Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1217 ggr
[Eleya]
0

BEHÖVER RÅD NU MED DET SAMMA!

Hejsan!

Trodde inte denna dagen skulle komma, men självklart så råkar man ut för det.
Vet inte om det är akut eller om jag ska ta det lugnare.

Söndag: Kommer hem från familjebesök i Malmö där vi firade min födelsedag, syrran sover över så Tibia tillbringade natten i köket. på morgonen ger vi henne ytterst lite kalkonskinka.
Lådan såg normal ut, ingen lös avföring.

Måndag: Tibia stirrar inte som vanligt när man kommer hem, sover mycket. Trodde det var pga värmen, så jag kylde av henne genom att fukta pälsen och mörklägga köket. Åt normalt, gick på lådan normalt, lekte lite mot kvällen, inga kräkningar.

Tisdag, Idag: Tibia äter på morgonen och dricker, utforskar lägenheten som vanligt, lite bajs i lådan, inget löst, men mycket kiss. Kommer hem efter en halvdag och hittar kräk i hennes tunnel. Hon är inte hängig, drack ordentligt alldeles precis och verkar pigg. Hugger som hon brukar mot sambon.

Kan det vara värmen? Förstoppning kan det väl inte vara när all avföring sett normalt ut sedan i fredags?

Snälla kom med råd eller svar.
Har ringt djursjukhus efter djursjukhus, men den ena svarar inte, den andra har telefonsvarare och de övriga vet inget om illrar.

Tacksam för hjälp, inte kritik!

[HannahoHenrik]
0

Är det bara en spya du har hittat? Känn henne i nackskinnet ås hon inte är uttorkad. Är hon det skulle jag åka till vetrinär på en gång.
Är det bara en spya och hon i övrigt verkar må bra, skulle jag inte oroa mig jätte mkt. Men ha koll på henne så hon itne spyr något mer och att hon bajsar som vanligt och inte blir hängig!

Bogey
0

Som #1 skriver, ha koll att hon dricker och att bajseriet funkar.

Bogey har haft kräkningar vid ett par tillfällen och för att lura honom att dricka om jag tycker att han dricker dåligt så brukar jag tina lite kyckling. (gärna kycklingfile för det är mycket gassering på dem) och ta rätt på vätskan.

Bogey älskar köttsaft så det brukar sällan vara svårt att få honom att dricka lite extra om han får köttsaften från tinad kyckling.

Ännu bättre om man lagar kyckling lunch/middag till familjen för då kan man få ihop ganska mycket vätska när man tinar kycklingen. Går även att spä ut lite med vatten för att dryga ut det.

Ceciliaolucifer
0

Håll koll på avföringen så att den ser sjyst ut.

Spyan som du hittade, hur såg den ut? var det bara slem? eller torrfoder?

Kryp på golvet och kolla efter fler spyor, kolla under byrån, i hörn, i lesksaker och filtar. Man får kolla på illerns-nivå.

Är du orolig så kan du mata henne med torrfoder och ge vatten ifrån en sked, det brukar anses som extra lyxigt här hemma och då äts det friskt :)

Lycka till!

[Eleya]
0

Tackar för svar.
Hennes kräkningar var torrfoder som var vått.
Jag har nöpt henne i nacken och det ser ok ut. Just nu verkar hon piggare, hon krävde min uppmärksamhet, men jag ska försöka få i henne lite mat. Hon lekte också alldelels nyss.

Tibia uppskattar också ompyssling.

Åh va jag hoppas detta bara kommer gå över.

Nussen
0

Här hemma är det lyx när vi doppar torrfoder i vatten och ger en i taget sen att dricka vatten eller äggula från plastmedicinspruta Skrattande

[Eleya]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Var hos veterinären igår på akuttid, men precis innan Tibia kom in och träffade veterinären så åt och drack hon rejält och piggna till. Veterinären kände inget i hennes mage och hon reagerade inte heller med smärta. Hon friskförklarades då hon inte heller tappat mycket i vikt och hade fint tandkött mm.

Så nu börjar jag med is i magen tro att det kanske beror på att hon är olycklig och ensam. jag menar samma saker händer varje dag, vi vaknar, går till arbetet komemr hem, busar, kanske promenerar, leker lite till och sen går vi och lägger oss. Ho är vår första och sambon vill inte ha en till, han har inte koll på Tibia heller..

Känner mig rätt så otillräcklig, ska gå på en upptäcksrunda med henne ikväll och erbjuda henne smaskiga mumsbitar så kanske hon livar upp.

I morse åt hon och drack, men hon tiggde väldigt mycket ompyssling och mys, så jag höll på att komma försent.

*Suck* Vill inte att min lilla ska må dåligt..

Nussen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skönt att det gick braGlad 1 timmes promenad per kväll söver mina illrar i flera timmar sen tycker dom att det är kul att fiska upp leksaker ur en badbalja som jag ställer ut i hallen på nätterna så dom har något att pyssla med (byt leksaker regelbundet så blir det mera spännande). Ibland ställer jag några små kartonger på varandra typ glasskartonger i papp i olika storlekar och andra smålådor som jag lägger godis i så dom får kämpa lite innan dom får tag i godbiten. Ett stort överkast eller filt i en hög med gömda godisar funkar också bra.

Hittade en så söt bild som jag bara måste visa

Ibland har vi badbaljan i badkaret när illrarna till varje pris ska med in på toa och då och då så glömmer jag dusch munstycket i baljan tydligen är det extra roligt att att försöka fiska upp den Skrattande