Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 680 ggr
tessa
0

förvirrad! (ang. öronskabb)

I fredags besökte jag djurapoteket i trollhättan. De ska vara och är 8tror jag) väldigt duktiga på djur och djurläkemeldel men jag blev väldigt konfunderad då jag ville rådfråga dem kring detta med öronskabb mellan iller och hund. De svarar då att behandling av skabb för hund är onödig då det inte är samma skabb (?) som drabbar illrar och hundar, och risken är mycket, mycket liten att hundarna ska ha smittats av illern… jag hade fått för mig att det är samma typ av skabb (iller, katt och hund) och enligt en veterinär jag pratade med innan, så nämnde hon inget om olika sorters skabb mellan djurarterna, utan bara att risken fanns…

Någon som vet bättre än jag, kring detta?!

*Ska till en annan djurklinik imorgon för att vaccinera Julius, hoppas att jag hinner höra med dem då.. allting har ju en förmåga att gå väldigt fort vid sådana besök. tyvärr.  

Mvh en fundersam Tessan

tessa
0

Tillägg: Jag läser här, bland de första raderna att katt, hund och iller kan smitta varandra med öronskabb: http://www.veth.se/article_detail.php?ID_article=31012

men konstigt att kunnig personal på ett djurapotek inte skulle ha koll på sådant här..?!

Faxlin
0

Som vanligt så är det så att de inte alltid är experter på allt. Och vem är det egentligen. Men därav anledningen till att det är så viktigt att vi djurägare är kunniga.

Har du skabb på din iller så ska du behandla dina hundar också. Av den anledningen att det smittar även till hund. De behöver inte ens ligga bredvid varandra eller haft kroppskontakt, det räcker med att de lever i samma miljö. Därav anledningen att öronskabben smittar så lätt.
Så när du behandlar dina djur, se till att våt torka allt, gärna med något lite starkare medel. Klorin är ett medel som funkar på i princip allt. hihi

Hoppas du blev lite mindre förvirrad nu Tessan.Flört

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

tessa
0

TACK Åsa - som vanligt.. hihi. Det du skriver, är det jag tänkte och trodde.. känner mig bara så newbie på iller, att jag inte vet vad jag ska tro om saker och ting ibland.. kanske dumt det med, men just därför är det alltid bra att fråga en gång för mycket, än en gång för lite.. =)

Har fått stronghold utskrivet till hundarna, som jag ska köpa imorgon (har inte fått tag på det), men även om stronghold sägs vara det bästa till illrar, är det verkligen det bästa till hundar eller är det bara så att det är bra att behandla all djur med samma medel? Julius fick sitt medel redan i torsdags/fredags men jag antar att ett par dagars fördröjning med hundarna (som jag inte tror har skabb), kan väl inte göra så stor skillnad?

tessa
0

.. och visst förstår jag att även kunnig djurpersonal på djurapotek inte kan kunna allt om allt, om man säger så men det förvånade mig att de var så säkra på sin sak och i princip avrådde mig från att behandla, fastän det egentligen inte gör något om man gör det i onödan.. förutom att man blir några hundra riksdaler fattigare förstås.. =) och eftersom stronghold inte finns på alla apotek, så har jag inte kunnat få tag i det över helgen. men skam den som ger sig.. =)

- men eftersom jag måste tillbaka till djurapoteket, vilekt nästan känns dumt så kan jag ju i alla fall förklara min envishet med att illrar VISST kan smitta hundar.. så det så! ;) precis som att det är något att hurra över.. duuh.

Faxlin
0

Stronghold fungerar lika bra på hundarna som illrarna, så kör på med det du.
Ett par dagars försprång gör nog inget. Även om det alltid är bäst att starta upp på alla samtidigt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

tessa
0

Jo det bästa vore givetvis att starta behandlingen samtidigt, men det blev tyvärr lite fel i planeringschemat i och med att jag inte fixade hundarnas medel som jag tänkt i fredags. övriga apotek har lördagsöppet men tydligen inte djurapoteket.. typiskt huh =)

men jag ville inte vänta för länge med Julius medel som jag redan hade, eftersom det var konstaterat att han hade öronskabb.

- Tycker det är jättesvårt att se om hundarna har det eller inte - de kliar sig inte mer än vanligt, deras öron luktar inte.. de hade båda en del "brunt klet" i öronen då jag rengjorde dem, (har inte gjort det på länge)Generad men svårt att veta om det är "skabbskräp" eller "vanlig skit".. men men, dumt att chansa, även om man inte vill behandla i onödan..