Jimmy är hemma igen!
Hej.
Jag ville bara berätta att vi har precis hämtat Jimmy från sjukhuset. Han mår bra men vi har fått hem massa med sprotor fyllda med diverse medicin, smärtstillande antibiotika osv som han ska ha 3 gånger om dagen. Om han fick en special mai som heter a/d dem sa att det är rikt på fetter o proteiner.
Och så måste han ha den plast kragen så han inte kommer åt såret o slickar där. Sen 5e aug ska vi åka in igen så dem tar ut stygnen.
Hoppas allt går bra från o med nu och att han blir bättre o bättre.
Har ni några tips på vad jag kan tänka på nu när han är hemma. ska man ha honom i en rum bara eller ska jag låta honom springa runt som vanligt? Jag vill inte att såret blir infekterat eller skadad på nåt sätt…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
* det skulle stå att han fick en speciellt mat inte mai…såg att jag skrev fel innan…
Jag skulle ha han i bara ett rum, så han rör sig så lite som möjligt. Och det är lättare att hålla rent i ett rum så det inte kommer in smuts i rummet. Sån där krage har jag aldrig behövt använda på nån av mina, de är duktiga på att låta såren vara men det gäller o hålla koll. Så att börja med en krage om det går o se om han är intresserad av såret skulle ju gå. Lite underligt att inte ha självupplösande stygn, men finns säkert anledning till det också. En sån där vätske spruta från apoteket kan vara bra o ha om han inte vill äta AD maten då kan man blanda maten med nåt gott tex äggula och mata med sprutan.
Hoppas att allt går bra med Jimmy och att han kryar på sig snabbt
tack för tipsen. jag tänkte också att ha honom i ett rum där vi kan ha koll på honom och så. just nu sover han:) men det märks att han e bra nu för han va livlig innan han somnade. när vi åkte in med honom va han helt stilla och apatisk. nu är han tillbaka och vi hoppas att det värsta är bakom oss nu.
Har jag varit och opererat någon av mina illrar har jag alltid gjort följande:
- Instängd i en hage eller bur. Så lite att klättra på som möjligt. Oftast har jag ställt upp ett galler att ha illern i. Proppat sovstället med filtar så att den håller värmen. Ställt in en toalåda, mat och vatten.
- Låtit illern komma ut ur hagen efter ett par dagar för att gå en liten runda i resten av lägenheten. Inget bus. Inga hopp.
Den har fått stanna i hagen i 5-7 dagar. Oftast 7. - Ingen tratt. De har varit duktiga med att låta såret vara ändå. Tratt kan stressa mer än det gör nytta.
Anledningen till att jag varit så strikt är för att förbättra läkningen och för att de oftast behöver några dagar för att ta igen sig, även om de inte vet om det själv. Tyvärr har man hört fler fall där illerns sår gått upp så bus och hopp är något jag skulle undvika in i det sista. Efter en vecka brukar man kunna busa lite.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hobbe hade ingen tratt varken han eller Lillstrumpa rörde hans operationssår. Hobbe & jag sov på soffan (Hobbe i en puff bredvid mig) i vardagsrummet ett par dagar superillersäkrat inga hårda kanter på möbler mm mm
Tycker att du ska ringa en illerkunnig veterinär och fråga om illrar verkligen behöver tratt så det inte blir som Jossan skriver ovan.
När jag opererat mina hos Marianne Tornwall (3 olika illrar)har jag aldrig behövt tratt, hon har aldrig tyckt att det varit nödvändigt o inte jag heller så det är inget hon skickar med direkt. Men man ska ju alltid hålla koll på vad de gör.
Håller tummarna att han fortsätter bli bättre :-)

Skönt att han är hemma igen och att operationen gick bra!
Tack för tipsen!
Tratten har vi också skippat rätt så snabbt . det va som ni sa, den gjorde mer skada än nytta. den e lös så den glider neråt o jag hittade honom men den halväggs på magen typ cm ifrån operationsåret. så vi tog bort den. jag hoppas att han e duktig och låter såret vara, trots att det sticker ut lite av tråden.
Nu har jag ordnat en hage för honom i köket för där har vi bara en bord och 4 stolar men dem är så pass höga att han kan inte klättra upp på dem. det finns inga andra möbler och jag har fyllt hela golvet med filtar och flyttat in 3 av hans sängar. Han har vatten och toalåda.
men dem sa han ska inte få annat mat än AD för några dagar och jag ska ge honom en tesked 8 gånger dagligen sen öka dosen och ge 6 gånger per dag för att sen börja ge honom lite vanligt mat osv. låter det bra tycker ni?
Vi har gett honom mediciner ikväll o det gick bra. han har bajsat en gång sen han kom hem och lissat flera gånger. men jag har sett att han dricker mycket vatten- är det bra?