Det oändliga pussandet.
Jag tycker att det är super gulligt hur min illerhane pussar på mig hela tiden men efter att jag börjar få munsår och ömt skin är det inte så roligt och trots att jag säger nej som jag gjort tidigare så slutar han men istället går han och lägger sig platt på golvet och stirrar ner i golvet under mina fötter tills jag tycker synd om honom och säger varsågod och klappar sängen, soffan, vad som helst då hoppar han upp och är glad igen.
Men så hoppar han upp i mitt knä och det börjar med att han ligger och tittar på någonting sen sparkar han och sträcker sig upp med nosen i ansiktet på mig och sedan börjar han att pussa och jag ger honom uppmärksamhet om han inte tittar på någonting intressant då får jag en snabbpuss och sedan fortsätter han att titta på det intressanta.
Sen somnar han… springer till lådan och sen springer han tillbaka till mitt knä och hela proceduren upprepas.
Sitta vid datorn? Just nu ligger han och sover i garderoben men i vanliga fall sover han på mina fötter, under mina fötter och pussar mina fötter.. i sömnen.. om jag rör på mig..
Eftersom det är min första iller och erfarenheten jag har av läsning, bekanta med mera så verkar det inte vara normalt, är det normalt?
Jag undrar också om det är normalt att om han fick välja skulle han sitta i mina armar hela dagarna. Ska inte illrar vara aktiva och relativt självständiga? 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänk vad alla illrar är olika. Jag har haft illrar sedan 1992 och aldrig vart i närheten av sån pussgurka. Förstår att det måste vara "jobbigt"
.
Är det den enda illern i familjen? Då kan jag tänka mig att han ser dig som hans och att du behöver tvättas ordentligt. Det kan bli mindre uppmärksamhet om du skaffar honom en kompis.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Min vill inte alls pussas.. bara bita mig i munnen XD Kanske beror på min piercing? :o
Vår Lilla Imie älskar att pussa lillmatte på munnen och hon kan hålla på hur länge som helst. Det är bara hon som får så mycket pussar. Mig t.ex. pussar Imie sällan på munnen, har jag dålig andredräkt månne, men lite puts på armar och händer får jag då och då men aldrig i närheten av de pussar dottern får.
Se själva i min tråd Pussgurkor…

Håller med Nettan. Du är helt klart "hans"!
Om han hade en kompis så skulle en del av hans uppmärksamhet riktas dit istället. Det är ett sådant här beteende som även ensamkatter kan få.
Antingen njuter man och uppskattar att man har en iller som tycker man är bra till mer än bara ge en mat.
Eller så blir det kompis nästa….
Hihi, låter puttignuttigt! Tycker jag. 

asg, förlåt att jag skrattar. Jag kan självklart förstå att det är jobbigt när putsandet blir så att det ger munsår till och med. Men illrar är rena djur och han vill bara vara snäll och hjlpa dig hålla dig ren och fin. :) ren omtanke helt klart även om det slår lite fel.
Som ulrika och Nettan redan sagt, det finns två alternativ här, antingen så fortsätter du som du har det eller så skaffar du en kompis. Det kan hjälpa, även om det inte är säkert. Jag har ett gäng illrar här hemma och ändå har jag en som är just så där pussig på mig. Dock kan jag säga nej utan lika stort dåligt samvete då jag vet att hon inte är ensam. Men hon älskar nog helt klart att pussa mig bara, eller så anser hon att jag är otroligt smutsig. :)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag kommer förmodligen (jag ska) flytta tills nästa år till utlandet och då får vi större boende och kanske skaffar en kompis till honom.
Han gör samma sak mot katterna och ena hunden om han får chansen..Men endast run mun och mina fötter..
Varför gör han det aldrig mot sambon?
Sen måste jag fråga en till sak…haha min hund sparkar/skuttar med benen och rullar på rygg mot oss när hon är glad och vi kelar, våran illerkille gör så också är han glad? typ när vi håller i honom och han ligger på rygg och myser om vi säger hans namn skuttar han till med benen och kelar/rullar med huvudet mot oss. är han glad? 

Låter som om han har tagit efter hundens sätt att visa sin glädje på. Illrar är duktiga på att härma. Jag hade en valpkull förrut som härmade mina hundar så pass att de viftade på svansen vid glädje och sådana saker.
Audiatur et altera pars

Jo han verkar ta efter en hel del beteenden från oss och de andra djuren i familjen. Han är en riktig härm apa måste jag säga.
Fast det lider jag inte av, han tar bara efter bra vanor hittils
Nej nu ska jag ut och prommenera med katter, hundar och iller!
#3 Bogey,
Sötnosar!!! Vad fina dom är!! 
Så härligt med en så pussig iller, han älskar verkligen dig hihi.

Nja… Det är super mysigt och super gulligt men när jag börjar få öm hud runt munnen och munsår är det inte lika sött längre…
Jag frågade om jag ska borsta tänderna bättre men han svarade inte 

Det är charmigt, har bara en halvdan pussare;-) du tycker det går lite över gränsen nu men kommer säkert sakna det om det minskar haha
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Jag kommer nog att sakna det otroligt om han slutar men snälla… låt munsåren läka mellan varven!! 
Jag vill inte pussas med några av mina djur när de precis ätit speciellt inte efter råa kött produkter på grunt av hälsan och det är så ofräscht men det är omöjligt då jag har en iller som klättrar i luften tills han får pussas. Jag får gömma mig i sovrummet ett par timmar efter att han ätit. haha. 
Min första iller bodde ensam med mig i ett drygt ett halvår. Det märktes kan jag tala om ;)
Han gjorde allt för att få uppmärksamhet gång på gång på gång. Det bästa knepet var att gräva ur sanden ur toalådan för att sedan glatt skutta därifrån när jag rusade upp för att stoppa honom. Han blev jätteglad med en kompis sen :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag ska skaffa en kompis till honom… när vi flyttat till ett större boende det lovade sambon mig idag 

#15: Då kanske du kan slippa få allt skinn bort pussat då :)
Audiatur et altera pars
Åh vilken underbar första iller! Min lilla tjej pussar mig i hela ansiktet och när hon är klar så är jag alldeles blöt. Det är dock ett problemområde, näsan. Den har hon fått för sig att det är en godisbit eller något och hugger in i den så fort hon får tillfälle xD En gång fick jag ett stort jack rakt genom nästippen som var några millimeter djupt, AJ!
Så jag är allt lite avundsjuk på att du har en så tillgiven iller, Lilith är ganska så självständig hon 

#17 - Haha ursäkta att jag skrattar men det är så roligt, jag ser en iller framför mig som går runt och anfaller näsor. Ger ut piercingar 
Han har rymt två gånger, en gång från ett fönster som han öppnade och en gång från att kopplet bara åkte av båda gångerna sprang han som en galning mot oss och klamrade sig fast i våra armar och ben när vi ropade på honom. Han är en sån mes som inte vågar vara utomhus ensam. 
Åh vilken darling! Så tror jag icke att Lilith skulle göra, hon skulle nog komma tillbaka när hon själv kände för det, inte förr 
Hon har dock sina mysiga stunder då hon bara vill ligga i mitt knä och bli kliad i nacken och klappad på magen. Och när Lucifer växer upp så tror jag att han kommer bli mammas kelgris