Iller som husdjur?
Hej, detta kanske är en dum fråga att ställa till er eftersom de flesta utav er har eller har haft illrar och älskar de. Och jag tvekar inte på att de är underbara husdjur, men jag är nitton år och ska snart flytta till New York och jobba där. Och jag har tänkt mig att skaffa en iller, men jag har hört att en iller har kattens självständighet, hundens aktivhet och en råttas intelligens. Men detta kan ju like gärna gå på ont både som på gott. Har hört att leva med en iller är som att leva med en hund valp som inte är rumsren.
Jag kommer ha mycket fritid, och jag älskar illrar dels för dom är så söta. Så självklart så tänker jag; Jag bryr mig inte om jag behöver jobba eller ta upp en lort då eller då. Men jag är rädd att Illern söta lilla ansikte lurar mig, och det är ENORMT jobbigt att ha en iller. Även om det är värt det, så är jag nitton år och ska till den bästa och största staden i New York. Jag vill festa mycket, jag vill skaffa en partner och jag vill ha mycket kompiar över och ibland till och med ha en fest hemma hos mig. Men kan man göra detta när man har en iller, jag kommer självklart ha ett eget rum för min iller, där jag har massa roliga saker och en bur som oftast står öppen. Men måste man ofta ta upp en lort, måste man ofta sucka och tycka det är pinsamt om en iller kissar eller bajsar på en kompis. Kortfattat då alltså ; Är detta ett djur jag bör skaffa, bör jag vänta i framtiden tills jag kanske blir äldre ?
Jag tror nog att du ska vanta lite och lasa pa om illrar en hel del mer… Jag anser ocksa att du ska kolla upp regler och restriktioner da det ar olagligt att aga (own) illrar som husdjur i vissa stater och stader.
Jag ar sjalv 18 och nyss flyttat till Nederlanderna med min iller (och snart ska de andra djuren hamtas) sa for ung ar du kanske inte men det ser ut som att du inte har last pa ordentligt om illrar.
Medarbetare på matlust

Tycker helt klart du ska vänta.
För det första kommer du att få hur mycket som helst annat att göra.
Och för det andra är de otroligt kinkiga med att ha djur i lägenhet i New York så det är inte säkert att du får överhuvudtaget.
Vänta och se hur det ser ut framöver istället.
Jag är ganska säker på att iller tyvärr är olagligt i New York. Iller är olagligt i några fler städer och stater men lagligt i de flesta men man måste kolla upp det ordentligt.
Illrar kan vara förbaskat jobbiga men också så otroligt mysiga när de lägger den sidan till. med Mycket hantering och aktivering får du en jättetrvlig liten pälskompis.
När du väl fostrat din iller och vunnit dess respekt så det inte längre är nått större problem med bitning och toalådor så är de faktiskt inte så väldigt jobbiga. Naturligtvis måste du gosa och hantera dem varje dag för att de ska fortsätta vara trevliga husdjur men annars så är de ganska självgående i.a.f. om de är 2 eller fler så de kan sysselsätta varandra.