Långhår och angora
Jag har för mig att det var några som var intresserade av långhåriga och angora. Jag såg att hemsidan inte var uppdaterad sen 2000/06. Men det kostar ju inget att kontakta dem och fråga om intresset finns kvar=)
Mvh Jenny
Jag vet två uppfödare som använt en angorahane till sina honor, så det är nog angoravalpar på gång på några håll i sverige i år..
ok. Jag var bara på nätet och ramlade in på sida. Det kanske är renhåriga??
Mvh Jenny
renhåriga?
#1 Då blev jag väldigt nyfiken, vilka är det? Du får gärna PM:a om du inte vill lämna ut det via iFokus.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Nej nej, det är inte mina=)! jag ramlade bara in på sidan när jag satt och googlade "iller till salu". Kommer ni inte in på min länk som jag skrev in?
Mvh Jenny

Har för oss att vi läste att långhårigheten var förknippad med hälsobekymmer, stämmer detta?
Enomia
# 0 Den hemsidan är gammal, tror inte att det håller på med avel numera….
Amor vincit omnia
Har ingen aning… Jag hade bara för mig att det var någon/några som pratade om dem förrut =)Men är man intresserad så kan man ju kolla om de finns kvar eller inte.
Mvh Jenny

Den sidan är inte uppdaterdad sedan år 2000 står det.
Jag letade angora-valp förra året och står på två valplistor för angora-valp nu till våren. Man kan ju alltid hoppas att det blir nåt den här gången.
Tar mig friheten att klippa och klistra vad Marie B skrev om angoror i tråden "ursprung"
"Konstaterade problem (bekräftade från privata uppfödare och farmuppfödare):
diverse endokrina/hormonella/reproduktiva problem av tidig karaktär; superovulering (upp till 22 valpar); abnormal fettfördelning i kroppen; defekt huvudstruktur på vissa individer där ögonen sitter nästan uppe på hjässan; ökad infektionskänslighet i farmmiljö möjligen beroende på den inverterade vulvan i kombination med fettdeponeringen i nedre bukområdet (detta problem har jag inte hört om i ökad omfattning hos privata), profylaktisk antibiotikabehandling har använts rutinmässigt säsongsvis till hela farmbesättningar; många honor (men inte alla) har inte normal mjölkproduktion vilket leder till att man måste använda surrogatmödrar (korthårshonor); det har tidvis talats om problem med hanar som inte presterar (ineffektiva på att para). Framför allt angoraägare i USA m angoror främst från Ferpharm har konstaterat luftvägsproblem pga den deforma nosen och hår i nosen. En farmare jag talade med beskrev angororna som "mycket problematiska med dålig lönsamhet".
Det finns även mycket andra problem associerade med stammarna som angoror kommer ifrån, hälsoproblem och kort livslängd, men det finns anledning att tro att en hel del av det inte specifikt har att göra med angoraanlaget i sig, utan illa avel av stammarna de härstammar ifrån. Små, privata uppfödningar med angoror från de tidigaste linjerna och som utblandar rejält med vanliga korthårslinjer och undviker extremer med nosdeformering etc tycks vara de som är sundast."

Någon som mot förmodan fortfarande är intresserad efter att ha läst ovanstående? *gulp*

Ifall man har ordentlig koll på vad det ligger i linjerna bakom de två som paras så JA. Sen tar man enbart valp ifrån de som parar en angora-hane med en korthårs-hona pga att angora-honorna inte alltid har mjölk till sina ungar.
Att ta reda på så mycket som möjligt av släkten bakom såsom livsläng, sjukdomar osv gäller ju inte bara vid köp av angora-valp utan av alla valpar. Att köpa någon valp som har Ferpharm någonstans i tavlan är kanske att be om problem.

Min privata åsikt i det hela är att just danska stammarna nte är bra. När det gäller att säga att det inte finns någn lönsamhet i angora aveln har jag svårt att tro på. Angorar är högt eftertraktade och ingen uppfödare som avlar med dem har behövt stå med valpen kvar.
Själv håller jag min uppfödning helt borta från angoror av den anledningen att min kunskap om just angora illern inte är speciellt hög. Åtminstone inte så hög att jag anser mig kunnig nog att avla med dem.
Att en angora med sin nos skulle vara deformerad är dock inte sanningsenlig. Angorans nos ska se ut som så, med dubbla nosvingar. Jag skulle hellre se det som en defekt att de inte har den. Likväl som jag skulle se en korthårsiller med dubbla näsvingar som defekt.
Att en angora iller har kortare livslängd tror jag inte heller på. Finns flera illrar som motsäger den myten.
Att det dock inte finns så många gör saken svårare att se i statestik även då det gäller sjukdomar och livslängd dock. Även den korthåriga stamen är liten att avla på och då angororna är ännu färre så torde det snabbt vittna om en stor avelsproblematik. Där kunskapen ska vara fasligt hög på angoror för att ge sig in det detta.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#13: Jag tycker det är synd att inte kalla dubbla nosvingar en deformering. Då det avlats fram en fysisk förändring hos ett djur som inte har någon funktion men som kan leda till luftvägsproblem så vill jag nog kalla det en deformering. Anta att jag skulle avla fram en iller med ett femte ben som hängde och sladdrade mitt på magen utan muskler, sedan skulle jag döpa en ny teckning efter den och specifisera det femte benet som ett kännetecken för den teckningen. Hade det då varit en defekt eller hade jag kunnat säga, nää det är ingen defekt bara en ny teckning…? Avlar vi för oss själva eller djuren?
Angående just Angororna så vet vi att de har dubbla näsvingar som jag har svårt att se hur det skulle kunna gynna dem. Känner någon till hur dubbla näsvingarna kan ge illrar bättre hälsa?
Varför den långa pälsen, för att ge värme? Jag har hört om illerägare som har lägre temperatur än vad som är normalt hemma för att illrarna mår bättre av det men har alldrig hört om någon som ökat på värmen i hemmet för att illrarna ska må bättre.
Det här är två utvändiga förändringar hos angororna. Vad är oddsen att förändringarna enbart är utvändiga? Det finns inte en chans att angororna inte har inre förändringar som skiljer sig från korthåriga illrar. Självklart är de inre förändringarna svårare att se och många av förändringarna har säkert ingen negativ effekt men jag är 100% säker på att samtliga angoror har betydligt fler defekter än genomsnittet av illrar med ursprungsutseendet. Illern har genom evolution och då menar jag inte den som sker i våra hem utan den i naturen fått en kroppslig jämvikt som är så komplicerad att minsta liten rubbning kan få mängder av följdeffekter. Vissa märker vi men de flesta märker vi alldrig på våra djur, de kanske först märks efter en mängd generationer.
En linje där honorna inte har samma möjligheter som andra linjer att ge mjölk till sina valpar skulle förhindra dem från att etablera sig. Vi har tillverkat en art som inte skulle haft förutsättningar att etablera sig på egen hand. Folk kan titta på "Belgian Blue"-kossarna eller vad de kallas och fråga sig vad köttindustrin har skapat för vidunder av ohälsa för sin egen vinning. Vad är skillnaden mot att skapa en art för sitt vackra utseende om det är lika onaturligt och endast ger dem sämre hälsa?
Känner någon till någon djurat som är framavlad av människan och har bättre hälsa än arten/arterna/raserna man avlat ifrån? Skulle vara intressant att veta.
Hmm det här är bara mina åsikter och jag vet att de är extrema och förväntar mig många goda skratt där hemma i husen, de bjuder jag på.
Får jag någon att tänka till så skadar förstås inte det heller….

Vargar har visst en medellivslängd på 3-4 år och få vargar blir 10 år. Så jämför man det med dagens hundar så lever den icke-avlade versionen kortare. Men livet i det vilda är ju mycket hårdare och veterinärsvård blir det ju inget av. Hur gamla de blir i fångeskap(typ Kolmården) vet vi inte, någon?
Enomia
Angorahonor…jag har haft en egen angorahona och tagit hand om en hona med angora anlag, båda dräktiga. Gemensamt för dom var att dom var exemplariska mödrar, hade mycket mjölk och tog väl hand om sina valpar, men det hjälpte inte eftersom ingen av dom hade tillräckligt näringsrik mjölk.
I den första kullen (u. helangora) gick alla valpar förlorade. Dom fick mjölkersättning (för katt) var tredje timme dygnet runt.
Den andra honan som egentligen bara skulle paras med en hane som besökte oss, fick stanna kvar då vi såg små tecken på att hon hade angoraanlag. Första dygnet dog en av valparna och vi började stödmata med mjölkersättning för hund (är fetare, rek. för iller) var tredje timme. När en till valp dog inom 2 dygn trots mjölkersättningen, började vi stödmata 1 gång per timme. Av kullen på 7 (ev. 8 valpar, minns ej säkert) överlevde en valp.
Stödmatningen pågick tills valparna kunde vänjas in på fast föda, den sista tiden hade vi möjlighet att lägga valparna någon gång per dygn hos annan hona och tiden mellan stödmålen ökades. Kanske hade någon mer valp klarat sig om vi fortsatt stödmata 1 gång per timme tills valparna gått över på fast föda.
Det jag upplevt har gjort att jag inte tycker man ska använda angorahonor i aveln. Att mata en valpkull dygnet runt, varje timme är fruktansvärt jobbigt och när valpar ändock dör ifrån en, så tär det extra på en. Vill man ändock försöka få angoravalpar, så anser jag att man ska använda angorahane på en hona som inte bär angora-anlag. Detta eftersom man på det viset kringår problemet med honornas mjölk.
Det kanske finns angorahonor som inte har problem med näringsinnehållet. Tyvärr får man inte svaret förrän valparna har fötts.
/Ammi

#15:
citerar ur Rvdjurscentrets sida:
Vargar i fångenskap har konstaterats kunna bli 16 år gamla, men i det vilda är det ovanligt att de blir äldre än 10 år .
Så svaret borde bli 16 år ca. ;-)
Audiatur et altera pars

Glömde länken till #17:
Audiatur et altera pars

Tack Åsa, så då kan man anta att hundar och vargar är ungefär lika hälsosamma. Hundar kan ju också bli upp till 16 år, även om det är ovanligt.
Intressant inlägg Ammi, när vi såg bilderna på angora blev vi lite sugna, men mindes att vi hade läst något negativt om deras hälsa. Det här kanske låter lite hårt, men naturen verkar nästan vilja göra sig av med angoran, om nu mamman ofta inte kan producera mjölk. Naturen verkar skeptiskt inställd till Manx-katten som inte kan para sig med varandra utan att kattungarna dör.
Enomia
#19 Jo naturen brukar ingripa ibland, så det är ju inte omöjligt att du har rätt. Näringsfattig mjölk, deformerad nos (jag anser att den är det) och hår i nosen som gör andningsvägarna mindre kan inte vara bra.
Eftersom jag tycker om långhåriga djur, skulle jag gärna se att enbart pälsen var det som var avgörande för om en iller är angora eller ej. Det skulle iaf vara en början, även om det inte påverkar näringshalten i honornas mjölk.
/Ammi

#19: Har en 15 årig schäfer här hemma :-)
Audiatur et altera pars

Grattis Åsa! Det var en anmärkningsvärd ålder!

#22: ska hälsa gamlingen det :-)
Audiatur et altera pars
#14 o #16 mycket bra skrivet!
#13 Undrar lite här…
_När det gäller att säga att det inte finns någn lönsamhet i angora aveln har jag svårt att tro på. Angorar är högt eftertraktade och ingen uppfödare som avlar med dem har behövt stå med valpen kvar.
_
Att något har dålig lönsamhet och ingen lönsamhet alls är ju inte samma sak.. valparna var nog inte svårsålda men det kanske inte var värt "besväret" med att få fram dessa= krävde mer av honom än han fick för valparna= dålig lönsamhet..
Att en angora med sin nos skulle vara deformerad är dock inte sanningsenlig. Angorans nos ska se ut som så, med dubbla nosvingar. Jag skulle hellre se det som en defekt att de inte har den. Likväl som jag skulle se en korthårsiller med dubbla näsvingar som defekt.
Men alltså är nosen helt normal och inget annorlunda med den om man jämför nosen på en korthårsiller? Jag har tydligt sett flera gånger att nosen har ett deformerat utseende är den inte deformerad då?
Sen vet jag även angoror som fötts (utan underull, med långpäls) med vanliga nosar. Kallar man inte den angora då? Skulle det inte vara mer gynsamt för angora-avel att försöka använda sig av sådanna individer före de med andningsproblemen pga sina deformerade nosar?
_Att en angora iller har kortare livslängd tror jag inte heller på. Finns flera illrar som motsäger den myten.
_Fast läser du det falo klistrat in där så är det ingen som påstår att det beror på angora-anlaget utan förmodligen på att stammarna där angororna avlats på är dåliga i sig (mycket danska illrar).
Sajtvärd på Iller.ifokus

#24: som jag förstått det på dem som kan detta med angoror, så ska en angora ha dubbla nosvingar. det är således inte en deformering på en angora.
Om dubbla nosvingar dök upp på en korthårig iller skulle det vara en defekt.
Precis som att det skulle vara en defekt att en angora ine har dubblanäsvingar.
Men som jag sa i inlägg #13, jag är inte jätte insatt i angora aveln. Och överlåter den åt andra. ;-)
Audiatur et altera pars
En defekt, är något som inverkar fysiskt negativt. Dubbla nosvingar och hår i nosen inverkar negativt på andningsorganen och är därmed en fysisk defekt.
Att acceptera en fysiskt negativ defekt, för att passa det aveln åstadkommit, är inte bra för framtida avelsarbete.
Inlägget riktar sig inte till någon, utan är mer ett klargörande av vad en defekt är.
Det jag hoppas är att det kan väcka lite funderingar kring hur man kan göra, för att på lång sikt kunna få friska angoraillrar, där även honorna kommer att kunna föda sina valpar själva.
/Ammi
En annan sak som jag funderat på under mina år med iller är, varför angoraillern skulle skilja sig från alla andra angora-arter i pälsen. Varför skulle angoraillrar ha täckhår men sakna underullen, när det inte gäller för andra arter.
Tittar man på t.ex. angorakanin, angorafår eller angoraget, så saknar dom täckhår…det hår dom har är en utvuxen underull, därav den mjuka pälsen.
/Ammi
#27 tankar som även slagit mig!! jag antar att det som skiljer är att den första angorauppfödaren fick en mutation som ledde till avsaknad av underull och längre päls och därav blev det bara en angora… Men jag skulle gärna höra mer om detta!
#25 Jo visst, men ju fler som väljer att anse att deformeringen på en angoranos ÄR önskvärt ju fler kommer medvetet att avla på dessa angoror med just den speciella nosen..
Jag menar, om en angora som har en vanlig nos får sådanna valpar, ska dessa då ej klassas som angoror..? Jag förstår hur du menar samtidigt som att jag inte riktigt kan förstå att du ej kan kalla nosen för deformerad.. Den ser ju uppenbarligen inte ut som en vanlig nos…
#26 precis vad jag menar!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#28 (citat fr. #27) "jag antar att det som skiljer är att den första angorauppfödaren fick en mutation som ledde till avsaknad av underull och längre päls och därav blev det bara en angora…"
Det kan ju vara så att vi tänker fel. Bara för att det inte syns något pälslager när vi delar på den päls som finns, så tänker vi automatiskt att det är underullen som saknas. Det kan ju vara så att det är det översta lagret (täckhåren) som saknas, vilket även skulle stämma bättre när man jmf med angoror av andra arter.
/Ammi
#29 Visst skulle det kunna vara så, men skulle dom verkligen ha färgad päls då, tex en pastell skulle väl bara bli lite cremefärgad och en viltfärgad skulle vara ljus/gulaktig, om man ska gå efter underullens färger.. Eller?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#30 Dom måste ju bära en gen för färgkoden, annars skulle ju alla angoror vara albinos. Finns bara ett pälslager, så bör den ju dyka upp där, oavsett vilket lager det är. /Ammi
#31 jo men om du kollar en färgad iller så är ju bara täckhåren i regel färgade, underullen har ju oftast bara en cremefärg/gul/vit färg etc, borde inte underullen ha samma färg oberoende om den är lång eller kort och oberoende av täckhår eller inte?? är jag kanske helt ute o cyklar…
Illern har väl dock ingen underull på nosryggen så en mask borde den kanske ha ändå, men ingen tydlig färg på resten av kroppen om den bara bestod av underull, eller?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#32 Om det inte finns täckhår, så finns ju endast underullen kvar för färggenen fästa sig på. /Ammi