LEVERTUMÖR (RIP LILLA NORA)
Jag undrar lite grann om någon vet hur vanligt det är med levertumörer eller andra leversjukdomar som ger ett hastigt insjuknande.
Vakna ju i onsdags och min lilla Nora var dålig och hade en mycket låg temp med en kraftig infektion som brutit ut snabbt. På kvällen runt 21.30 somnade hon in. Jag och hennes illerkompisar var med och sa hej då!
Lilla Nora har inte visat tecken på sjukdom innan. Hon har varit lite trött men jag har tänkt att det ha varit årstiden… När hon har busat har hon härjat runt som vanligt.
Lilla Nora hade anemi, något med levern, samt något med benmärgen. Fick aldrig ordentligt svar. Hann aldrig då hon var så dålig.
Lilla Nora ha de bra nu i himlen men saknaden är så enormt stor efter detta lilla yrväder. Hon blev bara så vitt vi vet 3,5 år! RIP! :0(
Min lilla fråga är de mer vanligt med sjukdom hos mindre illrar (hon var mycket liten)? Lilla Nora hade mycket annorlunda och vacker teckning med strumpor på som en katt… Jag antar att man avlat fram för att få denna annorlunda teckning och är det då större risk för sjukdom som ex cancer?
Jag har haft illrar innan varav mina två tidigare fått cancer i binjurarna men jag har ej haft iller med cancer (om det nu var det) i levern?
Hur vanligt är detta?
P.s. Bilden på Lilla Nora med Tessie i badet visarpå ett ungefär hur liten hon är… Hennes kropp rymdesrunt en kupad hand D.s.
tråkigt det som hände.
Jag kan besvara en av frågorna.
Har tyvärr inte hört något om att illrar som är små skulle vara mer sjukdomsdrabbade än större illrar. Däremot så är en liten iller kännsligare för sjukdommar då de inte har lika mycket att ta av. En stor iller kan förlora några 100g vid exempelvis en ihärdig magsjuka utan att ha några stora problem att återhämta sig. En liten iller som har små fettreserver klarar inte ett lika långvarigt sjukdomsförlopp.
Som svar på din andra fråga med teckningen så stämmer det att det är större risker för sjukdommar med den här teckningen. Teckningen är osymetrisk tomte och de är generellt mer sjukdomsdrabbade än vanliga viltfärgade. Hade hon vita fläckar i nacke eller på huvudet?
Hur gammal var hon? Det är viktigt att uppfödaren får reda på sjukdommen så att denne kan informera andra som har illrar från samma linje, om nu någon av dem skulle vara intresserad av att avla.

beklagar…

Jag hämtade Lilla Nora från Arvika Januari 2004. Den informationen jag fått var mellan 1/2 år och 1 år gammal. Det kan man dock aldrig veta då hon var en omplaceringsiller och jag inte fått några papper alls om henne. Den 15-åring som hade henne hade fått henne av en kille som inte ville ha henne längre. Dessför innan hade hon varit hos en kille som inte var så snäll med henne. Och han hade hämtat henne från Uppfödaren.

Hon hade vita fläckar på huvudet och vita strumpor se bild i bla kollage
TanjaS: Beklagar förlusten av Lilla Nora. /Ammi
När man läser #3 önskar man att alla uppfödare skulle se till att chipmärka sina valpar innan leverans.

Jeg tror ikke dette med lever kreft er vanlig på ilder. Vår Anastasia fikk lever kreft med mulig spredning til lymfesystemet. Hun var syk i en lengere periode og vi prøvde alt hva vi kunne får å få henne frisk (da viste vi bare at hun hadde problemer med levra, ikke hva det var). Tilslutt ga Anastasia opp selv, nektet og spise og lignene. Da valgte vi tilslutt og avlive henne. Nå leker hun på regnbuebroen med alle sine venner.
Trine
Stackars lilla Nora
har inte heller hört talas om många fall av just lever tumörer, trots att cancer är så vanligt bland iller verkar just denna form vara mer ovanligt. Misstänkte veterinären att hon endast hade tumörer i levern? eller har det även kunnat sprida sig till andra organ?

Min iller Beda fick vi avliva pga levertumör. Hon hade även lite andra småtumörer runt om i buken och de alla gjorde att hon vätskefylldes. Mycket snabbt förlopp. Verkade inte som om hon led av det.

Jo, det är trösten, att de åtminstone hade det bra in i slutet. Min iller avlivades innan jul och det var först igår jag tog mod till mig och åkte till djursjukhuset för att hämta urnan. Så nu är hon hemma igen, känns bra!