Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 894 ggr
Dasspudel
0

Vill inte äta BARF

Hej. Gav Diezel en mus igår men den drog killen in i en låda sen fick den bara ligga där. :( Kan man göra något så han börjar äta det? Han är lite bortskämd kanske Cool

En gång iller alltid iller.

Faxlin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Testa att skära ett litet snitt i den så han får känna av blodsmaken lite. Eller använd musen och lek med honom så du triggar igång att han vill jaga och döda bytet själv.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Dasspudel
0

M testade med att leka lite med den, men blev ingen fart på killen av det tyvär. Vet att han klipper levande möss blixtersnabbt, men har tagit dem ifrån honom då det varit vilda möss, så vet inte om han skulle börja äta på om han skulle få ha kvar dem. Tyvär får man inte ge levande möss till djuren. Kan inte riktigt förstå varför för det handlar om 1 sekund sen är musen död. Finns inte en möjlighet att den fattat vad som hänt eller lidit av det heller. Nu blir man säkert bombad för att man är en hemsk mäniska som tänker så, det är trots allt i deras natur att ta levande byten.

Sarah
0

Det kan ta tid att få dem att äta kött om de är uppvuxna på torrfoder. Men att han bär i väg den är ett bra tecken. Jag höll på i ett halvår och introducerade kött varje dag tills alla slutade hulka sig då de smakade. Det är en vanesak för dem med. Efter den tiden tog jag helt enkelt bort torrfodret. Vissa matvägrade ett tag, men alla var friska och krya och jag tyckte att det var ok att de fick svälta en dag. Sen åt alla och var nöjda.

Faxlin
0

Inte ska du bli bombad för det. Saken är den att jag ofta tänker samma sak. Nu kan jag itne avliva möss själv för jag är för blödig. Men jag föder upp möss till foder. Och så har jag en son som kan avliva dem åt mig. Men ofta tänker jag på hur otroligt mycket snabbare en iller kan avliva en mus än vad vi människor kan göra det. Så tanken finns nog hos fler än dig, den finns hos mig i alla fall. Men han kanske är som en av mina honor. Hon dödar möss och gömmer dem gärna så de andra inte får tag i dem, men hon vägrar äta dem. Det är som om hon har bestämt sig för att alla möss är farliga att äta och försöker skydda alla andra från att dö av att ha ätit möss :) Ställer till en del jobb för de andra illrarna som gärna vill äta sina möss faktiskt. :)

Audiatur et altera pars

Dasspudel
0

#3. a kanske skulle ställa undan torrfodret en dag och testa med en bit av en mus. Han måste ju få smak på det, får han det så går det säkert som en dans.

#4. Mm tänkte göra samma sen. Ha några möss så man slipper köpa dem. skönt att slippa döda dom själv jue. Undrar om den som dödar mössen åt dig har fyra ben och är hårig Cool

Aviendha
0

Fast oerfarna illrar kommer inte att ha ihjäl musen snabbare än vi. Musen kommer hinna fatta vad som händer. Jag har mer än en gång serverat möss med dödsryck till mina, och även om de triggas enormt av det så kan jag helt ärligt säga att ingen av mina tre, som ändå är vana vid att äta möss, skulle döda en mus på så lite som en sekund, om ens fem. En gång har jag sett en iller ta en levande mus, en liten sådan, och det var inte över på en sekund, och det var ändå bra fångat av illern. Även om det är fullt naturligt för illrar att i det vilda klippa möss så har vi ett djurskyddsmässigt ansvar för möss i fångenskap och därför kan vi inte ge levande föda. Speciellt inte när det inte är en nödvändighet för en iller att få levande föda heller. Notera att jag inte skriver det här för att "bomba" någon, jag ger bara en annan syn på saken.

För mig fungerade det att göra som Sarah; servera, servera, servera. Värmde mössen så de var ljummna i början, det intresserade dem mer än kalla möss. Hällde på lite vetegroddsolja på en av dem en gång, det slutade med att de slickade bort all päls och hud på magen på musen :P Men en vacker dag så började de äta av dem och nu är mössen den stora höjdpunkten här hemma.

Dasspudel
0

#6. Jo katten vi har har kommit med levande möss till oss då har Diezel avslutat det hela. Han springer fram till musen, vänder den på rygg och biter en gång. detta gör han på kanske 2-3 sek beroende på hur långt han behöver springa. Men att ta död på musen kan jag lova går grymt fort. Första gången det hände han jag inte med, han sprang efter musen och efter någon sekund kom han med den hängande i munnen. Menar inte att det är rätt att ge dem levande men tycker ändå inte att det är plågeri på något sätt, inte när jag sett hur min iller gör iallafall. Kan ju vara lite skillnad på iller och iller me, min är ju från början en jakt iller kan kanske ha lite med saken att göra.

Aviendha
0

#7 Jaktillrar är vanliga illrar de med, inom iller så finns det inga tydliga rasskillnader som man kan se hos ex. hundar på det sättet. Man kallar dem för jaktillrar för att uppfödaren har det som användningsområde. Jag har en sk. "jaktiller" jag med och jag anser ändå inte att det är djurskyddsmässigt försvarbart eftersom det innebär ett onödigt lidande. Man kan inte säkerställa sig om att djuret avlivar sin föda snabbt och korrekt alla gånger, kan du vara säker på att musen dog omedelbums och inte bara var medvetslös/förlamad? Jag säger inte att du är en djurplågare pga. det som hänt, bara att jag anser att det är ett visst mått av plågeri att låta ett foderdjur tas levande av ett rovdjur och därför tycker inte jag alls att det är märkligt att det finns ett allmänt förbud mot levandeutfodring. Hade det inte funnits problem på det området, så som du vill mena, så hade man inte tagit ställning mot det eftersom det just är så naturligt.

reira
0

Fast visst är det tillåtet med till exempel en del reptiler som bara äter om foderdjuret lever? Har inga själv så har inte riktigt koll på det där, men då är det ju tillåtet att ge musbebisar vad jag förstått?

UlrikaD
0

#9 Nej, det är inte tillåtet längre. Kom ny lag för inte så längesedan.

Faxlin
0

Jag kan säga att här går det snabbt som sjutton de gånger mina har lyckats få tassarna eller ja tänderna på en mus. En gång smet de hos en bekant till mig och tog sig in i deras musrum och lyckades på ja ett par sekunder döda flera möss ur ett akvarium. Och då var det en hona som gjorde detta.

Andra gånger har jag haft möss som rymt här hemma och då jag ska fånga dem så har de sprungit ifrån mig och tagit skydd under halsen eller magen på en av mina illrar. Inte så smarta är möss helt klart, de har dött oerhört fort kan jag säga. :( Inte direkt det öde man hoppas för sina avelsmöss då :( Men sådant har skett och det har skett fort som sjutton.

Men ja jag kan säga att jag är otroligt glad över äldsta sonen som gått och läst på naturbrukgymnasium och också har det sättet att han klarar av att avliva mössen, för jag gör det inte. :(

Audiatur et altera pars

Aviendha
0

#10 Vart är den lagen? SJV gjorde ett uttalande och hänvisade till portalparagraferna i djurskyddslagen, vilket de backade lite med eftersom de tycks ha missbedömt "enkelheten" med att ge dött foder till vissa ormar… Eller har jag misst något, jag har nämligen själv inte sett någon paragraf som tar upp just levande foderdjur..

Dasspudel
0

#8. Skulle musen bli förlamad av att bli biten stenhårt i bröstkorgen? Har inte det mest med att ryggen skulle gå av så fall? Är ingen fantast på hur kroppar fungerar men det trodde jag. Jo jag är 99% säker att dem dog, kan inte funits mycket helt i kropparna på mössen då de kändes mer eller mindre som brylepudding efter attacken. Men har inte i tankarna att ge killen levande möss för det. Det är katten som sett till att detta hänt. Och om man ser det så så ska man inte ha katter ute alls. Det bidrar ju med ganska mycket lidande för både möss och fåglar, då borde det också vara olagligt. Då går det mycket snabbare för en iller, iallafall för min. Illarna kanske har olika taktiker att ta sina byten på.

UlrikaD
0

#12 Den finns länkad på ett annat forum, ska se om jag kan leta upp den senare.

UlrikaD
0

#12 Här är länken till sidan:

http://www.sjv.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf

Saxat från sidan:

"Enligt Jordbruksverkets uppfattning är utfodring med levande föda inte förenligt med 2 och 4 paragrafen djurskyddslagen och därmed är det förbjudet."

Kan väl inte stå tydligare än så att det numera är förbjudet. Kom för ett år sedan, så helt nytt är det ju inte.

Aviendha
0

#15 Ah, då var det som jag trodde. Med tanke på att man hänvisar till portalparagraferna i djurskyddslagen så är den från 1988 i sin senaste tappning så det är knappast nytt öht ;)

UlrikaD
0

#16 Guldkornen får man alltid leta efter.

Aviendha
0

Guldkorn?

UlrikaD
0

Lagen att man inte får mata med levande föda är för mig ett guldkorn i tillvaron.

Aviendha
0

Hela lagtexten med andra ord eftersom det är just portalparagrafer som det hänvisas till  dvs. de som anger hela viljeriktningen med lagstiftningen.Glad

2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. 
4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.

Det trista är att ingen av desa två paragrafer är straffsanktionerade. Kanske blir det ändring på det när utredningen av lagstiftningen är färdig om ett halvår, jag hoppas det iaf.

UlrikaD
0

Ett steg på rätt väg.

Aviendha
0

Just tidelag är en av de frågor som tas upp specifikt under den här utredningen (de ska skriva om djurskyddslag och djurskyddsförordning) så det kan komma att bli ett förbud. Tanken är väl dock att dessa två portalparagrafer sedan ska förtydligas i föreskrifterna så att man mer svart på vitt kan läsa vas som menas med ex "bete sig naturligt", ett rätt vitt begrepp annars..

Dasspudel
0

Nehe nu har jag gett upp. nu har jag fått slänga två st möss i skogen. Testade snitta den sista musen och dränkte även den med vetegroddsolja. Mmm sa Diezel och slickade rent musen och gick igen. vet inte alls hur jag ska göra nu, ställa bort maten? kanske dela musen i små bitar. Men det sista är ju lite väl äckligt tycker jag. men vad ska man annas göra?

Aviendha
0

#23 Ge inte upp riktigt än! Det tog mig fler möss än så innan mina bestämde sig för att det var ätbart :)

Dasspudel
0

okej. men känns lite slösaktigt att behöva slänga mössen. :( kanske får ta och klippa dem i mindra bitar Usch!!!