Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 865 ggr
AmeliaH
0

Pinsamma husdjur

Någon som såg på tredje avsnittet av 'Pinsamma husdjur' på fyran? Var en iller med som var bitig, veterinären gav tipset att mata med torrfoder ist för rått kött. Vad säger ni som barfar om detta? Kan det minska bitandet om ens iller får en annan kost? 

(Det hela slutade med att illern fick både torrfoder och rått kött vilket de verkade vilja spegla som anledningen till varför den slutade bitas. Dock behöver det ju inte alla gånger betyda att det var den egentliga anledningen.)

[Sophia.]
0

Dexter blev lite bitig när han fick endast blötmat och kött "typ barf" men efter att han bet sambons finger ur led har han slutat bita honom över huvud taget men det är nog på grund av att vi tränat honom.

Sarah
0

Herregud så dumt. Varför skulle de bli bitiga av det? De blir bitiga om man inte hanterar dem. Jag har nu 8 illrar som barfas och haft totalt 12 som barfats. Illrar blir bitiga om de inte uppfostras eller om de är nervösa.

HerrDevlin
0

Kollar på avsnittet just nu. Det är en räddad hybrid det handlar om, och det står stora varningsord om att de är "extremly aggressive", och att illern överlag är ett av de värsta sällskapsdjur man kan ha.

Veterinären säger att det är dags att byta ut barfet mot torrfoder, så att han tappar lusten för att bita genom kött och ben. För det är "perfectly natural" för illern att äta torrfoder säger han också.

Jag undrar hur alla helbarfare här inne gör för att inte bli konstant uppätna av era husdjur som lustar efter att riva sönder kött? Obestämd Byt omedelbart till ett naturligt torrfoder!

Faxlin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

det var helt klart det löjligaste jag har hört. Och dessutom rent förtal mot våra små älsklingar. en iller är som en hund om du inte uppfostrar en hund får du också ett monster. :(

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sniffit
0

Det var det dummaste jag har hört på länge.

Här hemma är det endast barf som gäller och de bits mindre nu än när vi skaffade de första och gav dem torrfoder, med programmets logik måste det alltså vara så att när man ger dem torrfoder så ökar deras lust att hugga efter kött medan barf minskar detta.

HerrDevlin
0

Nej, programmets logik är att så länge illern äter kött kommer den upprätthålla sitt vilda beteende och för att bli av med det skulle den få äta torrfoder så den glömmer bort att den vill slita sönder kött.

Eller menade du att du tillämpade logiken på er egen situation efter hur era egna illrars utveckling? För isåfall ska jag inte säga något Tungan ute

Här är tv4-playlänken om någon missat det ifall ni vill se själva (efter första pausen kommer illrarna): http://www.tv4play.se/dokumentarer/vara_pinsamma_husdjur?title=vara_pinsamma_husdjur_del_3&videoid=1662938

Sniffit
0

Jo, jag tillämpade programets logik på vår situation. Problemet som uppstår då är bara, vad skall man utfodra illerna med? Veg?

Nussen
0

# 5 På slutet säger tanterna precis som du skriver mera kött än torrfoder. Han blev bitigare av veterinärens råd. Förvirrad veterinär ? Skrattande

HerrDevlin
0

Åh, ok!

Ja alltså, sålänge du inte utfodrar med något som ser och känns som kött så var det lugnt tydligen.. tycker det var sorgligt att se att en iller som till och med åt ett stort stycke av ett större djur med päls och allt utan problem skulle bli satt på torrfodermat… jag önskar verkligen att min ville äta mer av det jag erbjuder honom i köttväg men han har börjat rata sånt han åt förut också, det enda han fortfarande äter är kycklinghjärtan med lite trug. Skulle bli överlycklig om han åt det som den illern åt!