Information om Wilja och henns kull 2010 sökes.
Hej
visste inte riktig vart jag skulle sätta denna tråd. Jag har lite frågor. har fått hem en illerkille som jag ska vara fodervärd åt. Eftersom ägaren inte visst så mycket om honom så försöker jag ta reda lite på åt henne.
Denna valp kommer från en hona som hette förra året Wilja, som då tillhörde felicia i Eskilstuna. detta är de enda vi vet.
Skulle vilja ha lite mer info gällande föräldrarna om det är någon som har information. vem är pappan, vart de kommer ifrån osv. ja allt ni kan tänka er som nödvändig info. Kullsyskon skulle också vara intressant att hitta.
varför vi /jag letar info är delvis för ägaren tänkt registrera honom hos svenska illervänner, och ju mer info ju bättre. och tänkte försöka hjälpa henne att hitta lite info innan hon skickar papperna. wilja är som sagt det enda vi har just nu.
tack på förhand.
Här hittar du nog lite av den information du söker :D Ezmeralda är visst syster till "din" hane, och det finns en del info + länkar till släktinfo i tråden
http://iller.ifokus.se/discussions/4dc6ce9c88f47216640030aa-ezmeraldas-valpar-#discussions-3
hejsan, har en hane från den kullen Mr.Frost heter han, han är född den 24 mars hans pappa heter bobbo (en jätte härlig kille) tror dom var 10valpar eller om det inte var mer. Kullen kommer ifrån Eskilstuna,Finns bara vi som har valp från felicia här i eskilstuna, felicia eller fillan som hon heter har ett användar konto här men kommer inte ihåg vad hon heter.

#0 det är nog bäst om du inte börjar snacka med fillan/felicia om din iller…hon är ingen trevlig person att ha att göra med
*har personlig erfarenhet av denna person*
You can't spell Bitchy without Itchy
Jag är denna Felicia i Eskilstuna men bytt namn till Fillan.. skriv i PM så kan ni få veta allt!
#itchy: du vet inget om mig.. och man ska hjälpa dom som har tagit iller av mig..

fillan…så jag vet inget om dej va ???
tro mej, jag ver betydligt mer om dej & din djurhållning än du anar, och bli inte förvånad när nästa anmälan om vanvård dyker upp
Itchy: det roligaste var att det inte ens var vanvård.. bara du som trodde det.. och det e ju förtal.. dom kom hem till mig och kollade mina djur och gillade det dom såg.
du har inget med mitt liv att göra, eftersom du inte kan säga det öga mot öga och vågar bara ta det via internet.. du är en feg människa!
om du har något att säga hädanefter så kan du säga det till mig än att snacka skit som du inte ens vet är sant.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 tack, då ska jag gå in och kika. men blev lite ställd, trodde wilja var riskbetecknad. det bör man väl inte göra?? varför har man då avlat på en valp från henne? eller är det bara jag som är okunnig och har fel.
#2 vad roligt med en brorsa =) hur är han och har ni haft honom sedan valp? om du inte vill skriva här kan du skicka pm.
#3 hej, vill bara hitta info om killen, så man får någon bild av vart han kommer ifrån osv. men tack för din uppriktighet.

#7 ta dej ner till örebro så har jag ett & annat jag kan säga dej öga mot öga, men jag vet vem av oss det är som är feg, för mej är det då iaf inte
och hur många illrar & hundvalpar & andra djur har du inte på 2 års tid köpt, men sen gjort dej av med en kort tid senare "pga allergi" "för att min pojkvän gjorde slut" eller "depression" ???

#8 Hon är risktecknad och har ingen stamtavla heller vad jag vet.
//Denise
som #10 säger så har hon riskbeteckningar som kan göra så att din iller kan ha dålig hörsle, Vilket våran hane har fått, men jag dömmer inte orkar inte med att tjafsa.
#10 okej tack då vet jag.
#11 ok, ska ta denna kille till veterinären och kolla.för misstänker att han dålig hörsel eller döv. för när man ibland tar upp honom eller klappar så får han som panik först, för han verkar inte märka att man var där. men jag vet inte. hur märkte ni att eran kille har dålig hörsel?
#12 vi märkte det på honom då han älskar pipleksaker som vi använder när vi vill att dom ska komma och en dag så kom han inte även fast han satt mitt på golvet så tog det jätte lång tid innan han reagera på att vi pep med leksaken..
#13 Riskteckning har inget med att en iller kan få dålig hörsel.. jag pratade med hon som födde upp wilja o noomi och hon sa att det inte har något med saken att göra bara för att dom har fläckar på huvudet ^^ :]

#14 märks ju iaf hur seriös du är med din avel;-) Vad än ämnet må va så kan man aldrig bara lyssna på en persons ord och sen dessutom vidarebefordra den informationen. Definitivt inte gällande avel…
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

#14 Varför heter de riskteckning?
Det har tyvärr inte ens bara med dövhet att göra utan även andra defekter som tyvärr brukar glömmas bort.
Men om teckningen i själv var ofarlig så hade den väl hetat "finemang-teckning" eller något annat passande istället för riskteckning.

Bara därför…
http://www.ferretcongress.org/Resources/Stout2003transcript.pdf Dock från 2003
http://tech.groups.yahoo.com/group/Ferret-Genetics/message/4092
För den som orkar läsa lite mer. Mycket om bew och dew. Från 2008 och framåt
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Kan fylla på med en annan intressant länk om "finnemangteckningar" (hysteriskt kul uttryck Ulrika!) och silver
http://tech.groups.yahoo.com/group/Ferret-Genetics/message/4399
En annan intressant studie om depigmenteringar hos möss och människor för den som är intresserad:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0749.2004.00147.x/pdf
#14 Enkelt förklarat- riskteckning heter riskteckning just för att det innebär en risk (för tex dövhet) om illern har en riskteckning. Anledning till att depigmentering på huvudet kan leda till dövhet är för att pigmentet inte utvecklas som det ska på tex huvudet (därför det blir en vit fläck), och då kan även hörseln bli nedsatt eller inte alls utvecklas som den ska precis på samma sätt som illerns färg. Avkomma kan få samma problem med utvecklingen uppe på huvudet även om de inte har någon vit fläck.
Det är lite väl naivt att tro att en uppfödare har rätt och resten har fel.. Plus forskning i ämnet.. men antar att du inte läst något om detta utan litade blint på Noomi och Wiljas uppfödare istället för att lyssna på alla andra..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#14 jag som inte ens fött upp eller någonting har läst att det kan orsaka dövhet eller nedsatt hörsel. så jag vet inte hur du som "uppfödare" kan ha missat sådan info, när det finns fram forskat och dokumenterat. bara min åsikt.
och tack alla andra för info och länkar, alltid intressant att läsa =) och lära sig mer / nytt =).
#21 Jag bryr mig inte längre.. skriv vad fan ni vill.. Ni bara hackar på mitt liv, eftersom ni inte har något eget.. Lyckat ;]

#22 även om det skulle vara så att ingen här inne har något liv har vi lika stora rättigheter att ha åsikter och synpunkter. Så det är din ursäkt för att du bara tagit vilken iller som helst som du inte vet något om samt att du inte har några kunskaper om avel öht att du har ett liv? Hela ditt resonemang visar brist på mognad. Okej alla har rätt till att göra ett misstag men många har på alla sätt försökt få dej att förstå konsekvenser av ditt handlande. Men Nej du har vägrat lyssna på något, du hör vad du vill höra. Du gör samma sak om och om igen. Jag antar att du bara är extremt trångsynt och även väldigt lat, om du lagt tiden du tjaffsar här eller tiden det tar med uppfödning och läst på lite istället så hade du vid det här laget faktiskt kunnat veta något om någonting.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

#23 Du har helt rätt vermonica.
//Denise

så fillan, alla i hela världen som kritiserar dej och din #uppfödning" har inga liv ??
vem är det som borde skaffa ett eget INNAN hon skaffar husdjur & får för sej att avla hejvilt på dem ??

#22 Riskteckningar existerar ju vare sig du väljer att avla på dem eller inte.
De försvinner ju inte. Och att säga att folk hackar på dig och ditt liv är ju lite som att tro att du är jordens medelpunkt.
Det är väl bra om andra människor kan läsa på lite om riskteckningar och lära sig någonting. Även om du nu helt missade det.
Eller ska man gå ut med infon att det är helt ok att man avlar fram eventuellt döva och sjuka djur, bara de är söta?
#22 tycker du ska lära dig att ta kritik och höra åsikter, du får ju speciellt räkna från det från folk som har valpar ifrån dig, att de skriver och undrar. jag perosnligen hade aldrig tagit en valp från dig från början. är ju bara fodervärd åt denna grabb. men tycker du bör räkna med att man frågar ang hur du tänker med din avel osv.