Toa träning hjälp!
Vi har precis fått hem våran lilla iller tös och nu behöver ja alla tips man kan få för att få henne rumsren. Vi har väldigt många hörn i vårat kök å tre lådor framme men de kvittar hur man flyttar runt dom så tar hon alltid dom tomma hörnen, vi har testat å lägga lite bajs i lådorna men hon vill ändå inte gå. Å vi har tvättat med vinäger i dom andra hörnen men de hjälper inte de heller.
Någon som har något riktigt bra tips?
Tack :):)
Våran lille kille var ju lådtränad när han flyttade hem till oss men vi hade lite problem ändå. Vi försökte helt enkelt vara med i köket och berömma när han väl gick på lådan (även om han bara gick upp i den av ren nyfikenhet) och om han började göra utanför var man snabb med att flytta honom till lådan =) Det har blivit en och annan protestbajs efter det men det är sådant som kommer till bara =)
Vinäger eller andra medel så som citron eller ättika funkar desvärre inte så bra alltid tror jag, risken finns att illern får en felbetingning till lukten och det kan bli jobbigt :P!
Lycka till!

Det absolut bästa sättet, enligt mig då det fungerat på alla mina 3 illrar, är att köpa massa billiga filtar på ex. Ikea, och lägga dem överallt där det bajsas! Till slut har de inga fler hörn förutom lådorna, och då har de inget val ;) till slut blir det naturligt för dem att gå på lådan! Vi fick nyligen hem en liten rackare som utförde sina behov på trösklen till vardagsrummet. La en filt där och nu är hon 100% på lådan. Kan vara att storasyster Alice har visat hur man gör också :P
Ni kan ta glass lådor och klippa av och lägga i dom andra hörnen så länge hon kankse har något i alla hörn. Och sen när hon börjat lära sig att hon ska gå på något med det materialet så tar ni bort en låda åt gången.
Men tror inte det hjälper med att ta vinäger på platsen för då ska hon bara revir märka den än en gång.
Jag har en liten flaska med vatten och "Yes" diskmedel, funkar hur bra som helst.
Mollie går på lådan men ligger det för mycket bajs i så väljer hon hellre att gå utanför 
Men men sånt händer, lycka till 

Jag körde också med filtar eller mat. Berömde med godis när hon var duktig. Skamvrån en kortis om man tog henne på bar gärning. Efter två år är hon fortfarande i nästintill 100%rumsren. Lycka till!

Var med henne. är hon vaknar kommer hon mest troligen behöva besöka en låda, passa på henne då och lyft henne i lådan om hon ser ut att ställa sig utanför och beröm mycket när hon gör det hon ska på rätt plats. Om hon inte bajsar på mjuka saker så fyll upp med filtar eller handdukar eller andra sovgrejer. För en del fungerar det att lägga mat på ställen där dom brukar bajsa också.
Jag har aldrig bestraffat en iller som går utanför, däremot berömt när dm gått i och flyttat dom till lådan om jag kommit på dom utanför. Vi torkar bajs väldigt sällan numera.
Håller på att försöka träna min 5e iller till att bli rumsren (så gott som iaf). Har lyckats med 4 så skam den som ger sig ;)
Mina bästa toaträningstips är:
Köp många toalådor!! på IKea finns lådan trofast på barnavdelningen och kostar bara 20:-/st! Perfekt för bajslåda. Har just nu valp hemma och har 8 (!) toalådor i köket för att han ska lära sig lättare.
Var inte heller rädd för att ställa flera lådor bredvid varandra. Det går åt ibland!
Kontrollera vad du har för strö i lådorna. För mig har träpellets som man eldar med funkat perfekt. alla illrar gillar inte alltid det underlag som används och då kan du behöva byta.
Ha små mattor eller filtar runt lådorna eller på utsatta ställen. På IKEA finns även små mattor för 20:- som man kan ha under lådan. Bara att torka bort bajs och slänga i tvättmaskinen om det händer en olycka där. Mattorna gör även att sand eller spån inte följer med ut på golvet lika lätt.
Ger du torrfoder till illern så lägg lite foder och ställ en skål med mat där illern vanligtvis bajsar utanför. Gör om toaletten till matställe.
Var beredd så fort illern vaknar! De går ofta på lådan efter de sovit så vaka över och beröm, beröm, beröm. Sätter illern sig utanför och hinner göra hälften av den ska innan du hinner sätta på lådan så beröm att avslutet hamnar där det ska.
Se till att ha godis tillgängligt hela tiden så du snabbt kan belöna!
Ge illern begränsad yta. Blir det inte bättre med fler lådor så försök göra utrymmet lite mindre med många lådor, filtar och matställen.
Mitt sista tips är det som faktiskt funkat bäst med min nya valp. Och det är citron! Har en liten citronsaft-flaska som jag droppar på mattor och filtar som ligger vid lådorna och som jag droppar på golvet och drar ut med ett papper.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Håller fullständigt med #2, har en liten illervalp hemma nu som inte ville vara på lådan allt för väl nu till en början men filtar funkar superbra! Jag skurar och gör rent en massa först sedan tar jag en av hans filtar och sätter där, då ser han det som en sovplats och går till lådan istället. 
Med Vänlig Hälsning
TereseStromberg
http://www.tezzstromberg.n.nu/
Tack så mycket för alla tips! :D
Vi har nu haft henne i två veckor och hon är i princip rumsren. Ibland av någon anledning sker de en olycka i något hörn. Vi har lagt mysiga handdukar i dom andra hörnen där det inte är lådor men så busar hon så mycket handdukarna så dom flyttar på sig och sen kissar hon där ändå :P ett riktigt litet busfrö :). Men hon va faktsitk ovanligt snabb på att veta att egentligen är de lådan hon ska gå på :). Tror hon är lite rebelisk med så här i början :P
jag brukar hålla extra koll på min tjej penny när hon precis har vaknat och om hon backar in i någon hörne så tar jag upp henne och lägger henne i lådan. i början så tog det lite tid för henne att förstå men när hon väl bajsar och kissar i lådan så brukar jag ge henne illergodis och ge henne jätte mycket beröm. nu är min lilla tjej bara 10 veckor och hon kan gå på lådan hyfsat. men man ser på henne när hon behöver gå på lådan :) lycka till med din iller :) Mvh Ludvig
#8 Ge nån liten belöning när det blir rätt. Belöna även med rösten och gillar hon gos så gosa lite med.