Deprimerad iller!
Hejsan allihopa! Min lilla Mayday är ni ett år gammal och är både pigg och friskt. Dock har jag inte haft lika mycket tid för henne nu i sommar, eftersom jag har jobbat väldigt mycket. I vanliga fall studerar jag i Uppsala och har ganska mycket fritid. Då är jag van vid att min lilla tös kommer och möter upp mig vid dörren och välkomnar mig med lek och bus. Nu när jag kommer hem, är dock allt förändrat. Hon ligger mest och sover, och lägger sig platt på golvet och bara suckar och ligger och tittar. Jag försöker ändå leka med henne, men det är ganska svårt att få igång henne när hon är så låg. Jag har svårt att tänka mig att hon är sjuk eller något, eftersom hon blir precis som vanligt efter att jag har "tvingat henne" till att leka lite.
Många av er kanske sitter med förslaget att skaffa en till iller, men hon funkar inte alls med varken illrar eller andra djur. Hon fick träffa två jättesnälla illrar i vintras, men de spöade hon upp på nolltid och lät de inte komma i närheten av henne. Precis lika är hon mot hundar och katter. Hon tycks bara gilla människor, som hon dessutom är lite blyg mot i början. Förstår inte vad det är som gör henne så orolig.
Vad ska jag göra för att hon inte ska känna sig så ensam och opepp?

Hon låter som hon är ensam och har tråkigt helt enkelt. En ensamiller som inte har någonting att göra sover. Det är samma med folk som har iller i bur, de sover.
Ni kanske inte har hittat rätt iller-matchning till henne bara. En valp kanske funkar bättre än andra illrar.
Funkar inte andra illrar, en kattunge kanske?
Annars får ni ta er mer tid med henne helt enkelt. Just nu har hon trist och tråkigt helt enkelt.
Jag här själv illrar som inte gillar illrar de inte redan känner. Det tar därför ganska lång tid, med en hel del bråk och skrik, tills de lär sig att uppskatta varandra och blir då jättebra kompisar som älskar att sova ihop och leka tillsammans. Skulle jag gå på vad de tycker om andra illrar skulle jag nog bara haft ensamillrar.. men när de väl här blivit vänner har de enorm glädje av varandra :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Okej, jag kanske ska ta och ge det en ny chans snart igen då. :) Har ändå funderat på att skaffa en till när hon är sisådär tre år. Då tänkte jag ta in en omflyttningsiller som kanske är ett par år gammal. Men tills dess får jag väl försöka komma på en annan lösning. Som tur är så flyttar jag ju tillbaka till Uppsala i slutet på augusti, så då kommer jag få mycket mer tid igen till henne. Men det känns lite trist att hon ska behöva vara deppig hela sommaren. Illa planerat av mig…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Testa med en valp, se vad som händer.