Men... Aj i näsan?
Jag blir lite avundssjuk på er när jag ser bilder när ni ligger och sover med era sötisar. Jag älskar min Mayday, men hon är väldigt väldigt busig! Fast å andra sidan är hon bara ett år ungefär, så då kanske hon lugnar ner sig snart?
I alla fall, det största problemet med henne är att hon bits hårt som satan i ANSIKTET på folk! Jag kan säga att hon i princip är bitfri. Visst, hon smånafsar i tårna ibland när hon vill leka. Det tycker jag ändå är rätt okej. Men på något vänster så verkar hon tro att det är okej att hugga fast sig i ansiktet på folk när hon kommer åt. Det är helt sjukt att det är det enda stället hon biter på, när det egentligen är det sista stället hon borde bitas på. Hur tusan ska jag lära henne att det är fel? Uppenbarligen räcker det inte med att säga nej och ta henne i nackskinnet…
Hjälp mig, snälla?
Det finns dom illrar som inte gillar att man tar i nackskinnet, använd bara en grov röst istället, en del kör med att ignorera också, prova häll några droppar vetegroddsolja i ansiktet och ge jätte mycket beröm.

Nackskinn är sällan en bra väg att gå… jag pratar med hårdare röst eller tar upp dem, tittar på dem och blåser lite på nosen. Våld är aldrig en lösning mot djur.

Nej, det är ju inte direkt så att jag gör illa henne. Jag menar, de lär ju vara vana vid att deras mammor bär dem i nackskinnet. Så jag tar helt enkelt och lufter upp henne i nackskinnet och ger ett skarpt "nej". Förr brukade jag spruta lite vatten på henne, som man brukar göra på katter. Fast det var inte så lyckat, då hon enbart tyckte det var roligt.
Det är bara så tråkigt att man inte kan kela så mycket med henne. Visst går det bra att ha henne i knät, men man vågar inte riktigt låta henne krypa upp i ansiktet. Annars är hon som sagt hur mysig som helst och biter aldrig någon annanstans. :/

Men jag ska prova ta upp henne som vanligt istället, som ni säger, och istället blåsa lite på nosen och säga nej. Det kanske funkar bättre. :)
Jag kan tycka att man ibland får gilla läget och det göra det som istället gynnar en trevlig stämning. Alla illrar trivs inte att ligga i knäet, eller att vara uppe i ansiktet på matte/husse eller andra bekanta.
Man vill så gärna ha den där nallebjörnen som bara pussas och älskar att gosa. Men man måste även acceptera vad illern vill, och i det här fallet vill hon inte vara uppe i ansiktet (eftersom hon bits där).
Jag har en illerkille som är hur go som helst på alla sätt och vis, men han vill absolut inte vara uppe i ansiktet på oss, då får vi ett rejält bett på en gång. Jag tycker att det talar sitt tydliga språk. Han vill av någon anledning inte vara där. Respekterar vi det så är både han och vi lyckliga!
Men visst är det svårt
. Dom är ju så otroligt söta att man vill inget annat än att pussa på dom. Jag brukar tjuva en när han sover och inte märker ngt. Dom pussarna brukar vara mkt fina!
Lycka till!
#5, Hihi, passa på när dom sover.

#5 Vad skönt att jag i alla fall inte är ensam om det! Jag trodde att jag hade uppfostrat henne dåligt, men det är liksom bara detta beteende som jag inte verkar lyckas fixa till. Jag tänkte inte ens på att hon kanske hade något emot att vara nära folks ansikte. Ibland tar hon sig dit själv också. Fast hon kanske känner av att man blir nervös när hon kommer och nosar en i nyllet, och då kanske hon biter för det. Jag trodde i alla fall att hon bara var elak och skulle vara trotsig, men då är det nog inte så. :P Tack för en ny tankeställare! :)
Jag ser inte min skrutt som elak och trotsig. Jag ser det som att han inte ville vara där, och jag vill inte ha honom där heller! 
Det finns många illrar som är supergoa, men ändå inte kan låta bli en tå eller en näsa. Så är det bara! :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Precis. Min Celadon vänder ex bort huvudet om man försöker pussa på honom. Han är inte bekväm i ansikte mot ansikte. Bara att vara ok med.
Illerhonor använder inte nackskinn som bestraffning. De flyttar på dem på det sättet. Hundars mammor bar även dem i nackskinnet och ingen skulle komma på tanken att lyfta en hund där.