Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 666 ggr
Stinko
0

Svullen vulva - Kastrerad

Vi kastrerade Curry när vi tog henne som omplacering i feb förra året då var hon 3 år. 

Nu har hennes vulva blivit svullen och jag undrar ifall det kan vara ovarierester eller något med binjurarna. Kan det finnas andra anledningar till detta? 
Hade tänkt fixa ett suprelorin chip eftersom jag helst inte vill operera henne "i onödan" eftersom hon är ändå 4 år nu. Om det nu är det som är problemet dvs, att hon bara är i löp…

Hon är frisk och pigg i övrigt. Hon har mer energi än någon iller jag någonsin träffat ;)

Ska snart in och vaccinera pälsarna.. Och då kan man ju passa på att göra några prover för att se hur det står till med allt, men vad ska jag be dom ta för prover?

duholm
0

Det låter ju som om det är antingen ovarierester eller binjuretumörer. Mest troligt är nog ovarierester eftersom hon kastrerades så sent som förra året. Men det bästa är att veterinären gör en hormonpanel och visar den inget ovanligt så be att få ett implantat.

Hoppas det löser sig.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

JossanH
0

Håller helt med Duholm!
Är det ovarierester måste dom opereras bort. 4 år är egentligen inte så gammalt, allt beror på i vilket skick hon är. Det är mellan 3,5 och 4,5 års ålder som jag har fått operera mina tyvärr när dom blivit sjuka.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Stinko
0

Okej, så bara en hormonpanel alltså. 

Hmm, så det måste opereras bort ifall det är ovarierester. Vad skulle det innebära att inte göra det?
Har läst massor om allt mellan himmel och jord förr, men allt kan man ju tyvärr inte hållas färskt i minnet :)

Nej, visst är 4 inte särskilt gammalt ändå, men jag tänkte bara att det skulle kännas säkrare utan att operera igen. För snett kan det ändå gå och man vill ju gärna ha några år till tillsammans.
Så ett chip skulle känts smidigt helt enkelt. :) Men är operation den bästa lösningen så väljer jag ju självklart det.

[HannahoHenrik]
0

Jag har 5 illlrar varav 3 illrar alla har binjuretumör och blivit operade för det, Havanna har de hittat ovarie rester på henne när hon var 2 år, kastrerades när hon var ca 10 månade), då djusjukhuset sa att det kunde leda till tumörer när hon var äldre så operera de bort resterna, hon operades när hon var 5 och ett halvt år för at båda binjurarna var förstorade. Manilla är den av mina illrar som operades när hon var yngst då var hon ca 4 och ett halvt och hon ska nu på tisdag till vetrinären igen för att ta ny hormonpanel för att se om hon har fått binjureproblem ingen, hon blir 6 år i agusti och levt jätte bra i 1 och ett halvt år sen operationen. Bor du i närheten av stockholm så tycker jag aboslut du ska besöka Marianne Thornwall hon har operarat alla mina 3 illrar med binjure tumör, och jag kunde inte vara nöjadare med hennes som vetrinär och resultaten på mina illrar. Viktigt att du känner trygghet i din vetrinär.