Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1461 ggr
Zandrama
0

Illrar och stafylokocker

Kunde inte hitta någon tråd om detta och vet inte om någon här eventuellt vet, men vi gör ett försök :) stafylokocker, som bland annat ger smittkoppor… Är det något som man kan smitta till en iller om man har det? Undrar av ren nyfikenhet då min sambo just nu dessvärre har d :s men kan ju va bra om man i framtiden har barn o iller ^_^ Tack på förhand för alla möjliga var :)

//Belinda aka Zandrama

HerrDevlin
0

Vill bara göra en rättelse; stafylokocker är bakterier och smittkoppor orsakas av ett virus, så det är två olika saker.

Vet faktiskt inte om det kan smitta över, det beror kanske på vad det är för art av bakterien då det finns många olika arter av staffar och en riktigt otrevlig en som kallas MRSA också. Hoppas att det inte är den som din pojvkän har iaf!

Frågade min mamma vad veterinären sa när vår hund hade en stafylokockinfektion, och tydligen skulle inte det vara en zoonos och kunna gå mellan djur och människa. Tyvärr kan jag inte ge ett bättre svar än det här, hoppas någon annan kan hjälpa dig!

Zandrama
0

#1 ah visst ja! Då måste det varit svinkoppor ja tänkte på kanske, ialf nån typ av koppor :p Tack för rättelsen ^_^ Nej det hoppas vi med :s Han har ial typ A, vilket är den gruppen mrsa ingår i :/ Dom har tagit odling (inatt) så vi får väl svar inom någon dag. Ja men det var ju tur :D får hoppas d gäller så med alla dessa otrevliga staffisar. IOM att min sambo jobbar inom vården så :/ Tack för svar :D

//Belinda aka Zandrama

HerrDevlin
0

Svinkoppor är bakterieorsakat så det kan det säkert vara :)

Jobbar han inom vården är det mycket troligt att det är MRSA det handlar om, den sprids ju ofta på sjukhus där antibiotikaanvändningen är stor. Och den är ju inte så himla rolig att råka ut för då nästan ingenting biter på den. Hoppas det går bra i alla fall!

Zandrama
0

O det är det vi också vet :/ får bara hålla tummarna på att det går över snart >_

//Belinda aka Zandrama

HerrDevlin
0

Jag håller också tummarna för er!

Bumblebitch
0

Men usch då, att det är det han har råkat ut för :( Hoppas verkligen att det kommer att gå över!

Nussen
0

Jag tror att om dom redan har typbestämt den så är det tyvärr MRSA Rynkar på näsan

Känner med er jag har också tagit många MRSA & VRE prover och det är absolut inte kul att vänta på att få svar sist tog det 5 dagar och då låg jag t.o.m inne på sjukhus.

Man kan få MRSA/VRE från djur och vi kan smitta djur med det också.

Zandrama
0

#6 Efter ett o ett halvt dygn på sjukhuset börjar d bli bättre :) #7 aha, inte roligt :/ Tack för hjälpen :D bra att veta i framtiden :)

//Belinda aka Zandrama

Nussen
0

Hur har det gått för din sambo?

Zandrama
0

#9 Det har gått bra ^_^ Det var inte MRSA :D Vi är just nu i London :) Han har fortfarande lite sår kvar, men inget som är infekterat och dom allra flesta har läkt :)

//Belinda aka Zandrama

Bumblebitch
0

Hehe, lite illerberoende eller? :-D Kollar forumet på semestern och allt. Hoppas att ni har det bra där borta! …och superskönt att höra att det inte var MRSA trots allt.

Zandrama
0

#11 Hur kan man inte vara det? xD Nej men slappar man på hotellet så finns d ju inte så mycket annat att göra :P Och man lär sig alltid något nytt här ^_^ Vi hör av oss när vi kommer hem så kanske vi hinner hälsa på fisarna innan ni åker :D

//Belinda aka Zandrama

Bumblebitch
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#12 Ja, vi alla räknar med ett besök den 5:e som vi pratade om :D Och btw, Majsan fyllde ett år igår så vi firade med lite extra mys, men hon sprang mest runt och fräste, haha. Tror att det är varmt för de stackarna nu :(

Nussen
0

Härligt att höra Glad gud vad skönt att jag hade fel Skrattande

Zandrama
0

#13 åhvad roligt ^_^ fast mindre skoj att d är såpass varmt :/ Dom kanske hade velat ha en kall fläkt ^_^ #14 ja det var tur :) Nu är alla såren läkta och han kunde raka sig idag för första gången xD

//Belinda aka Zandrama