Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 3219 ggr
AnnaJosefine
0

Att bli med iller!

Hejsan!

Nu är det ca 3 veckor tills jag och min sambo får hem ett litet minimonster och vi börjar förbereda oss nu. Vi ska sätta träskiva under soffan så att han (illern) inte kommer upp till fjädrarna, sätta för mellanrum vid kylen och väggen i köket, bakom bokhyllan m m

Men vad är mer bra att ha? Bajslåda (-lådor), mat- och vattenskål och en hängtunnel har vi än så långe och en transportbur skall inhandlas. Jag tänker på leksaker och andra fiffiga bra-att-ha-grejer som är bra att ha =)

Tacksam för svar!

Aviendha
0

Parafinolja, silvertape och buntband -> borde finnas i varje sann illerägares hem. Om det inte räddar situationen är man helt körd ;)

Sovfiltar är väl ett måste, fast det har ni antagligen tänkt på. Koppel och sele kan vara kul om man vill ta ut sin iller. Som leksak kan det mesta fungera, gamla strumpor brukar gå hem. Illrar är ju rätt enkla ur den synvinkeln, dvs vad för tillebehör man behöver ha för att hålla dem.

AnnaJosefine
0

Vi kommer få en mammafilt och koppel+sele och annat bra som mat m m när killen kommer =)

Parafinolja var till för om de ätit något olämpligt om jag inte har fått det om bakfoten?

Buntband till sladdar eller hur tänker du då?

Gamla strumpor var ett jättebra tips! Tack så jättemycket för tipsen :D!

Aviendha
0

#2 Någon extra filt/sovplats skadar inte. Då får den lille lite mer att välja mellan och så har man något när det andra ligger i tvätten. Billiga filtar finns på ex jysk eller rusta. Kanske inte snygga, men perfekta att slänga in under soffan, transortburen eller något hörn som illern vill ha :)

Precis, parafinolja kan hjälpa till att få ut det som de fått i sig om de ätit något dumt/fått förstoppning. Eftersom man aldrig vet när det kan hända så är det verkligen värt att ha en flaska stående hemma. Finns på apoteket och kostar under hundralappen och håller mycket länge.

Buntband och silvertpe kan man behöva för att temporärt laga saker/illersäkra, ett skämt med en skopa allvar :P Gallret längst ner på kylen tex kunde mina odjur dra bort så det fick jag dra fast med buntband. När de kom på att de kunde öppna lådor så åkte silvertapen fram tills jag fått köpt barnspärr och monterat. Man blir ganska påhittig när man illersäkrar :)

kredka
0

från mig kan jag skriva att ni måste kolla alla mellanrum mellan golv och skåp- ibland är de slarvig gjorda så att man ser inte att det finns nån mellanrum men en iller hittar den fort och gärna kryper in (hade sån situation första dagen våran kille var med oss jag gick till jobbet och runt kl. 10 ringer sambo och frågar om jag tog med honom jag nekade och han så att iller är inte hemma! tänk skräcken! trodde att jag släppte ut honom! det visade sig att han sov "i väggen"- hittade ett hål mallan golv och skåp och krypte bakom skåpet fy…).

Alla plast bollar med bjällror och olika stavar med leksaker tycker de är roliga :)  Om du vill kan du gärna kika in i min web butik med saker för illrar - kanske du hittar nåt roligt :) länken nedan :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

JossanH
0

Spännande!!! :D
Vart ska du hämta din pälsis?

Jag tycker att ett varv på IKEA alltid är bra om man vill hitta fiffiga illergrejer. Lådan "trofast" finns på barnavdelningen och kostar bara en tjuga och den är perfekt som toalåda! Så köp på er ett gäng för lättaste sättet att få en rumsren iller är att gå ut hårt och sedan minska. I vårat kök (visserligen ett stort kök men men) har jag haft ca 7 toalådor när vi har tagit hem valp och sedan tagit bort vartefter den valt sina lådor och vet vad dom är till för ;)
Träpellets är också bra att ha. Det ultimata toaströet enligt mig, billigt och bra!

Vanliga hängmattor är också bra att ha i transportburen så att man kan ha en toalåda under.

Fleecefiltar kan man aldrig för många av ;) Inte bara bra som sovplatser utan även bra om valpen får sig en dålig vana och vill sätta sig bredvid lådan eller i ett hörn där du inte vill ha en toalett. Då lägger man en filt där så brukar det hjälpa illern att veta att man inte ska gå där.

Paraffinolja är ett måste!

klosax.

Du kan köpa billiga rör på ett byggvaruhus. Det finns hårda papprör som är till för att ljutas i och brukar kosta runt 40:-

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaJosefine
0

3#

Nej jag tror inte att illern (Ossian ska han få heta) bryr sig om hur

filtarna ser ut ^^ Bara de är mysiga =) Då blir det att inhandla buntband och silvertejp =) Har turen att kyl och frys står ovanpå varandra så han når förhoppningsvis inte till kylen (peppar, peppar, haha!) Barnlås har vi också funderat på då våra vänners iller lyckades få upp deras köksskåp :P

4#

Mellanrum försöker vi redan nu sätta för, men man hittar ju inte alla på en gång :(! Frågan är bara hur "stora" eller "små" utrymmen de lyckas ta sig in i! Men jag tar inget för givet, haha! När de väl hittat ett gömställe så lär de väl försöka komma in där även när man satt för om jag inte har fel för mig :P Ska ut i köket och krypa på alla fyra och leta hål!

Då kan man alltså köpa vanliga kattleksaker till honom =)! Kanon!

5#

Jag ska hämta honom hos Sara som har Optimus Ferrets. I'm Trouble (omärkt hanne)! Jag fastnade för honom redan när han var tre veckor gammal :P! Det ska bli vääldigt spännande att få hem honom :D!

IKEA får det absolut bli en runda på då! Kollade i lite djuraffärer och blev nästan mörkrädd av hur dyra toalådor kunde vara :P Sen letade jag kanske i fel butiker med, haha! Träpellets rekomenderade Sara så det ska vi köpa :) Billigt och bra!

Har ju en hängtunnel under vardagsrumsbordet med teddypäls i och tänker köpa en hängmatta med, dock funderade jag på var jag skulle ha den, men transportburen var ett superbra förslag! Samma med fleecefilt under toalåda! Hade aldrig kommit på det själv :P´

Någon som har ett bra förslag på var man kan köpa en bra grävlåda? Tänkte ha en låda med ris istället för jord eftersom jorden måste bytas ut men inte riset =) Självklart ris som inte skadar dem om de råkar få i sig lite såklart ^^!

JossanH
0

#6 Jag kör iof med IKEAS billiga småmattor under lådorna (20:- st de med) för att fånga upp eventuellt spån och "snigelspår" som kan bli när dom drar rumpan i golvet efter toabesöken. Lätta att tvätta och inte lika knöliga som filtar men båda funkar fint :)

Grävlåda har jag bara köpt en vanlig splastback med lock och gjort ett ganska tajt runt hål i locket så att inte så mycket skräp följer med ut.
Men kan säga att riset lätt luktar iller efter ett tag :S
När jag köpte en av mina killar så sov han gärna i rislådan i början. Pälsen blev lite torr och riset stank iller som tusan!.. Plus att han inte luktade så gott av iller-riset ;)

Själv har jag aldrig haft problem med illrar som öppnat skåp, men det kan vara bra att var förberedd förstås!

Grattis till lilla I´m Trouble!

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaJosefine
0

Tack så mycket =) Längtar superdupermegamycket tills han får komma hem till mig och sambon :D!

Har du något förslag på annat material då till lådan kanske? Kan man använda lecakulor?

Gottfridsson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Har ni passbitar mellan köksbänkar och vägg, så kolla bakom passbiten ovanför sockeln. Där brukar det ofta vara öppet så dom kan ta sig in bakom golvlisten.

AnnaJosefine
0

Har legat på alla fyra i köket nu och dragit, petat och pillat på allt jag kan tänka mig :P! Inget löst som jag kunde hitta eller som var stort nog att komma in i (det finns en springa på ca 2-3 cm mellan spisen och bänkarna, men där kan han väl inte komma in? Eller?)

Gottfridsson
0

Då har ni nog inga passbitar :-) Dom används när inredningen inte når vägg till vägg, för att det ska se snyggt ut när man tittar på inredningen.

Problemet med passbitar är att det inte finns någon bottenskiva bakom, eftersom det inte är ett skåp, så det är fritt fram för en nyfiken iller, att klättra över golvlisten in bakom/under köksbänkarna.

Jo då, det kan räcka för en del illrar ta sig in. Min lilla lite rundlagda tjej, tog sig igenom ett hål, lite mindre än ett ½ körkort.

AnnaJosefine
0

Jaså =) Ja men då var en del löst.

Ett halvt körkort? Ja, då är det bara att täppa för där med! Tack för tipsen :D!

JossanH
0

#8 Ris funkar ju ett tag, bara att man får byta om det börjar lukta..

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaJosefine
0

Då är ju frågan bara vad som håller längst och fungerar bra samt vad som är mest ekonomiskt =) Kanske strandsand? Hm..

UlrikaD
0

#14 Ris tycker jag funkar väldigt länge innan det luktar någonting. Det beror väl på om man har någon iller som tror att det är en toa-låda förstås.

Men man kan ju öppna locket och sniffa på det lite regelbundet och kasta om det börjar lukta konstigt.

Jag köper 4kg storpack på nåt lågprisvaruhus och häller i.

Har till mina illrars stora sorg inte haft nån grävlåda sedan det kom kattungar i huset. De använda grävlådan som toalåda istället, inte så kul direkt.

AnnaJosefine
0

Då får det nog bli ris i så fall. Men tanken angående lecakulor slog mig, ni vet sådana man har i krukor, kan det funka, eller är risken för stor att de äter dem?

UlrikaD
0

#16 Valpar kan ju stoppa i sig de mest omöjliga saker så varför inte leca-kulor.

Vet att jag läste på ett sköldpaddsforum om en sköldpadda med förstoppning, han hade ätit lecakulor.

Vet dock inte om de smakar gott för en iller.

AnnaJosefine
0

Jag börjar med ris. Kanske ska testa och ser hur Ossian reagerar på lecakulor under kontrollerade förhållanden. Fast ris är ju ett säkarare alternativ och det är bättre med det säkra före det osäkra =)

Tack så hemskt mycket för alla tips än så länge :D!

ElinaPersson
0

#11 Haha!! Vet exakt vad du menar… Så fort vi fick hem Shaco's syster Georgia så var hon in bakom köket som vi faktiskt inte hade en aning om Skäms tji fick vi som fick försöka locka fram henne i cirka 15minuter..

Jag ger dig tipset att köpa vetegroddsolja/vitaminpasta som godis vid belöning/kloklippning/rensa öronen osv.. Det funkar KANON!

Sen kan jag säga att det finns kycklinghjärtan/lever/mage på Willy's till 20kr paketet och då är det riktigt mycket mat Skrattande Detta kan du ge cirka 3 ggr i veckan som komplitering till fodret (även rått kött me ben) så illern behåller fina tänder!

Angående hängmattorna, dom kan du hänga under köksstolar! Vet jag väldigt många som gör och det ska tydligen vara toppen :)

Andra leksaker som funkar är toarullar, blompåsar (dom djupa som det är lite stadga i), korkar från petflaskor (håll dock koll när illern leker med dessa)…

Lycka till med den lilla killen!! Glad

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

AnnaJosefine
0

Vetegroddsolja och vitaminpasta är på listan!

Är det inte dyrare än så med kycklinghjärtan osv :O? Se där! Vad bra :D!

Köksstolarna var en bra idé! Dock har vi inga riktiga ännu :( Har klappstolar just nu då vi inte fått tag på ordentliga stolar som passar i köket nu när vi flyttat :P Haha! Men det blir nog något i den stilen med stolar tror jag =)

Tack så mycket för tipsen och lyckönskningarna :)!

Förresten, jag såg för länge sedan att du skrev upp en lista med namn till illrar och tog namn ifrån League of Legends. Jag skrattade tills jag kiknade när jag såg att du döpt din iller till Shaco! Helt perfekt namn till en iller, haha! Både jag och min sambo har spelat /spelar nämligen ^^

ElinaPersson
0

Jag blev faktiskt förvånad själv att det var såpass billigt på Willys Skrattande

Haha, vi hade ju planerat en liten hane till som kompis till Shaco, han skulle heta Twitch ;) vi tyckte det var perfekta namn till två gangstrar som gärna dyker upp när man minst anar det Skrattande

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Gottfridsson
0

#12 "mätte" öppningen med körkortet, då jag inte hittar något att mäta med Skrattande Om du har möjlighet att titta på en lilla Atlas Cargon (biltransportbur) i zooaffären, så tog hon sig ut genom öppningen som blir när låset inte är stängt.

#13 Ja, det hålet är en överaskning man ofta missar, hon kom iaf fram efter ett tag Glad Finns dom som fått riva köksbänkar, för att illern inte velat komma fram.

AnnaJosefine
0

Haha! Namnen passar verkligen :D!

Vet inte hur stort det är, men det verkar som om det inte var stora marginaler som krävdes! Riva köksbänkar hoppas jag slippa, hyresvärden blir nog inte så glad då :P! Undrar hur ett sådant samtal hade låtit egentligen.. Haha! Nä, men det hoppas jag att det inte händer :P!

Dasspudel
0

Grävlåda Grävlåda!! Det är nog det bästa Diezel har fått sa han till mig iaf (kanske för att var snäll) men han gillar den jätte mycket. var själv dåligt påläst när jag fick mitt odjur. Nämde det lite snabbt för en vänn att det skulle vara kul med en iller. 2 dagar senare ringde han och sa att jag var tvungen och komma och hämta en sak som var min. blev rätt var det var med iller :) tror det är det bästa jag fått!! Man lär sig efterhand vad som behövs göras för djuren, än idag hittar jag brister i hemmet och har nu haft Diezel i snart 6 år.

Kul att du ska skaffa iller från Sara. Har själv tingat Blows my mind (grön hona) Visst är de för söta :)

En gång iller alltid iller.

AnnaJosefine
0

Oj! Så kan man också bli med iller, haha :P!

Jaa, valparna är såå söta! Jag har turen att bo bara 15 minuters gångväg ifrån så jag brukar hälsa på dem ^^!

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du har fått jättemånga bra tips. Vill dock varna för toarullar.

För många år sedan passade jag en väldigt liten illerhona. Hon fastnade i en toarulle och kom inte ut. Det var full panik på henne, var i början på mitt illerägande och lite läskigt faktiskt.

Den här iller-tösen är det en dansk tjej som äger. Och visserligen ser bilden rolig ut men fastnar de så fastnar de.

AnnaJosefine
0

Ojdå! Ja, det ser väldigt lustigt ut! Det måste jag medge :P! Om de skulle fastna så är det väl inte något megaprojekt att få loss dem? Toarullen är ju inte gjord av sten och de brukar smulas sönder i vatten. Tack för tipset/varningen, det hade jag inte alls tänkt på!

UlrikaD
0

#27 Det förutsätter ju att man är hemma.

Den tjejen jag passade fick inte ut sina framfötter såsom denna tjejen så hon satt fast med huvud och framtassar och kom ingenstans.

AnnaJosefine
0

Ja, det har du alldeles rätt i! Då får det bli toarullar under uppsikt om han tycker de är roliga

JossanH
0

Jag minns en historia om en iller som fastnat i en toarulle med huvudet och kom inte loss, ägaren hittade illern och klippte upp toarullen men efter några timmar var hon död (!?). Antagligen fått en chock eller något.. Så bara toarullar att leka med om man är en bjässig hane!

Vet även en uppfödare som hade en hona som satt fast så som den danska illern på bilden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaJosefine
0

Ojdå! Ja men då blir det verkligen att bara leka med det om man själv är med och se till att få undan rullarna när man lämnar honom ensam! Å andra sida tror jag att han blir ganska stor, Ossian är den näst största hannen i kullen om jag inte minns fel!

Vad hemskt att förlora sin pälsboll på det viset :( Får ont i magen av att tänka på det!

Primarosen
0

Vänta med att handla leksaker. Vissa kan ha alla leksaker och vissa kan bara ha några. Vi har ju plastbollar, tygbollar, nallar med pärlor till ögon. Sen kom en iller tös på besök över en helg (stella) och då fick vi ta bort alla leksaker. När vi inte var i köket men när vi var där inne så tog vi ner någon enstaka. Men det är ifrån iller till iller, puss och kramKyss Jag längtar tills jag och mollie får träffa han hemma hos er:)

AmeliaH
0

Jag har aldrig provat lecakulor som grävmaterial, men jag skulle inte rekommendera det. Lecan består av ett ganska poröst material (tror att det är lavasten av något slag) och dammar ganska så ordentligt. Behåll det till blommorna ist. :)

Annars har jag för mig att jag läst/sett någonstans att man kunde använda pusselbitar av mindre sort i grävlådan. Inte testat själv, men kanske någon annan som har erfarenhet..?

Jag hade ganska stor användning av grova handskar förra året när jag blev förstagångsillerägare. Min lilla kille bet ganska mycket och hårt så det var tacksamt att ha dem till hands i början (och för besökare) innan han kände sig trygg hos mig.

HolyFuck
0

Olika gömställen/sovplatser! Det kan verkligen aldrig bli för många :P Alla saker som går att krypa in i är roligt. Men vissa saker är kanske mer eller mindre lämpliga. Tex så är min illers största passion plastpåsar!

Våtservetter! (för ytor). Perfekt när man måste torka upp efter dem.

AnnaJosefine
0

Då börjar vi med ögonlösa leksaker här hemma ^^! Jaa, det ska bli superkul med Mollie och Ossian :D! Nu kan vi gå illerpromenader tillsammans ^^! Wiie!

Ja, jag insåg det med när jag tänkte efter. Pusselbitar lät som en intressant idé men vi kommer köra på ris har vi bestämt oss för =)

Handske var en smart idé när man har någon på besök!

Vi ska börja ladda upp med hängmattor och fleecefiltar här hemma de närmsta dagarna :) Våtservetter var en bra idé!

Tack för tipsen!

Det är ingen som har en bra idé hur man förebygger bajs- och kissfläckar på väggar, i hörn osv? Det är något jag klurar på. Vågar inte tejpa fast plastfilm på tapeten eftersom det kan skada tapeten. Något förslag? Hörnlådor är ju trots allt inte 100 % säkra :P

Primarosen
0

#35 tror att det bara är att stå ut, ha papper och en liten flaska med vatten redo som jag har det hehe. Beröma när det kommer i lådan och fya när det kommer utanför Oskyldig

Piss off för katter, är inte något att rekomendera inte heller spray som doftar, för det finns en risk att dom försöker förnya sitt revir på den nya doften. Men men prova går ju alltid..Kyss

JossanH
0

#35 det är sällan som dom faktiskt gör det upp på väggarna, enda gången sådant har hänt här är när jag har för mycket pellets i lådorna och att illrarna då backar upp mot väggen istället för lådkanten, men inget som lämnat märken som tur är.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaJosefine
0

#36 & 37

Då kan jag nog vara lugn ändå :P Blev lite orolig när tanken slog mig bara =)