Vad bör man tänka på ?
Vad bör man tänka på innan man skaffar iller?
Kan man ha med hund?
Biter dom i sönder mkt?
Är dom alltid lösa i bostaden?
Här en "man" i sina bästa år.
Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se
Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se
Min iller har två hund"kompisar", dem struntar i varandra. Mötts och sniffar och går vidare, illrar är kända för att förstöra saker men min har inte förstört så mycket. Några underkläder bara tror jag. Min iller bor på mitt rum för huset är 300kvm och pappa vill inte ha en lös iller överallt, och inte jag heller för jag litar inte på att pappa aktar sig tillräckligt. Men när jag flyttar så ska hon få vara lös överallt förutom hos smådjuren, absolut minsta boplats är 5km2
Det är indviduellt om du kan ha hund och iller ihop men eftersom alla hundar oavsett ras har jaktinstinkt i olika grader bör du försöka planera något utrymme eller dela upp din bostad där hund och iller kan vara separerade om du ska lämna dom ensamma längre stunder.
Det är inget måste men en rekomendation för extra säkerhet.
Jag anser att till exempel en hund tuggar sönder betydligt mer föremål än vad en iller gör då illrar inte har samma behov att tugga men de kan förstöra en hel del saker men kom ihåg att det är väldigt indviduellt hur mycket en iller förstör då en del illrar är väldigt duktiga medans andra är som miniatyr monster.
De behöver inte vara lösgående i hela bostaden men de ska absolut inte sitta i en bur eller liknande men det går även bra att dela av bostaden så illern inte har tillgång till alla rum i bostaden.
Tänk på att om du har andra djur som gnagare bör du dela upp bostaden på ett sådant vis att illern inte har tillgång till gnagarnas rum.
Jag har själv lyckan att alla mina hundar går ihop med min iller och min iller går ihop med mina katter och hundar och de bor fritt ihop. Jag bor i en lägenhet på 85m2 varav min iller har tillgång till 80m2 samt balkong.
Medarbetare på matlust
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Våra två illrar bor med hund och katt utan problem, snarare tvärtom de busar och sover/myser ihop:)
Som Maria92 skrev innan så är det busiga och hyssrika små djur, med de (ingen jag har hört om iaf) biter/gnager inte sönder nått, de är ju trots allt inga gnagare… Men har man inte iller säkrat ordentligt eller inte tänker sig för ordentligt så kan (t.ex) blomkrukor osv trilla ner i golvet och gå sönder… :)
Våra illrar har tillgång till hela (förutom vårat sovrum) lägenheten och t.o.m balkongen (inglasad).