Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 474 ggr
skrollan
0

färg i morrhåren

Målade lister förra veckan, så idag har vi duttat färg på spikarna. Självklart så har skrollan vart på dem få spikar som sitter uppe och fått färg i morrhåren och pytte på nosen.

Undrar nu om det finns något att göra? Färgen är ju vatten baserad eller vad man säger. Så baddar vi upp med vatten så borde det försvinna. men hon är livrädd för vatten, så borde vi göra detta? om färgen inte skadar henne kanske det är bättre att det lilla är kvar? Eller blir det någon stark doft hon kommer andas in tro? Blir nojig nu!

Så typsikt!!

Primarosen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tror inte det är någon fara, Mollie slickade i sig vattenbaserad färg förra året och doppade hela nosen och allt. Men hon blev lite dålig i magen men fick henne till att dricka mycket vatten. Sen slits det bort atomatiskt :D

skrollan
0

åh tack vad skönt =)

Lycia
0

Att den är vattenbaserad betyder inte att den är vattenlöslig när den väl torkat. (Skulle den vara vattelöslig, skulle ju färgen försvinna från listerna när ni t ex skurar golven.) Dock brukar sådan färg inte vara direkt giftig att få på huden ii mindre mängder, så det är nog ingen fara. Den kommer nötas bort av sig själv.

Alternativet är lacknafta men det är däremot inte alls nyttigt och särskillt inte i närheten av andningsvägarna, så det skullle jag verkligen avråda från.

En bekants hund "hjälpte till" att måla om (vattenbaserad väggfärg) och bortsett från att det var lite missprydande (nos, panna, lite på ena sidan samt på svansen), så var det inget hon tog skada av.

Sarah
0

Celadon gjorde samma förra året, han fick vara vit ett tag :)

skrollan
0

Nej självklart! :) men jag kunnat få på kläder, och det försvann lätt med lite skrapning och en sväng i maskinen.

Tack alla! Är jag lugnare :)