Suprelorin vad ar det?
Jag undrar vad Suprelorin faktist ar da en del sager att det ar ett chip medans andra sager att det ar ett implantat som forsvinner efter ett tag. Om man kastrerar en hund med suprelorin kallas det for en kemisk kastrering men om man kastrerar en iller med suprelorin kallas det for chip kastrering och dar aker det ihop for mig - vad ar det igentligen?
Jag har alltid fatt information om att det ar ett kemiskt implantat som forsvinner efter ett tag nar vi kemiskt kastrerat hundar och aven katt uppfodare sager det samma men iller folket sager att det ar ett chip.
Medarbetare på matlust

Vi säger att det är ett chip för att… jag vet inte! Men självklart är det exakt samma sak som för hund och katt.
Det är ett implantat och det försvinner inte utan kommer finnas kvar hela illerns liv. Däremot tar det verksamma ämnet slut i det och kvar finns liksom bara höjlet.
Vet inte heller varför man säger chip om det men jag kan tänka mig att det är för att det är som ett litet chip man för in. I Fass står det implantat. Så jag antar att det är mest utseendet man syftar på.
Det är en kemisk kastrering även för iller så att folk kallar det olika är bara för att folk är olika. Det är samma sak ändå.
Sara
# 3 Medlet försvinner och då slutar det ju fungera men själva höljet försvinner inte om man inte opererar ut det.
Sara
#4 Jodå, det löser upp sig helt och det blir ingenting kvar.
Suprelorin ligger inte i något hölje som t ex ett ID-chip gör. Suprelorin är en stearinliknande massa formad som ett chip och som innehåller hydrogenerad palmolja, lecitin, natriumacetat samt den aktiva ingrediensen deslorelin. Denna massa löser långsamt upp sig i kroppen varvid deslorelinet gradvis frigörs och tas upp. Till slut finns ingenting kvar.
# 5 Finns det flera olika typer? För det där har jag aldrig hört, utan istället att det är just som ett id-chip.
Det är ju mycket bättre om det är så och jag ber om ursäkt för att ha lämnat felaktig information.
Sara
Det finns bara en sorts Suprelorin och den enda skillnaden är att den starkare sorten inte innehåller natriumacetat. Alla ingående ingredienser är biologiskt nedbrytbara och löses upp i kroppen över tid. Den tid det tar att lösa upp det är den tid som implantatet har effekt.
# 7 Kanon ju! Dessutom fick jag lärt mig nått nytt. =)
Sara

Detta visste inte jag heller :) Men det förklarar ju saken varför endel tycker att "chippet" är så litet och inte känns, antagligen har det suttit där en stund då :)
Sajtvärd på Iller.ifokus