Sjuka illrar
Jag har 2 illerhonor, Nala 6år & Ronja 5år. Sen en hane, Satyr på 1år. Nala blev helt plötsligt jätte dålig, gick ner i vikt och tappade orken. Jag tog henne till vetrinär och röntgade, tog blodprov osv. Så fick vi antibiotika och dagen efter åkte jag utomlands så jag sa till illervakten vad hon skulle göra. När jag kom hem var Nala frisk. MEN Satyr var helt utslagen och Ronja vägde så lite så att jag kunde bära henne med bara mitt lillfinger. Jag tog dom till vetrinären.
Satyr hade tydligen gått ner 8 hg. Dom fick också antibiotika. 2 dagar senare så började Ronja äta men Satyr blev sämre. Igår morse ringde jag vetrinären och fick en akut tid till Satyr och han fick dropp, röntgades igen och fick ännu en antibiotika och han ska stödmatas med spruta flera gånger om dagen. Han hade gått ner 2hg till. Han är helt utslagen, vet inte om han kommer klara det här. Han har knappt någon päls kvar heller.
Det är så jobbigt att se Satyr i det här läget, jag tycker så fruktansvärt synd om honom. Hur kunde illervakten missa detta? Det är min inneboende som har bott med mig och illrarna i ett halvår nu.
Snälla, håll tummarna för oss !
Jag sitter flera timmar om dagen med Satyr i knät och torkar hans dreggel och försöker tvinga i han högkalorimat i "puré form" och vatten.
Jag har funderat lite över detta.. Det är någon infektion i deras kroppar, troligtvis i tarmen. Satyr rymde och var borta en hel natt dagen efter vaccineringen för ca 1 månad sen.. Kanske kan han ha ätit något och blivit smittad?
Usch, vad hemskt, det skär i hjärtat att läsa detta! Jag och lille Ossian håller tummar, tår och tassar för er!

Har de kräkts? Och hur har deras bajs varit? Låter mer som magsjukan.
Har de träffat andra illrar än varandra?
Fy så hemskt, håller tummarna att dom snart blir friska igen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kanske kan vara magsjukan. Nala har bajsat grön diarée och Ronja "försöker spy" hela tiden.
Jaa, tack. Det behöver vi. Satyr är så dålig så att det är läskigt. :(
Kan människor få magsjuka av illrar? Kan Nala få det igen eftersom hon blev frisk och slutade med medicinering innan dom andra?
Dom har inte träffat andra illrar. Men jag har ju ingen aning vad Satyr gjorde den natten han smet.
Vi håller tummarna hårt här hemma, hoppas han blir ok

Har de bajsat grön diarré så låter det som ECE. Det smittar inte till människor det smittar mellan illrar. Man rekommenderar karantän i 8 månader efter sjukdom.
Jag hade magsjukan hemma i december. Trots intensivvård för min Pyret så klarade hon sig inte. En del blev knappt sjuka alls, medan en hel del blev ruskigt dåliga i magen. Pyret dog på nyårsafton.
Låta dem ligga inne på dropp är väl det säkraste när de är så dåliga att de inte äter själv och blir uttorkade.
Finns fler som förlorade illrar i magsjuka förra året tyvärr.
Jag beklagar verkligen!
Det är så otroligt tufft när dom blir sjuka, speciellt om alla blir det samtidigt och man inte riktigt vet hur man ska häva det hela.
Men äter dom ordentligt? eller matvägrar dom helt?
När mina var väldigt sjuka så tog jag till en del tips för att dom skulle få i sig vätska. Jag blandade vätskeersättning och gav det på sked där jag hällde några droppar vetegroddsolja på. När dom kände vetegrodsoljan i vattnet så fick dom i sig en hel del.
Jag tycker innerligt synd om er! Tänkt på att kontakta en illerkunnig vet?
Håller tummarna för er.
Här kan du läsa lite om ECE och hur det påverkat vissa illrar
Sajtvärd på Iller.ifokus
hur mår satyr nu?
Vätskeersättning? Kan man köpa resorb brustablett på apoteket? Eller vad bör man ge? Kan gå förbi apoteket idag.
Han mår inte alls bra :( … Tycker så otroligt synd om han.. Han är extremt uttorkad..
Ligger han kvar hos veterinären? Är han uttorkad måste han vätskas upp hos veterinär, det kan man inte mata ikapp dom med när dom väl är så uttorkade. Då behövs det en vätskebula under huden eller dropp om det går.
Usch så hemskt, håller alla tummar och tår för att han ska piggna på sig. Men som sagt är han uttorkad måste han vätskas upp omgående!!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Om han är väldigt uttorkad så måste du ta honom till veterinär så att han kan få ordentligt med vätska, alltså mer än du kan få i honom genom att "mata". Att ge dem vätska under huden (hos veterinären alltså) brukar fungera bra och gör ofta stor skillnad. Lycka till!
Så jag ska sitta o åka till vetrinären varje dag o ge han vätska? :O
Fungerar det så är det givetvis värt det.
Ja det är så man får göra. Får man inte bukt med uttorkningen kan organen börja ge med sig.. Så det är ytterst viktigt att han blir uppvätskad..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Det finns vätskeersättning för djur att köpa, bland annat har royal canin en variant, borde finnas hos veterinären. Annars kan du göra vätskersättning själv, socker, salt och vatten men jag kommer aldrig ihåg porportionerna. Försök få i honom så mycket som möjligt av det för att undvika uttorkning, blir han ändå uttorkad så behöver han hjälp att få i sig vätska antingen subkutant eller via dropp.

#14 Ja, det var vad jag fick göra med Pyret. Sen la jag in henne så hon fick stanna kvar. Mitt stora misstag var att ta hem henne på nyårsafton enligt veterinärens inrådan. Kändes inte bra, men de sa att det inte fanns mer att göra.
Hon dog i mina armar på nyårsnatten bara några timmar senare.
Uttorkning är verkligen ingenting att leka med, de klarar det inte på egen hand, de måste ha vätska subkutant eller på dropp.
#0 Hur går det med dina sötnosar? Blir det bättre !
Jag är en av dem som förlorade en iller i magsjukan förra året pga att Xena fick Lever- och Njursvikt.
Däremot så tror jag indirekt att Criss som jag fick ta bort i november dog till stor del av det oxå. =(
Så magsjukan är inte att leka med, alla mina illrar blev dåliga utom han som hade magsjukan med sig.
Hade jag åkt in en dag tidigare med xena hade hon kanske överlevt, men det är lätt att vara efterklok.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Första gången med Satyr hos vetrinären så röntgades han och sövdes för att ta blodprov. Sen fick han dropp och kontrastvätska, antibiotika och så åkte vi hem. 2 dagar senare så röntgades han med kontrastvätskan och fick mer dropp och ännu en antibiotika.
Imorgon bitti ska jag in med honom igen för dropp. Då vill dom ta blodprov på han igen. Varför? Jag förstår inte. Dom sa att dom ville se hur hans blodkroppar har reagerat på antibiotikan. Är det vettigt? Man ser ju att han bara är uttorkad just nu ..
Jag ska även ta beslutet om han ska läggas in. Tar 1 timme för mig att komma till vetrinären. Känns som att det är bättre för honom om han bara behöver vara där och få dropp i några dagar än att jag ska släpa han fram och tillbaka på tåget varje dag i hans skick.
Jag hoppas han klarar detta. Mina vänner säger till mig att "han är så körd redan så det är ingen idé, plus att du inte kommer kunna leva månaden ut med dina pengar".. Mat fixar sig väl alltid, kan väl åka förbi mamma o äta, och verkligen tömma mitt matförråd på varenda smula. Och cigg får jag sno av pojkvännen. Så då är det fixat. Skulle inte ni offrat "allt" för att kanske lyckas rädda era illrar?
Hur skulle ni gjort?

De tog bara blodprov på Pyret första gången, sen var det dropp och uppvätskning som gällde hela tiden.
Vet inte om det gjorde nån skillnad att jag visste att det var ECE och sa det.
Jag gav inte upp om Pyret och jag skulle gjort exakt samma sak igen. Även om det inte gick bra för henne kanske pga hennes ålder och att hon var väldigt liten så finns det trots allt illrar som överlevde magsjukan förra året efter veterinärsvård.
Det gick på en hel del pengar för Pyret också, men jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag inte hade försökt hela vägen.
Det är ju så det är.. Man vill ju vara säker på att man verkligen har gjort allt.. Hur länge la du in henne? Vad kostade det ?

Blodprov kan ju om inte annat vara bra för att få en status på dom inre organen för dom riskerar ju att ta stryk vid långvarig uttorkning.

#22 Hon låg inne i två omgångar två dagar åt gången.
Har nog förträngt vad det kostade, blev väl 8000 men sen tog ju försäkringen en del.
Det var ju jul och nyårshelger så det var mycket besök på röda dagar.
Satyr avlivades igår… 
Vetrinären vet inte vad det var. Men förmodligen coronavirus eller vad hon sa.. Något som ger diarré och smittar iaf… Förstår inte hur dom kan ha fått det bara sådär.
Hur länge bör man vänta innan man letar efter ny illervalp? Så att den inte får viruset eller vad det nu är ..

Ja är det den magsjuka som gått runt nu så säger man väl karantän på en åtta månader så nästa år i så fall.

Beklagar verkligen. Men det är ECE det handlar om. Och det är dödligt i värsta fall.
Karantän i minst 8 månader, inte träffa några andra illrar, inte bjuda hem några andra illrar.
Tar du hem en ny iller nu så är risken stor att den också blir smittad. Sen beror det ju på hur dålig den blir. Den kan ju bli allt från lindrigt sjuk till lika sjuk som Satyr.
Ece är extremt smittsamt. Man kan inte låta illrarna gå på samma ytor där sjuka illrar har gått, använda samma lådor eller matskålar och man bör sprita händerna om man tagit i en sjuk iller och sedan tar i en frisk.
Det finns valpar som bär med sig smittan och därför inte visar symptom men kan smitta andra illrar.
Magsjukan smittar under en mycket lång tid så 8-9 månader bör man hålla sina illrar helt ifrån andra illrar- inte åka på träffar, utställningar, vara semesterhem etc. Att ha illrarna avgränsade men i samma hus är en stor risk att ta om en grupp bär på smittan.
Jag har själv haft mina illrar i "karantän" i 8 månader efter att en av mina illrar gått på samma ytor som illrar som varit i kontakt med andra illrar där magsjukan utbröt. Enda illern dom fick träffa var den som varit med och gått på samma ytor.
Ingen av mina visade några symptom, men man kan inte vara nog försiktig..
Det är en fruktansvärd sjukdom som funnits i ånga år, men den är mycket mer aggresiv denna gång.. :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fy vilken hemsk sjukdom.
Beklagar du var tvungen att avliva :-(
Jaa.. :(