Projekt om hjärtsjukdom hos iller
Hjärtsjukdom hos iller
Mitt namn är Liv och jag läser mitt sista år veterinärmedicin på Universitetshospitalet for Familiedyr på Köpenhamns Universitet, LIFE. Mitt avslutande ex-jobb handlar om hjärtsjukdom hos domesticerade illrar, Mustula putoris furo.
Ändamålet med mitt projekt är att undersöka förekomsten av iller med hjärtsjukdom i Danmark och Sverige.
Bakgrunden för undersökningen: Antalet av iller som diagnosticeras med en hjärtsjukdom i England är stigande, och sjukdomen ses normalt hos medelåldrande till äldre iller. Symptomens svårighetsgrad är mycket varierande från ingen till svaghet, viktminskning, blå färgade slemhinnor och andningsproblem. I Danmark och Sverige finns det i dag ingen information om hur många illrar som lider av en hjärtsjukdom.
I samband med undersökningen kommer det bli utfört en klinisk undersökning inklusive auskultation av hjärtat (lyssna på hjärtat med ett stetoskop) samt ta ett EKG (hjärtats förmåga till att arbeta). Illrar i alla åldrar (hanar och honor) kan delta i undersökningen. Om jag påvisar tecken på en hjärtsjukdom (blåsljud på hjärtat eller förändringar på EKG) vill dessa illrar bli erbjudna en ultraljudsscanning av hjärtat. Denna del av undersökningen vill föregå under hösten 2011.
Är du intresserad i en gratis hälsoundersökning av din iller, eller ytterligare information, ber jag dig att kontakta mig på följande e-mail. Efter att jag har fått anmälningar på mailen, skickar jag ett mail med datum och vidare information.
Undersökningen föregår huvudsakligen i Köpenhamn på Universitets klinik, men jag har eventuellt möjlighet att utföra första delen av undersökningen i Helsingborg och Kalmar.
Båda delarna av undersökningen (klinisk undersökning och eventuell efterföljande ultraljudsundersökning) föregår utan bedövning för att få det bästa resultat.
Med vänliga hälsningar
Liv Gottschalk Karlsson
Stud. Med. Vet, Faculty of Life Science, Københavns Universitet
Vägledare på projektet:
Lektor Jørgen Koch, Dyrlæge, PhD.
Adjunkt Jakob Willesen, Dyrlæge, PhD.