Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 495 ggr
[CerberusHanna]
0

Råd om lite allt i allo

Nu är min iller precis 12 veckor, hämtade han från skåne den 6e augusti.

Tänkte börja med första frågan

-kan man vaccinera han nu eller är det för sent? och hur ofta vaccineras dem per år?

- exempel på godis, vägrar äta det godis jag köpt.. annars äter han allt, dock aldrig provat med torrfoder ännu ska jag göra det nu och börja smått eller är det för tidigt?

Krille12
0

Carnia lyx, ferret complete och vitalin e bra mat. Valpar ska chippas och vaccineras ner dom e 10 veckor gammla, men det funker nog ner den e 12 veckor gammal tror jag.

Medarbetare på Vetenskap.

VeronicaKahlbäck
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad äter han nu?
Uppfödare som inte helbarfar introducerar torrfoder redan där,  så nej det är inte för tidigt:)

Man vaccinerar illrar en gång om året och det är aldrig för sent för en vaccinering så sett att det inte skulle fungera.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Krille12
0

Som vermonica sa e det bra att barfa (om man vill).

Medarbetare på Vetenskap.

[CerberusHanna]
0

fick någon mat från uppfödaren hundmat - euro shopper nötkött.. har ju bara haft i 2 dagar nu. så vill börja ge han något riktigt.

Aviendha
0

Byt maten omedelbums till något bra illerfoder! Skitmat kan ge enorma problem, och extra viktigt med kosten är det när de är små och ska växa upp. Hundmaten innehåller med största sanolikhet inte rätt proportioner av protein (animaliskt sådant) och fett och säkerligen inte heller taurin.

Bra illermat finns ofta inte i djuraffärerna, bortsett från carnia lynx då som säljs i en del affärer. Vitalin tex. beställer du från hungryferrets.se och beroende på vart i landet du bor så kanske du kan hämta ut från ett lager och slipper frakten.

[Nathalie62]
0

Carnia Lynx ger jag min lillkille, dom hade inte det i butiken men dom beställde hem det utan problem så efter 2 dagar kunde jag hämta det :-)

Sophey
0

#5 Hundmat innehaller inte taurin (forutom den lilla del som kommer fran kottet) eftersom hundar inte ar i behov av taurin. Glad

Medarbetare på matlust

Aviendha
0

#7 Jag skrev "säkerligen" eftersom jag inte sitter med innehållsförteckningen och kan garantera att just den hundmaten saknar taurin. Normalt sett brukar de inte tillsätta taurin i hundfoder, men det finns ett fåtal som gör (främst i specialfoder för hundar som pga. metaboliska störningar inte själva kan syntetisera taurin eller för storväxta raser som av en del anses behöva tillskott).

JossanH
0

Äter hon billig hundmat nu bör du köpa annat foder så fort du har möjlighet. Förmodligen har även modern gått på dåligt foder och detta gör att valparna kan ha fått väldigt dålig mjölk redan från modern.
Det är när dom växer som det är extra viktigt med ett bra foder!

Hundfoder är inte på något vis anpassat för illrar så köp ett riktigt bra kattfoder (orijen, carnia lynx) eller ett bra illerfoder istället och komplettera gärna med att ge rå kycklingvinge, hjärta, mage och lever lite då och då. Vingar kan du ge en eller en halv varje dag. Det ges som ett extra tillskott och gör att tänderna håller sig i fin form!
Ge en äggula varje vecka som extra vitamintillskott- det kan nog din lille pälsis behöva efter att ha gått på hundfoder.

Sajtvärd på Iller.ifokus

asa.lifbom
0

Hej TS!

Just Carnia Lynx har faktiskt fått väldigt bra kritik från iller-ägare på mässor bl.a. och Orijen för katt är även det ett uppskattat foder hos desamma. Om du vill så finns dessa foder hos oss på Foderbilen.se

Orijen har smakgaranti, så gillar inte du/din iller fodret så går det jättebra att skicka tillbaka det (fraktfritt så klart). Carnia erbjuder istället provpåsar om du skulle önska!

Vi hjälper dig gärna om du vill! Oavsett, lycka till med din lilla iller!

Mvh Åsa