Från lekstuga till illerhus
Eftersom jag är på landet minst 2 månader varje sommar måste pälsarna ha någonstans att bo. Här hemma är det i princip bara jag och mamma som uppskattar dem. Så i sommar, i alla fall när vi får gäster eller syskonen kommer hit så måste illrarna bo i lekstugan. Så nu skall den byggas om och göras iller säker.
Den är en lekstuga/friggebod med 2 sov britsar i. Jag har tänkt att sätta nät utanpå fönsterna så att de kan stå öppna. Även farstu kvisten skall hägnas in så att de i alla fall kan kika ut och få luft. sov britsarna skall sågas hål i så att man kan trä rör emellan dem, samt sätta upp hängmattor.
Så, vilket nät är bäst? Minknät? eller finns det något annat? Räcker det med att spika fast nätet längs med golvet och taket?
Vart köper man nätet billigast?
Någon som gjort något liknande? Några fler tips?

Jag skulle inta använda spik för att sätta fast nätet då spikar vandrar efter ett tag. Detta kan göra att nätet lossnar eller ännu värre att en iller skadar sig på dem. Jag skulle föredragit att sätta fast nätet med krampa.
Det blir mer säkert för både rymningsrisk och med tanke på skaderisken.
Nätet du använder bör vara ett hårt och rätt kraftigt nät för att de inte ska bita av det. Även om det inte är ett måste med minknät. :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MOAHAHA tänkte just fråga vad en krampa var hihi….du känner mig sååå väl ;)
ok..den såg farlig ut…hur tusan sätter man fast en sån?

Du spikar min vän. Säter den med de piggarna mot trät, med gallret emellan. Slår med hammaren på den böjda delen. Borde vara lättare för dig att träffa en en spikskalle. Den är ju lite större. ;-)
Audiatur et altera pars

hmm, hammare vet jag i alla fall att du vet vad det är. Om du har glömt. Det är den du brukar ha när du slår dig på tummen :-)
Audiatur et altera pars
ahaaaaaaaaa nu fattar jag…jo…det borde jag ju klara av ;) om inte annat kan min mamma första hjälpen ;) Kollade idag och såg att golvet bara var plywood, alltså ingen våtrums/linoleum matta, så sån måste jag ju lägga in…hur tusan får jag den att sitta fast? Får jag spika där?

#7: Nej min vän det får du inte. Ta matt-teijp. Du köper den på samma ställe som du köper din stuvbit av matta. Vi har en del bra sådana ställen här. Kanske vi ska åka runt och kolla när du kommer?
Audiatur et altera pars
låter som en bra plan..så kan du ialla fall visa hur det ser ut ;) hihihi

#9: haha, ja kanske det. ;-)
Vi får åka runt lite du och jag… så blir jag lite barnledig samtidigt, kan inte bli bättre. ;-)
Audiatur et altera pars
hahaha barnledig å barnledig..du får ju passa mig ;)