Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 468 ggr
all4U
0

Operation, hur säkert är det?

Har en 5årig iller hane, har fått någon sorts knöl på bröstkorgen som har blivit lite större. När vi var till en veterinär sist så sa han att det inte var nåt fel, dock så va knölen mycket mindre då. Nu ska vi iväg till ett djursjukhus med han så att dom får undersöka vad det är men min fråga är om det blir prat om en operation, hur säker är den med tanke på att han är 5 år?

Knölen va mer som en hård liten prick förut, och nu är det som sagt större men verkar bara  va fäst på en liten yta….lite svårt att förklara…känns som en stor hård hårtuss som katter brukar kunna få i pälsen, men sånt kan väl inte en viltfärgad iller få? Han är ju inte långhårig och på bröstkorgen?

[HannahoHenrik]
0

Kan det vara en sån där mastcells tumör? Min Dollar har haft flera stycken, är som en hård liten kula och kan bli sårig om de kliar på den. De är oftast ofarliga men kan vara irriterande för djuret att ha då de kan klia o bli såriga. Jag hat valt att ta bort dem på Dollar när de dykt upp. Det kan vara bra o titta upp dem dock då de kan komma i samband med nån annan sjukdom. Med Dollar så hade han binjureproblem i samma veva.

Det där med att operera är väldigt individuellt, beror på hur pigg och frisk du tycker att han känns. Jag har operarat mina när de varit äldre. Senast iår när en av dem hade binjuretumör och hon var nästan 6 år. Och tagit provet på en av mina andra flickor som också är 6 år och visar det sig att hon har binjure problem igen(operades frö 1 och ett halvt år sen) skulle jag operera henne igen, för jag anser att hon är så pass pigg och frisk, och tillfrisknande så snabbt då, så för mig har det varit självklart. Men allt hänger på varför, om det är nödvändigt och dagsformen på illern. Sen kommer ju en äldre iller alltid ha en äldre kropp som man får ha i åtanke. Du kan ju rådfråga med en vetrinär om vad den tycker också. Jag skulle rekomendera Marianne Thornvall på mälarensmådjurs klinik. Hon har mkt erfarenhet av illrar och opererat väldigt många. Men det är du som känner din iller bäst.

all4U
0

Han är väldigt pigg, skönt att höra att det kan vara något ofarligt! (visserligen så vet man inte innan man gjort undersökning) Men man får ju förhoppning om att det inte behöver vara så farligt som man först trott….blir att ringa Falu Djursjukhus på måndag för tidsbokning, där är dom också väldigt duktiga :)

HannaM
0

Vi opererade bort mastcellstumör på Elliott när han var fem och det gick utmärkt men finns ju alltid risker med operationer så är det ju. Det här är ju som tur en liten operation man behöver ju inte öppna upp illern och så.