Veterinärs besök igår
hejsan
Igår var vi på veterinärs besök med Mercedez då hon nu har gått i brunst igen, Vart ett kastrerings chip kommer aldrig ihåg vad det heter hehe hennes tidigare har hållt i 2år & 5månader
och sen vart det skabbkoll som vart positivt:( Första gången vi har skabb i huset sen vi skaffade mercedez 2008.
Fick iallafall ut stronghold till dom på 0,25ml
har fått höra olika från person till person hur man behandlar med stronghold
Vissa säger att man bara ska lägga en droppe i nacken och vissa säger att man ska använda hela tuben på 0,25ml i nacken vilket stämmer????
Våran veterinär pratade även om att kastrerings chipet bara håller i 6månader sen måste man sätta i ett nytt för att det ska hålla längre, har inte dom bästa veterinärena här i närheten så vet inte om det är sant ens:/
Doseringen för stronghold är ca 0,25 ml per iller (man kan variera lite beroende på illerns storlek, men säkerhetsmarginalerna med stronghold är rätt höga, så har man de rosa pipetterna är det bara att ta en i nacken per iller).
På hund håller implantatet i ca 6 månader, beroende på storleken på hunden. Eftersom en iller är ett mindre djur, och således behöver mindre deslorelin för att uppnå samma effekt som en hund, håller implantatet längre. Hur länge varierar helt klart och beror på individen och dess hormonproduktion, allt mellan 1 - 2,5 år verkar vara vanligt.
Eftersom implantatet tydligen hållt 2,5 år på mercedes, är det ju inte så svårt att lista ut att det håller längre än 6 månader ;)
6 månader gäller nog större djur tror jag. Och minst en halv tub Stronghold i nacken på små honor, 1 tub på hanar har jag kört med.
Sara
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ger Stronghold efter vikt. Theo & Blight som väger runt 2,5kg brukar få en hel. Medans Bernard och Hugo brukade få dela på en.