så ryser jag bara av tanken varje gång jag hör att någon ger sin päls sånt här foder eller liknande.
Manilla fick sånt här foder enbart hos sin första ägare men hennes andra ägare försökte få henne att äta Vitakraft för illrar så där fick hon båda blandat nu får hon bara ANF som mat men vi ger henne friskies som godis,är det farligt? hon är jätte kräsen så hon äter inget annat godis jo toastie prestige vilket av Toastie eller friskes är mest "onyttigt"? Tänkte Friskies är ju ändå "mat" medans Toasties är godis så jag resonera så att "mat" borde vara nyttigare som godis?
Nu vet inte jag vad åsa sitter och klurar på för något men som godis är det ingen fara vad jag vet. Mina illrar får Frolic som godis vilket skulle vara ännu farligare sett till näringsinnehållet.
#3 nej, som godis är det inte farligt! Men att helt och hållet leva på friskies eller dyl. är absolut inte bra! jag har mina teorier om följdsjukdommar, sänkt imunförsvar etc…som jag sitter å grunnar på ;)

Exakt som godis är det inte farligt.
Er andra tackar jag för era berättelser om det och hoppas fler hör av sig, då detta är något av STOR vikt så vill jag uppmana er som inte vill gå ut i forumet med namn att höra av er till mig per pm. Jag lovar att inte berätta namnet för någon.
Någon som har sin iller ätandes av Friskies, eller haft kull som ätit Friskies. Snälla hör av er.
Audiatur et altera pars
#7 ja det har du rätt i …har själv fått ta till friskies el liknande i ett par 2 dagar när jag satt fast på en ö..utan att kunna ta mig till djur affär…men jag kan ju säga att det märktes skillnad på dem direkt! å hjälp va mycket de bajsade, å pälsen blev genast sämre….så för att gardera mig gör jag nu så att när jag har "mycket" pengar så köper jag på mig rejält med foder, så att jag har ett lager…när jag återigen får mer pengar så köper jag till litet av lagret…har nog upp emot 10 kg foder ståendes nu ;) å det räcker ett bra tag nu!

Bättre än ingenting, visst. Annars dör de snabbt våra pälsar. Så i brist på bröd får man äta limpa. Men det är väl säkert inte något som händer varje månad precis ;-)
Så det bör inte spela någon roll. Men som sagt var. Jag är intresserad av att veta hur illrarna mår och hur de ser ut i päls, tassar, trampdynor, mellan tårna, i ögonen, i nosen och sådant när det gäller illrar som äter friskies eller har ätit friskies. Har du en iller som blivit uppfödd på det? Vad är skillnaden med den nu när den fått annan mat. Om den får annan mat. Ja jag vill veta allt.
Audiatur et altera pars
#9 Manilla har ätit kattmat bara i ca 4 månader när hon var liten o sen blandat med annat i 3 månader. Kommer ihåg att jag tänkte på att hon var ganska sträv i pälsen o att hennes trampdynor såg ovanligt torra ut nästan som spricker när vi hämta henne vet inte om det hade med frisikes att göra men vet bara att jag tänkte på det. Nu äter hon ju ANF som sagt o hon har fått fin päls o trampdynor så det kan ju vara någon connection. Men då som nu var hon lika livlig o pigg.
oj oj ..jag kan bara bidra med det lilla ja kommer ihåg…kunde inte så mycket om illrar då, och det lilla jag kommer ihåg har jag förträngt efter hennes tragiska död…men vad jag minns så var analöppningen mycket sårig, inte konstigt så ofta som hon gick på lådan….konsistensen på bajset var heller inte bra, lite gulaktigt, små halv lösa korvar, hon hade lite rinniga ögon så att säga, och nös eller frustade rätt mycket…och självklart var hon väldigt smal och taning….vilket ledde till att hon frös väldigt mycket, inte en tillstymelse till vinterpäls. Så hon var mest bosatt i min BH innanför tjocka lager med tröjor..(ja, så liten var hon.) När jag bytte foder, tror det var Marshall Premium eller nått, så blev hon gensat piggare, pälsen glansigare å liksom fluffigare, analöppningen blev fin även den, och efter ett tag bajsade hon mycket mindre, låg inte längre i matskålen halva dagen, Å ögonen blev även de piggare å klarare….sen gick hon upp i vikt…men hon blev ju aldrig en stor kraftig iller, men hon gick upp rejält från de knappa 300 gram hon hade legat på innan, och hon fick flytta ur Bhn då hon blev lite väl stor. (inte kul att se ut som pamela anderson i italien)
Ett annat exempel är en iller jag omplacerade. När jag hämtade henne från sitt första hem vägde hon ca 500 gram och var 12 veckor..väldigt spinkig…i de hemmet hade hon tydligen levt på "husmanskost!", så jag provade mig igenom olika rätter här hemma för att se vad hon var van vid…det enda hon nappade på var pasta och grönsaker….sedan berättade dåvarande ägaren att hon "tyvärr" även hade varit å ätit i katternas mat skålar när hon kom åt…. de innehöll friskies eller whiskas. de första dagarna bajsade hon med ca en kvarts mellan rum så fort hon var vaken, så det blev mycket att torka i början, även hon visade spår av sår eller irritation på analöppningen. men efter ett par dagar på vitalin, FC och AnF, både torrt och uppblött samt vitamin tillskott började hon gå upp i vikt och pälsen blev mjukare och glansigare… på knappt 3 veckor gick hon upp drygt 160 gram. och såg både pigg och frisk ut. Då hade den här lilla tjejen levt på sån här mat i ca 3 veckor…vill inte veta hur en iller ser ut efter ett par år….Friskies å annat likvärdigt foder innehåller massor med majs, som innehåller socker…Det är i princip bevisat att sånt här foder ligger bakom många många fall av bl.a insulinom. (även om illern kan få insulinom trots att den bara får högkvalites foder oxå) Problemet med dessa typer av foder är att nästan alla illrar älskar det! och därför tror många automatiskt att det är bra för dem. Men om man tänker så här; nästan alla illrar älskar chocklad, godis, saft, öl etc….är det då oxå bra för dem?
Friekies är inte bara farligt för illrar, utan även för katter. Min kompis fick nyligen avliva sin katt på 6 månader, han var uppvuxen på friskies, och fick sådan njusvikt mm. att veterinären sa att han inte skulle klara sig ( jo, kankse med hjälp av operationer etc som skulle få honom att lida). Så min kompis lärde sig en hemsk läxa, och köper nu endast foder hos veterinären.
oki…såg just hur långt mitt inlägg blev….måste verkligen skaffa mig ett liv…eller en dator utan keyboard ;)
Enda gången mina smaskar lite friskies (läs bilbo) är nere hos mor min då han snor lite o sitter o snaskar på under soffan hehe. men då handlar det ju om en två dagar och han äter ju det andra fodret mer. Jag tror det är mest "nyhetens behag" som tilltalar honom =)

Jag är så glad att ni delar med er av det ni vet.
Fortsätt gärna skriva. Och Sara, så länge du skriver så utförligt och bra hoppas jag inte att du skaffar dig ett liv :-)
Audiatur et altera pars

någon mer som har erfarenhet ang. friskies? jag har ingen erfarenhet alls då vi inte ger våra friskies/whiskas och våran första iller var ju allergisk mot allt så hon gick på specialmat..
#14 nja ingen risk att jag skaffar ett liv…jo det skulle vara om man hittade en karl, men det verkar vara en omöjlighet när man hänger här hela dagarna ;) Så ni får väl dras med mig ett tag till
kan ej uttala mig om friskies för jag har inga säkra kort på just friskies utan det kan även varit av annan lågkvalitet foder. jag är väldigt nyfiken på vad du sitter på för uppgifter åsa för man veta snart???
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag hämtade hem tre valpar i år som var uppväxta på friskies…ingen vacker syn, fula pälsar och väldigt småväxta…åt det de fick tag på…Är nu lite nyfiken varför du vill veta Åsa? :)
Här är något jag hittade på en sida…liten berättelse om vad som kan hända om man ger friskies…..jätte lång..jag vet, sorry!
I got Shadow last Valentine's day (almost one year anniversary!) and they suggested we feed Iams to him. I don't remember why we stopped feeding the Iams, but for some reason we decided to just feed him Friskies and give linatone and other treats. It worked out well because we bought a kitten that week to raise with Shadow, and they both ate and liked friskies. When Shamus (the kitten) was old enough to be spayed we made an appointment to a vet for her. I remember this for a reason…the night before Shamus' vet appointment Shadow started vomiting. (the spaying thing gives you an idea of the passage of time). I was so scared, since I knew that ferrets aren't supposed to vomit. We decided to take the ferret to the vet with the cat…I have to admit that I would have waited a few days if it weren't for the fact we already had an appointment…talk about lucky coincidences. The vet didn't know what was wrong with Shadow at the time, she suspected a blockage, but she told us he was severely dehydrated and he would have died within 24 hours if we hadn't brought him to the vet. Anyway, she told us we needed to do surgery to determine if there was a blockage. (I cried.) So, she did the surgery, and discovered *NO* blockage, just a very large node around the intestine that shouldn't have been there (it should have been the size of a pinhead, it was the size of a grape). But she couldn't remove it, so we had to sew him up still sick. :( She put him on prescription diet (Science diet) which he hated. She said it would be better for his intestines, and to feed it to him for no less than 2 weeks. They were the longest 2 weeks, he hated the food and tried to get to the friskies at every chance. Finally after 2 weeks we were allowed to mix the 2 foods to gradually introduce the friskies to his intestines. Three days later he found the cat's bowl of friskies and chowed the whole thing down… he goe sick all over again. Back to the vet for rehydration, more vet bills, she even sent bloodwork to California for testing (I cried again, he HATED having blood taken…) So we made him eat only Science Diet again (at this point we thought it was just that his intestines weren't healed from whatever disease/virus he had, and the friskies were irritating him.) Bloodwork came back, nothing to tell us. We decided that for a long time we would avoid the friskies, so his intestines could heal. About a month later Shadow got into the friskies again, we figured it was OK since by then his intestines should have healed. Suprise, suprise, he got sick AGAIN. This time we knew what was wrong, and we force-fed him a lot of water, several times a day, and he got over it. That was the end of the friskies.

#19 långt innlägg men vääälldigt bra!

Mina illrar älskar friskies! Om man skakar med paketet vaknar de ur koman och springer till köket. har använt det när illrarna/illern inte velat äta. Det är det perfekta godiset! För det är väl knappast "farligt" för dem att äta det?

#19: Oerhört bra inlägg. långt men bra.
#21: Inte farligt som godis, men som allt godis ska det bara ges i små mängder.
Och jo jag har snart tillräckligt på fötterna att faktiskt säga att det är farligt för dem. Faktiskt livsfarligt.
Men vill inte uttala mig än.
Men tänk vad mycke man får reda på när man lovar att inte publicera namn. Folk som vågar berätta vad de själva stött på och gjort och råkat ut för. Allt för att de är rädda för att bli påhoppad. Synd dock att man ska behöva bli det, men jag är otroligt glad över att ni visat mig sådant förtroende att ni berättar för mig. För det är allvarligt det jag försöker få fram nu. Och något som jag hoppas att många kan lära av sedan.
Audiatur et altera pars
#21 Om man inte räknar uttorkning och för dåliga näringsinnehåll för farligt så nej, men att få lite som godis är väl okej. men att använda det som foder kan leda till stora problem för illern. som sara skrivit så går det rakt igenom kroppen och dom bajsar fruktansvärt mycket vilket leder till att dom får vätskebrist. Sen ska vi inte tala om näringsinnehållet. Skulle tro att illern sakta men säkert blir undernärd då den har svårt att ta upp av den näring(?) som finns i friskies…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nu får du snart publicera Åsa!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#21 + #23…de får även problem med tarmarna…allvarliga problem som kan leda till döden…håller på att samla mer info, men jag kan ju säga som så här: Foder så som friskies och whiskas ligger bakom många iller sjukdomar…de kan förstöra tarmarna totalt, leda till njursvikt etc. Så att ge dem sådant foder som enda föda är i mina ögon rents livsfarligt! De kan korta ner deras livslängd med åtskilliga månader/år

Jossan, jag vill inte riktigt gå ut med detta än då jag inte gjort dessa efterforskningar mer än ett par veckor. Finns många kvar att prata med och många kvar att ställa följdfrågor till.
Så försök ha överseende. Men som d säger, det är INTE bra. Det lilla jag vet nu är bara det riktigt hemskt.
Audiatur et altera pars

(Men Åsa. Nu när du får reda på saker och ting. Se till att ändå kunna "släppa" det ibland. För du kommer inte må bra i längden av att "gå runt" och veta en massa hemskheter utan att få ventilera. Så var rädd om dig! Och i värsta fall, ventilera med din spegelbild eller ett träd så får ingen annan reda på't. ;) )

#27; det är lungt. Men tack för att du tänker på mig. Jag har alltid ställt upp och lyssnat på folk som inte mår bra och som har problem så jag är van att lyssna och vara tyst. Så det ordnar sig.
Dock kommer resultatet av mina forskningar i detta komma ut, men det kan ju tyvärr inte bli med referenser dock eftersom jag lovar att inte uppge namn. jag kommer heller inte skriva något som gör att någon kan urskilja en specifik ägare eller uppfödare i detta.
Med tanke på det är det säket många som kommer välja att inte tro på artikeln, men det får stå för dom. Förhoppningsvis kommer den i alla fall få några att tänka lite extra. Det bara måste det göra.
Audiatur et altera pars
Någon mer som har erfarenhet utav Friskies/whiskas katt foder?

Exakt, jag vill putta lite till för denna tråd jag med.
Snälla berätta allt ni vet. Och som jag sagt tidigare, jag lovar att inte ge ut information om namn varken på iller eller ägare/uppfödare.
Så snälla hjälp mig att få reda på mer.
Vi vill ju trotts allt allihopa det bästa för våra illrar, och den här efterforskningen visar redan nu så allvarliga resultat att det bara måste komma fram. Men jag kan lägga fram det utan namn på illern eller på ägare/uppfödare. Så snälla hjälp mig.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

När vi fick hem Triss så fick vi med en halvfull påse Pussy-kattmat. Det är visserligen inte Friskies men om det kan vara till någon hjälp så berättar jag gärna iaf.
Kommer inte exakt ihåg vad Triss vägde när hon kom men det var någonstans runt 600g. Hon var sträv i pälsen och luktade annorlunda jämfört med Elvis och Chiquita. Hon var torr om trampdynorna och även klorna hade lätt för att spricka/dela på sig när jag klippte dom. Tänkte inte så mycket på hur analöppningen såg eller hur mycket hon bajsade men om hon bajsat överdrivet mycket eller om bajset sett "konstigt" ut så tror jag att jag hade reagerat.
Nu ett år senare är hon fortfarande liten men har ökat i vikt till ungefär 750g. Pälsen har fått en fin glans och lukten har försvunnit. Trampdynorna är mjuka och fina och klorna är mer "stabila och hårda" (om ni förstår vad jag menar?!)
Som sagt så har hon inte ätit Friskies men Pussy är ju oxå kattmat som jag inte anser hålla måttet för en iller.

#31: Jättebra att du berättar Elin. Även de andra Pussy, whiskas är av intresse. Men som sagt var. Allt ni bara kan berätta är bra.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Hur gammal var Triss när ni fick hem henne?
Hade hon alltid ätit detta foder? Hur lång tid tog det innan ni såg skillnad när ni gav henne annat foder?
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Triss var 1½ år när hon kom till oss i november förra året. Hon och Elvis kommer ju från samma tjej och när vi tog Elvis så rekomenderade hon oss att köpa Hills torrfoder för det åt han och tyckte var gott. Jag kan ju bara gissa men jag antar att Triss oxå har ätit det eftersom hon hade dom samtidigt. Men sen hade hon ju Triss kvar i sju månader efter att Elvis flyttat och då har jag ingen aning om vad hon åt.
Lukten avtog efter hand men det tog ca 3-4 månader innan hon luktade "som en vanlig iller" och pälsen började bli finare framåt våren. Triss bytte aldrig päls i våras då hon inte hade någon vinterpäls men hennes päls började se bättre ut samtidigt som Elvis och Chiquita började tappa sin vinterpäls så kanske hade det något att göra med att vädret blev varmare (bara spekulationer).
Har missa denna tråd..Glad att denna kom!! då ja är så emot friskies/whiskas..(har jobbat i en stor djuraffär här i sthlm..ägaren blev skogstokig om en kund kom in & sa att dennes katt eller hund fick denna skitmat som säljs i vanliga butiker.& hon berätta varför man inte ska ge denna mat!..) Min bebbe e uppväxt på friskies..vilket ja genast gjorde något åt när han kom hem till mig! Tycker inte att man ska ge d som godis heller,då njurar tar stryk..Men som ja skrivit tidigare..=) d e juh va ja tycker..=) KramKram

#35: Hur var din bebis då när du fick hem den? Efter att den varit uppfödd på denna mat?
Vet du om uppfödaren matade honan med den maten också under dräktigheten och digivningen?
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
#36# Han va extremt uttorkad..& ja..detta vad maten som rekomenderades att ja skulle fortsätta ge då mamman & övriga illrar älskade den..& att d va d ända i torrfodersväg dom fick/hade fått..

#37: Tack så mycket för informationen. Allt du inte tycker stämmer med hur en valp ska vara. Får du gärna informera om. Om du kommer på någt mer vill säga.
Mvh en tacksam Åsa
Audiatur et altera pars
Min första iller Gustav hade hos sin första ägare fått äta Friskies. Nu köpte jag honom från familj nr 2 så att säga och dom hade bytt till ett högkvalitets foder.. Och det hade ju enl dom gjort att han gått upp i vikt. Men Gustav var väldigt sträv i pälsen kommer jag ihåg. Sen fick jag även efter att bara ha haft honom i ca 2 månader avliva honom.. Han blev bara 4,5år han led av svår insulinom och hade cancer i princip överallt… Misstänker att hans första år på Friskies kan ha varit en bidragande orsak!
Sen har jag även en bekant som ger sina katter Friskies! Vilket har resulterat í att den ena katten städnigt har problem med urinvägarna och även njurarna tror jag det var.. Han har även problem med vikten som åker upp och ner som en jojo. Veterinären har sagt åt henne att detta berór på fodret med sålheten bedrar nog visheten där och hon fortsätter med friskis för någon kompis till henne ellerhur det nu var hade väl sagt att foder inte alls hade något med saken att göra!!
Tyv'rr har jag ingen direkt kontakt med tjejen längre men när jag hade det sa ja ju vad jag tyckte om Friskies men hon brydde väl sig tyvärr inte om detta!!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#39: Ja enligt de uppgifter jag fått in så låter det verkligen som om födret var en bidragande orsak.
Att folk köper det av snålhet gör mig ont, av okunskap är illa nog.
Audiatur et altera pars

Vi köpte Iams foder för kattungar igår, det va nämligen slut på illermat i hagsätra djurbutiken. Kollade man på näringsvärderna såg det bra ut. Någon som har erfarenhet av det fodret?
#41: det duger tycker jag, finns flera kattfoder jag hellre skulle välja men det är i stort sett ett ok foder som jag ser det.
Iams Kitten Food
För kattungar, dräktiga och digivande honor.
INGREDIENSER:
Kycklingmjöl, kycklingkött, rismjöl, majsmjöl, kycklingfett, heläggspulver, sockerbetsfibrer, kycklingsmakprotein, ishavsfisk, torkad öljäst, vitaminer och mineraler m.m.
kcal/100g = uppgift saknas
NÄRINGSINNEHÅLL:
34% protein
22% fett
3% växttråd
10% vatten
vitaminer & mineraler

Japp så åter till råden. Friskies.
Illrar som ätit det. Jag vill veta allt.
Audiatur et altera pars

Så mina valpar är uppfödda på friskies? det är mer än vad jag vet. när du var hemma hos mig hade mitt foder tagit slut och ica har ju som alla vet inte illerfoder i sortiment. Ja, de älskar friskies, sött och gott. Och de gånger jag har haft problem med att få dem att äta den mat jag ger dem har jag blandat upp med det. Mina illrar, och även valparna fick i stort sett bara "riktig" mat, dvs kyckling, fisk och en massa vom. Och skulle jag ha rekomenderat att du skulle använda friskies måste du verkligen ta och kolla din hörsel. Lägg ner med ditt svartmålande nu och väx upp.
Verkar lustigt att jag tillsammans med Sarah brukar åka till sea och köpa våra 8,5kg säckar tillsammans och sen ändå ge dem friskies? Och att han skulle varit uttorkad är bara ren lögn. Alla andra valpar mådde prima och din också. Jag har ingen aning om varför du håller på så här men om du tycker det har en mening för dig så varsågod, jag vet vad som är sant och det är i slutändan det som räknas.
#44 Hade du slut på bra foder när jag hämtade triton också? Jag fick ju med typ whiskas att ha i transportburen när jag tog med mig honom hem… bara undrar
Sajtvärd på Iller.ifokus

min tyra fick enbart friskies hos förra ägaren, vet inte om hon ätit annat också men hon är ju sex år och verkar ha klarat sig bra.
när jag fattade hur dåligt friskies var köpte jag vitalin och det är stor skillnad, pällsen är mycket mycket finare, hun verkar gladare och mer lekfull och äter bättre. vikten vet jag inte riktigt med tanke på att det är vinter och sånt nu men annars är jag himla nöjd.
(som de flesta har jag tagit till friskies när det knipit i pengapungen.)
en fråga också; tyra får "purina Lickin's" som godis och bokstavligt talat ÄLSKAR det. någon annan som ger dessa eller har några åsikter om det?

Ger min kisse sånt foder ibland….. är det dåligt att ge henne det tro??? illrarna äter det inte dock, bara iller foder!

Jag kan ärligt säga att jag har fuskat och gett katterna friskies kattungemat ibland när det tagit akut slut för att vovven käkat upp maten.
Men annars tycker jag verkligen att både katter och illrar förtjänar bättre mat.
Att ens iller har ätit det i flera år gör tyvärr inte att denna mat är ofarlig. Inte på långa vägar. Har fått in många raporter nu som gör att jag garanterat blivit duktigare på att stänga mat tunnan så att hunden inte kommer åt den riktiga maten.
Om man köer en stor säck med bra kvalitets kattmat blir det faktiskt inte så dyrt. Jo, lite dyrt på en gång, men i det långa loppet så är det inte alls farligt pris.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
#47 min kompis fick avliva sin katt på ca 6 månader, han hade levt på friskies å pga detta fick han bla annat njursvikt….å detta orsakades av fodret

hmmm sitter här med min första kopp kaffe och kom på en sak; Royal canin för inomhuskatter? hur ör den att ge? nu menar jag då inte för att illrarna alltid skall äta det men min bror köpte en stooor säck med det en gång när vi inte hade illermat hemma, så då blandade vi ut det med illermaten. ca 1 dl royal canin med 5 dc fc..
Men hur är det att ge royal canin då och då, alltså sällan och lite?
Royal canin är ett högkvalitet foder (även om det finns bättre sorter) så det är ingen fara att blanda ut lite med det.
just nu så har jag en salig blandning till mina illrar då alla provpåsar åkt ner i fodret!
Jag har vitalin (största delen), ferret complete, totally ferret, ANF, royal Canin (ett par, 3 olika sorter), eukanuba kattungsfoder, hills kitten och fler där till… =) när detta är slut blir det inte så många sorter!
Sajtvärd på Iller.ifokus

ingen aning, men vår djuraffär i ystad har jag skällt ut, för att dom har ett foder som man tydligen kan ge till chinchilla, marsvin, hamster, råtta, kanin, osv, och iller. det kan väl ändå inte stämma!? jag har frågat några gånger om illerfoder där, men då har de int haft något, och nu skäller jag ut dom för att dom har skaffat det, stackars männsikor :P men det kan väl ändå inte vara ett bra illerfoder när det står 100% vegetabiliskt på?
verkligen inte då illrar är extremt dåliga på att tillgodogöra sig växt protein! Detta foder ska absolut inte ges till iller då kommer leda till illerns död! Till och med foder som innehåller animalska proteiner kan vara farligt för illern för att det ändå innehåller för lite utav det.. tex friskies, whiskas mm! Därför ska man endast ge högkvalitet foder!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#53 oki, då trodde jag rätt då *pusta ut*

jossan; kan inte svara på det, det var alldeles för länge sen. Jag vet bara vad mina illrar fått för mat och ibland har det blivit något alternativt från ica. Känner mig inte dålig för det då de får mer "riktig" mat än torrfoder.
*putt*
# 22 Åsa: Har du publicerat det du vet än? Har letat men inte hittat det så jag undrar vart jag kan hitta det om du har skrivit det?
Sara

#56: Anledningen att du inget hittar är för att det inte är färdig skrivet än. jag får fortfarande in rapporter som är av stor vikt. Och vi för vidare diskussioner med veterinära rapporter och sådant. Vissa ord jag måste kolla upp och sådant då min latin inte är så bra som den bör vara :-)
men jag lovar när jag har sammanfört allt jag bara kan få fram kommer det en artikel. dett är ett otroligt viktigt ämne och inget jag kommer glömma eller släppa.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
har inte hängt med i tråden, men jag har en kompis som fått problem med sina katter när hon gett dom friskies.. o hört andra som också fått problem med friskies..

våran Mio kom med en påse Friskies men jag måste säga att han var fin i pälsen och på alla andra sätt med. nu äter han ANF men den enda skillnaden är att han blivit lite smalare och smidigare! fast flera har varnat mej för just friskies, tror att det stod någon artikel om det i tidningen men kommer inte ihåg vart:/…
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
det står nog lite överallt….visst finns det illrar som ser fina ut fast de gått på friskies…men det e utvändigt, njusvikt, insulinom osv e bara en del av de problem de kan få av sånt här foder…å e han så fin nu, så vänta bara hur hur snygg han kommer vara sen med bra foder ;)

Oliver köpte vi hos en "uppfödare" som tyckte att de va kul tt ta en kull. Han ville sina små väl och han hade kollat upp information om matens näringsinnehåll och allting, men saken var den att han var snål, så de hade fått euroshopper kattmat.
Första gången jag höll i Ollie så satte han sig på min axel och bajsade ner på min rygg, han hade diarré och de var gult. Min rosa tröja blev nerlagd i en Jiffy-påse och Oliver fick följa med hem. Pälsen var spröd och saknade glans och han bajsade som ni sa, en massa gånger. Avföringen var lös och luktade varm kattmat. Men Ollie var faktiskt ganska pigg. Men man såg en avsevärd skillnad efter att han hade fått börja äta FC.
Zeke är en annan historia. När jag kom för att hämta honom så satt han i en hamsterbur ute på balkongen med en filt över buren för ägaren sa att han frös.
Han hade fri tillgång till Friskies kattmat för vuxna katter. Eller iaf så fyllde de på när jag kom. Så jag vet inte, maten kanske var slut?!
Jag minns första gången jag såg ner på denna lilla krake, jag trodde inte att han skulle klara sig. Pälsen var gul, den var så spröd att det kändes som om jag så mycket som blåste på honom skulle allting falla av. Zeke är en bjässe iller till storlek, men till vikten kändes han som en fjäder. Ni har väl varit med om när man ska lyfta ett mjölkpaket och man förväntar sig att det är fullt men paketet är i princip tomt? Man tar i för att lyfta och så far handen och paketet upp i luften utan motstånd.
Zeke var trött och hängig och kunde inte stå på benen. Han föll ihop när vi släppte ut honom hemma. Han hade aldrig riktigt fått springa av sig då han mästadels fått sitta i buren. Han hade ingen muskulatur och var tvungen att ligga ner för att dricka vatten, bakbenen höll inte uppe honom.
Jag gick till vetten med honom och lät honom dricka vatten ur en mugg. Han hällde i sig 1½ mugg.
Jag hade någonstans ifrån hört att FC kunde vara lite "starkt" för den ovane och valpar (stämmer detta eller är det bara skitsnack?) så han fick det första Hill´s kitten med kyckling. Killen for i matskålen och slickade upp minsta lilla smula, så jag undrar när han hade fått mat senast. Han åt upp 1kg kattmat på 2-3 dagar.
De första dagarna så fick han bo inne på toaletten för att han inte skulle skada sig, och Oliver var ju så mycket vildare. Också för att han skulle kunna vänja sig vid att vi var där i små doser åt gången. Jag minns att de vägde lika mycket Oliver och Zeke. Den stanken som mötte en när man gick in på toaletten var vidrig. Det fullkomligen stank utav varm friskies och det som kom ut ur honom var mer eller mindre uppblött kattmat i mängder. Zeke gick med det nya fodet upp 1 kg i vikt på 1-2 veckor och kunde sakta men säkert fylla upp den stora grävlingskroppen. Han åt som en häst och bodde vid matskålen, och han är än idag väldigt mån om att slicka upp smulorna som hamnar utanför skålen. Oliver skiter i vilket och lämnar gladeligen ett helt koppel av mat efter sig. Zeke städtant är efter och mumsar :)
Vad gällande trampdynor och sådant så uppmärksammade jag det inte. Jag minns bara att han var så otroligt slö och hänging. Ögonen var så trötta på honom och han var alldeles uttorkad och jag var helt säker på att han skulle dö. En liten russinpojke! Men han överlevde trots allt och han och Ollie utgör idag bomullsduon här hemma. Båda två har fått så mycket komplimanger över deras fina mjuka babyull. Töntar! :)
Shit sorry.. ska försöka vara mer kortfattad nästa gång!
Carpe Diem
#61 fy f*n vilken historia! Stackars lilla Zeke! Vilken tur att han hamnade hos er innan det var försent!
Sajtvärd på Iller.ifokus
mina tjejer åt oxå friskies junior när jag tog dom, men nu har dom annat och dom var oxå väldigt smal men nu har jag fått upp dom i vikt sen blandar jag ner ägg i maten för pälsen och det bara älskar dom*ler*

#61: Du behöver inte alls vara mer kortfattad nästa gång.
Den här historian skiljer sig inte mycket från andra hemskheter jag hört angående dessa foder.
Men ändå blir jag tårögd. Så glad att grabben kom till er.
Ja jusst ja, det stämmer FC kan vara lite starkt att starta upp med. Men det funkar om man blandar i fodret.
Audiatur et altera pars
Jag anv. Whiskas Junior som godis till mina, dom som jag får godis på lördagarna. Har in liten skål, ca 6cm i diameter och ca 2½ cm hög. Denna skål fyllar jag till dom på lördag eftermiddag, sen springer dom som gillar det ( av dom 9 jag har, äter 7 av det, dom andra får vetegroddolja eller vitaminpasta

Jag funderar över en sak. Friskis är ju inte bra för illern. Men ni säger att man kan ge det som godis. Men inehåller inte de fodret socker?? Har funderat lite över om de är flera saker som man ger till illern som inehåller socker. Hur farligt är det egenlitgen?? Alltså att ge illern något som inehåller socker.
#66 mina illrar får inget som innehåller socker…en ren princip sak från en övernojig matte….men saken är den att foder såsom friskies whiskas (ja även vissa iller foder) innehåller inte rent socker såsom russin etc gör utan de innehåller majs, och majs har mycket socker i sig (man gör ju tex corn syrup/majs sirap av det) Att ge illern lite whiskas som godis i bland är inte farligt…det är när de äter det dagligen som det kan börja ge bieffekter, Samma sak med russin…får illern russin nån gång ibland så e det ingen fara..men äter illern russin varje dag blir det en helt annan sak. Jag resonerar själv som så, att jag ger dem ingenting som inte är bra för illern på nått sätt. Därför får mina vare sig frukt, grönsaker eller annat som inte e nyttigt. Djur behöver egentligen inte godis..det e nått vi männsikor kommit på ;) de gånger mina får godis är det saker som e nyttiga för dem, som b vitamin tabletter, greenisar för tandstenen å ibland laxolja…men det är så som jaf resonerar…kan inte svara för andra ;)

sötnosarna! skönt att de kommit till ett bra hem, och att de blivit ordning på dem!

#69 Haha, ja det där med att få ordning på dem kan ju diskuteras :) Men vi tycker om varandra ;)
Carpe Diem
*putt*

Efter alla dessa år då Svea 9 år vägrat äta annan mat än friskies med grönsaker… (hon åt upp grönsakerna först) så har hon ÄNTLIGEN BYTT KOST! Kors i taket än är inte undrens tid förbi…
Hon har ju fått vitamintillskott som bla vitabe för att få i henne mer vitaminer…
Jag ha kämpat flera år men hon matvägrar men så nu ÄLSKAR HON HILLS den gamla damen :0)
Mina andra illrar har ätit Hills och tidigare Ekuniba men inte Svea…
men nu så… då hon är över 9 år…. JUST INCREDIBLE! :0)

Vet att länge tillbaka (början av 90) var de mer vanligt med Friskies för illrar… vet flera som kört med de… och gett vita be med… I och för sig kanske de ha vart med vanliga dödliga som köpt iller på den tiden de begav sig i djuraffär men de var länge sen nu… Är glad hur som haver att Svea ÄNTLIGEN käkar hills :0)
Men frågan är varför åt hon upp grönsakerna först i Friskies…
#73 antagligen pga sockret. Friskies å liknande foder innehåller mycket majs tex, och det är rikt på socker. vilket illrar älskar ;)
Mina får Whiskas för kattkällingar som godis, det ca 0,5 för dom att rensa godisskålen. Dom får en skål varje lördag, och just den dagen så är det bara den maten som gäller för dom flesta av mina 9 illrar. Tror bara att det är en eller 2 som inte äter av den, iallafall inga stora mängder som dom andra, och det är Lina och Jazz. Dom äter hellre av ANF, Hills eller vad jag nu har hemma till dom.