Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 2438 ggr
kredka
0

Angoraferretry uppfödning

Hej! Jag undrar om någon av er vet nåt mer om uppfödning angoraferretry som befinner sig i Nederland?? Hörde från en person att valpar därifrån är ofta sjuka och magra men jag själv vet inget om den uppfödning och vill inte lita på en persons omdöme - vet Ni kanske något mer om valpar som kommer därifrån? Kanske kågon har tagit en valp från de??

Välkommen till ferretplanet.se :)

UlrikaD
0

Finns en del i Danmark som köpt därifrån och inte kommer att göra om det. Frågan borde du kanske ställa på danska forum istället.

Men det finns säkert några som är nöjda också.

Jag skulle inte vilja stödja en uppfödning som avlar på angora-honor själv, men det är ju upp till var och en.

Men det brukar ju alltid finnas valpar att köpa för hon tar ju mellan 10-25 kullar varje år.

Vosjes
0

Hon har väl sina illrar i burar eller var det en annan uppfödare från nederländerna?

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

kredka
0

Jag är lite förtvivlad av hennes sida hon har bilder på burar och fina *play rum* så jag förstår inte riktig om illrar bor i burar eller vad håller hon på med… hör bara mer och mer negativ från henner uppfödning (har ställt samma fråga på flera olika forum i olika länder).

Har ni nån tips på bra uppfödning där det kommer färgade illrar? t.ex i tyskland?

Välkommen till ferretplanet.se :)

sarae
0

alltså… utanför sveriges gränser har de flesta sina illrar i bur ;) Det är bara vi som har ett lagkrav om mimumum 5 m2 för iller. Utmlands är det bur som gäller i de flsta fall, även om det som tur är finns undantag.

Vet om en hel del som köpt från Daniela. Säkerligen finns det många nöjda, men ja, jag vet lika många som fått hem 10-12 veckors valpar som vägt runt 400 g eller mindre, men det beror antagligen mest på att det oftast är korthårshonorna som får ta han om angora honornas valpar, vilket innebär att en hona kan få dia upp emot 20 valpar.. och det säger sig själv att de inte kan utvecklas helt normalt då.

Som Ulrika säger, testa att höra dig för på danska forum… finns som sagt en hel del där som tagit från Daniela.

Vill du ha valp i "häftig" färg kan du lika gä'rna vända dig till danmark te.x samma linjer som i övriga europa och samma typ av färger, men enklare/närmare att hämta hem ifrån.

UlrikaD
0

#3 Det räcker ju att bara åka till Danmark eller Norge så är det fler som har iller i bur än utan.

Där är illern ett burdjur likaväl som chinchillan. Fast många släpper iallafall ut sina illrar dagligen.

HannaM
0

http://angoraferretry.nl/gallery/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=7157

http://angoraferretry.nl/gallery/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=7516

http://angoraferretry.nl/gallery/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=7570

Nu har jag aldrig hållt i illrarna eller varit där eller pratat om dom med någon som köpt en därifrån men jag har under flera år tittat på bilderna på valparna och det dom påminner mig mest om är elliott… som femåring eller så. Dom här tre bilderna är från kullar där två kullar diats ihop av en korthårsmamma. Dom två första är bara taniga och läskiga, den tredje har inte päls på svansen.. Så nej, jag tycker inte dom ser sunda ut och jag vill inte köpa därifrån. Men det är ju bara min åsikt.

FerretCrow
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 den andra bilden var verkligen klen liten valp =( Medan den tredje har mer hull, men då undrar man som sagt vart svansens päls tagit vägen =/

ivyFerrets
0

Den som "saknar" päls på svansen kan det  inte vara så att den faktiskt burrat upp svansen så den ser ut att sakna päls, en liten valp har inte sådär fasligt mycket päls på sin lilla svans. En möjlig teori? Annars tycker jag det är oförskämt att spekulera i uppfödare som inte kan språket, kontakta dem direkt, fråga, hälsa på och bilda sig en egen uppfattning vore det bästa. Finns oftast en förklaring till allt.

enbartmalin
0

Innan jag träffade angora tyckte jag dom var ganska häftiga och jag tycker udda är kul precis som dom flesta gör :P

Men nu när jag träffat ett antal angoror så måste jag helt enkelt ändra min åsikt.

Angoror är det mest fula jag sett i iller världen.

Min personoiga åsikt.

Hälsningar Malin

reira
0

Har iförsej bara träffat en men jag hade lätt kunnat stoppa ner honom i väskan och smitit… :P

Ceciliaolucifer
0

#9 Jag förstår verkligen inte hur du kan säga på det sättet även om det är din personliga åsikt. Menar du alla angoror då? Även dom som har normal nos?

Det fulaste jag har sett i illervärlden är folk som dömmer andras illrar utan att ha träffat dom.

reira
0

Hrm… Hej Cecilia! Jag tänkte absolut inte smita med Baby Dru i väskan Foten i munnen Bara som det ser ut i förra inlägget jag skrev Tungan ute

enbartmalin
0

#11 Det är inte illrarnas personlighet jag "dömmer", det är deras päls.
Jag tycker angora pälsen är hemsk. Nosen har inte med mitt tycke att göra.
Angoror är i mina ögon helt enkelt fula, alla dom jag träffat hittills i alla fall.

Jag tror jag hade tyckt detsamma om det dykt upp nakna illrar.

Hälsningar Malin

Ceciliaolucifer
0

#13 Men pälsarna skiljer sig så otroligt mycket åt mellan individerna. Men absolut, jag förstår att det är din personliga åsikt. Jag antar att jag reagerade på hur du uttryckte dig.

enbartmalin
0

#14 Jag kan möjligen uttryckt mig klumigt och trampat angora ägare på tårna.

Men hade någon i dagsläget skrivit så om en naken iller hade nog ingen reagerat ;)
Hade det däremot funnits en del ägare av nakna illrar hade dom nog reagerat som dig.

Vissa tycker albino är fula, vissa tycker så om blackselfe.
Det är helt enkelt så jag tycker om angora.

Jag vet att Sarae inte tar illa upp när jag säger att Daisy är svin ful :P

Hälsningar Malin

Ceciliaolucifer
0

#15 Jag tycker att det är respektlöst att säga så om någon annans djur, oavsett relation.

Men det är bara jag! Flört

sarae
0

#15 haha nope inte ett enda dugg :D Daisy var ju delvis kidnappningshotad av dig innan du träffade henne.. men de hoten försvann rätt snabbt när du hade fått se henne IRL :P Men ja.. hon är go ändå, även om ser ut som hon gör :P

enbartmalin
0

#17 Hon är helt underbar och jag vill forfarande ta med henne hem på vilkoren att du rakar henne innan :P

Hälsningar Malin

sarae
0

#18 du skulle passat på när hon var skendräktig då :P humor i kvadrat :D

enbartmalin
0

Jag ångrar mig! Jag vill ha Daisy precis som hon är! Jag saknar en dammvippa som når under soffan Sara! Please! Can I have her!! ;D

Hälsningar Malin

JossanH
0

#9 Jag tycker också att det var väldigt klumpigt sagt av dig.

Det är lite fult att kalla andras illrar för det "fulaste i illervärlden". Alla tycker självklart inte samma sak, men man kan tänka på hur man framför det.

Känns lite som att det blivit en tävling att racka ned på sina egna illrars utseende.. Har reagerat på det ett tag nu. Man hör oftare vilka extrema fel och hur fula illrarna är än att folk talar om sina egna illrar som vackra, söta eller fina.. Nej allt ska vara fel, fel, fel. ojämn teckning, ful päls, ful färg, fel huvudform etc etc.
Jag har själv inte haft världens vackraste illrar men jag har haft världens underbaraste illrar som trots deras små fel och brister har varit underbart söta och vackra för mig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nussen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och jag som tycker dom är helt underbart söta vad olika det är . Jag håller med Jossan det är ju våra bebisar vi talar om.

# 12 Hobbe har redan bestämt att han ska ha Drutten till snutte här hemma Flört men vi kanske kan dela Skrattande

På bilden Hobbe utan fluff under hakan

Ceciliaolucifer
0

#21 Håller helt med dig Jossan.

Det känns som det rättfärdigar att äga ett" fel-färgat/tecknat" djur sålänge man själv klankar ner på det.

Jag tycker att det var fint skrivet av dig, att du har haft världens underbaraste illrar. Det är precis så jag själv upplever det.

När jag lägger ut bilder på mina så gör jag det för att jag är stolt över dom som individer. Baby Dru har en teckning som jag inte rekommenderar till någon, jag tänker på hans stora Blaze varje gång jag ser honom. Men inte skriver jag något nervärderarande under varje bild jag postar på honom. Han är inte sin teckning, och inte sin blaze heller! Oavsett vad så är jag så otroligt stolt över att han är min!

Jag är stolt över alla mina illrar! Skrattande

Ceciliaolucifer
0

#12 +#22 Jag säger bara en sak BABY DRUIE! Skrattande

UlrikaD
0

Jag älskar alla mina illrar villkorslöst och alla är naturligtvis vackrast i världen.

Det jag kan tycka är lite tråkigt är när blivande illerägare kommer och hälsar på och alla fastnar för Snuffes utseende och tycker att han är jättevacker.

Visst, det är kul att de tycker han är söt. Men när man förklarar riskteckning och säger att han är döv, har taskiga tänder, håller på att förlora synen så att han snubblar på kattungar som är mitt framför nosen på honom, samt att han inte egentligen ser ut som en iller så tycker en del att det spelar ju ingen roll…..han är ju söt.

Jag skulle inte vilja byta ut Snuffe mot allt i världen, men jag föredrar ju att folk vill ha en frisk och sund iller framför en söt. Man ska ju inte behöva vara döv för att bli omtyckt.

Puss på Snuffe!!

JossanH
0

#25 Alla risktecknade illrar är inte döva. Man kan köpa "en Snuffe" som inte är döv omd et är så. Man måste inte vara döv för att bli omtyckt.
Det är som att säga att det är ju synd att man ska behöva ha problem med andningen för sin deformerade nos för att bli omtyckt… Men, nej, alla angoror har inte nosfel.

Sen tycker jag väl att Snuffe ser ut som en iller.. Vart gör han inte det?

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#26 Snuffe är mycket kortare än en "vanlig" iller. Kanske 70% i längd. Och han har hälften så lång svans som de andra.

Han ser mer ut som en leksaksversion av iller.

Jag sa aldrig att alla risktecknade illrar var döva. Jag sa att jag tycker det är tråkigt när folk tycker det är ok att de är döva för att de är söta.

Det är lite skillnad tycker jag.

JossanH
0

#27 "Man ska ju inte behöva vara döv för att bli omtyckt."

Det var den här kommentaren jag svarade på. Är det utseendet dom gillar så menade jag på att man inte alls måste vara döv för att bli omtyckt.

Om en iller ser ut som en iller ligger ju verkligen i betraktarens ögon.
Antar att jag har en Skit som inte ser ut som en iller med minimala kroppsbyggnaden för att vara hane. Eller varför inte Hanna som hade Gimli som hade världens tjockaste mage med en liten stump tillsvans. Eller många angoror för den delen. Nosfel och lång päls. Ser det verkligen ut som en iller i sådana fall?

Om man tycker att defekter är bagateller och inte spelar någon roll pga utseendet så är ju även det en fråga om vart man drar gränsen. Dålig exteriör med dåliga tänder och dålig syn är ju knappast ovanligt och många köper sådana illrar utan att någon reagerar. Jag har ju som sagt Skit med kassa tänder, liten kroppshydda och ett halvbra temperament, dock utan riskteckning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#27 Men det är stor skillnad på att informera nyblivna/blivande illerägare om olika syndrom och sviktade hälsa pga defekter än att göra narr av sin egen iller utan anledning.

Att tycka att det är ok att de är döva för att de är söta är ren idioti. Det är en djurägare man blir mörkrädd för och hur många sånna träffar man?

Jag får några pm/mail i veckan om Baby Dru om att han är så söt och att folk vill veta vart han kommer ifrån. Då berättar jag om hans dövhet och hans teckning och ingen av dessa har sagt annat än synd, det är inte ok. Då blir dom mer intresserade av hur det är att ha en iller som är döv, än att veta var han kommer ifrån.

Jag tycker att det är stor skillnad på en ägare som smutskastar djurets utseende för att rättfärdiga att man faktiskt själv äger ett djur med det utseendet man inte rekommenderar andra att köpa. Än att i utbildningssyfte informera om riskteckningar, defekter osv.

På mässor med Druie när folk säger att han är fin, så blir jag glad och håller bara med. När dom börjar fråga om teckningar och färger, och blir nyfikna på hans "häftiga" blaze så berättar jag gärna. Men jag skulle aldrig kontra en komplimang med att säga att han är ruskigt fel eller otroligt ful.

Alla är vi olika, men jag förstår inte hur man kan tala illa om något man älskar?

UlrikaD
0

#29 Tyvärr har jag väl det senaste råkat på en hel del som tycker det är ok att illern är döv om den har en speciell "häftig" teckning. Det är det jag vänder mig emot. Har ju ganska många som kontaktar mig och vill veta mer om illrar som aldrig haft iller förut och då är det många som vill komma och hälsa på.

Naturligtvis finns det lika många som inte tycker det är ok, men det är de andra jag minns.

Skulle heller aldrig säga att någon av mina illrar var ful, kanske av den enkla anledningen att jag tycker alla är vackrast i världen, bara på olika sätt.

Det är väl personligheten som gör dem vackra och inte utseendet egentligen.

En vacker människa som beter sig illa och är allmänt otrevlig blir ju ful genom sitt sätt.

reira
0

Har du nån bild på Snuffe Ulrika? Det ä ju lite läskigt att man väljer att fortsätta avla på djur med defekter pga färg eller teckning måste jag säga… Jag tycker det är sjukt kul att det finns olika färger och variationer men inte på bekostnad av djurens välbefinnande. Visst att en iller som fötts döv kanske inte lider mycket för att den inte vet annat men det är ju ändå onödigt att sådana gener förs vidare, däremot dåliga tänder och sådant är ju sånt som verkligen går ut över djuret.

UlrikaD
0

Snuffe i ena varianten av pälsfärg.

UlrikaD
0

Och vid pälsbyte:)

Ceciliaolucifer
0

#31 De illrar som föds döva bär ofta på ett syndrom där själva dövheten bara är ett "symtom". Det många missar är att det inte bara behöver vara hörseln som påverkas utan även hela vestibularis organet, som i sin tur påverkar grov och finmotoriken, balansen.

duholm
0

Jag kan dra en liten paralell! Jag har världens sötaste och finaste hane som jag personligen tycker är fulsöt! Jag brukar beskriva honom som ful när jag pratar med "illerfolk", men när jag pratar med andra är han bara en vanlig iller! För att jag beskriver honom som "fulsöt" betyder det dock inte att jag tycker om honom mindre! jag älskar honom massor, och han är min gosegris!

Jag visar upp bilder på mina valpar (som ju är totalt bedårande för illerfolk. precis som alla illervalpar är), och för vanliga dödliga ser de ut som råttor! Då tar jag fram mitt trumfkort, nämligen Pepsi! Och alla tycker han är det sötaste de sett någonsin!

Jag menar, kan man motstå det här som vanlig dödlig!?

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

UlrikaD
0

#35 Nepp!!Kyss

enbartmalin
0

Bara för att man vet att ens iller är ful utställnings mässigt betyder det inte att man tycker illern är ful själv.

Min Millan är as ful om man ska gå efter det, men i mina ögon är hon helt bedårande underbar.

Man dömmer alltid utsidan först, för det är den man ser först. Insidan kan man inte "dömma" förrän man lärt känna den, vilket kan ta tid.

Så ja, jag förstår om folk/dommare tycker mina illrar är fula, men när dom lärt känna dom kommer dom inte tycka det.

Hälsningar Malin

JossanH
0

#31 Men det är inte ovanligt. Jag tycker också det är hemskt att man avlar på illrar som är döva eller har flera döva nära släktingar.
Min första iller kom ju till efter just en sådan parning. Man avlade på en döv hane som gav ifrån sig flertalet döva valpar.
Men att man avlar på djurens utseende så att deras välbefinnande kommer i andra hand är ju knappast ett nytt fenomen.. Det finns i många hund och kattraser. Man kan ju även diskutera om man ens borde avla på många av de illrar som det avlas på idag.
Inga fläckar (speciellt inte på huvud/nacke) med risk för dövhet.
Inga angoror med risk för trånga luftvägar och som nämnts här ovan, eventuellt problem med hygienen.
Inga illrar med för mycket vildiller i sig då dom kan bli understimulerade, bli stressade lätt i "fel" miljö.
Jag har faktiskt förlikat mig med att man "får vissa defekter på köpet" när man köper en viss färg eller en iller med ett visst temperament etc. Och man får inte glömma att allt har en början och det mesta börjar med inavel och riktigt risiga illrar. Men efter ett X antal generationer så har det utavlats så pass att det värsta defekterna ofta har minskat så pass att det "nya" är accepterat.

#37 Utställning ska vi inte tala om.. Där hinner man knappt hälsa förrän ägaren har radat upp alla fel på sina illrar och berättat hur fuuuul den är.

Jag har inte haft utställningsmässigt fina illrar. Ibland har det gått bra ändå. Jag kan säga att mina illrar inte är utställningsmässigt perfekta och fina men det gäller just utställningsmässigt.

Sedan måste jag säga att det är många illrar som det faktiskt går bra för på många utställningar där ägarna ändå säger att dom är så fel och så fula. Istället för att bli glad kan man inte förstå hur den fuuuula illern kunde få pris med alla sina fel..
Det är det jag tycker är lite märkligt.. Och jag tar det lite som att man faktiskt tycker att ens egen iller är ful.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

Oj här hände det saker… Nailia är nästan olagligt söt, liten och väldigt ljus i ansiktet. Aylinh har fått en väldigt mörk och ren mask men är "stabbig" i kroppen. Zebben har kantigt huvud, bruten svans, sträv och matt päls. Alla är viltfärgade och tråkiga. För mej är dom finaste i världen, deras avigheter är det jag tycker är finast och gör halva charmen. Det förstärker deras otroliga fantastiska olika personligheter. Ne i andras ögon är dom kanske inte så högt på snyggve listan men hos mej är dom bara bäst i världen. Sen kanske jag skiljer mej från normen, tycker valpar, angoror och andra färger på illrar kan var sååå fina men dom väcker noll ha begär. Kärar ju ner mej i omplaceringar och där betyder utseende absolut ingenting för mej. Jag kan däremot absolut inte förstå hur man kan stödja en avel där det används illar med tex nosfel, döva eller andra enligt mej stora defekter. ( ingen avel öht som påverkar ett djur negativt, varken nu eller långsiktigt negativt) Sen är det vanligt att säga men en gång har det varit si eller så hos dom flesta djur men enligt mej lever vi nu och man kan vara smartare än så. Det finns så mycket fakta som berättar vad det faktiskt är vi utsätter djur för.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
0

#39 För att förtydliga- Jag menar absolut inte att man kan rättfärdiga avel på "dåliga" individer för att allt måste börja någonstans, bara det att de flesta färger och olika typer av hårlag eller ögonfärg faktiskt har börjat på en väldigt låg nivå där man inavlat hårt och fått fram tydliga defekter för att få det utseendet man önskar.
Många av de olika illerutseendena borde inte ens ha funnits med tanke på hur det en gång har börjat.. Och jag vet att det funnits eldsjälar för runt 10 år sedan som försökte införa ett förbud mot angoraaveln då de ansåg dessa vara så defekta att det skulle räknas som djurplågeri. Nu har väl dock angoran (och kunskapen om angoran) ökat så att det är lite svårt att jämföra då med nu.

Men som du säger så lever vi i nuet och ju större utbud det finns och ju mer utblandat det blir desto lättare kan man få bukt med vissa defekter som är förknippade med färger eller hårlag.
Tex Blackselfen (som var något av det värsta jag sett) när den började bli poppis. Huvudformen och exteriören var fruktansvärd. Men ju mer den har utavlats desto finare har den blivit i kroppen… Men många har dock fortfarande problem med kryptochism.. Men för mig är det inte längre en lika stor varningsflagg för BS som det en gång varit.
Eller angoran. Det finns dom som strävar efter att behålla angorans deformerade nos för att det är en del av angoran, medan andra försöker att avla bort angoranosen för att illern ska slippa pipa ur nosen när den andas. Att gå in för att behålla defekter som kan vara ett handikapp för illern är för mig oförsvarbart, att försöka avla bort det negativa är en helt annan sak, men djur ska självklart inte lida för det.

Sedan kan det ju vara mer eller mindre omöjligt att avgöra om den avel som bedrivs kommer påverka djuret i fråga negativt nu eller långsiktigt. Avlar man på en angora med stora nosfel tex och korsar den med en vanlig korthårsiller och fortsätter aveln därifrån är det ju inte alls säkert att valparna (om det föds några angoror) kommer födas med nosfel. Samma sak om du avlar på en angora utan nosfel. Den kan mycket väl ge ifrån sig valpar med nosfel. Man kan ju aldrig vara säker.
Men visst, anlagen finns ju där.

Samma sak när det kommer till cancer. Man kan aldrig veta om parningen kommer att påverka valparna negativt eller inte.
Detta kan ju även gälla den psykiska hälsan. En parning som kanske ansågs som ett bra val med tanke på föräldrarnas temperament kan resultera i valpar som går helt emot sannolikheten att de blir trevliga valpar och istället blir det riktiga bitmonster.

Jag kan säga att jag dragit gränsen högt tidigare. Jag har alltid haft starka åsikter och haft en mer svart/vit syn på tex avel. Just nu anser jag att jag själv var extremt naiv.. Klart man önskar att verkligheten varit annorlunda men nu ser den ut såhär och jag gör det bästa av situationen.
Sedan kan man bara tänka på vad som ligger på tallriken varje dag (om man äter kött vill säga). Djur som avlas fram enbart för att producera och hur man än vrider och vänder på saken så resulterar det alltid i att aveln på köttdjuren påverkar djuret negativt.. Det blir dödat..
Så att sätta sig helt emot viss sorts avel utan undantag resulterar lätt i någon form av dubbelmoral.. Det räcker egentligen inte ens med att vara vegan, inte så länge man själv har köttätande djur. Man stödjer produktioner och tveksam avel dagligen när man häller upp torrfodret i skålen….

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

#40 svarar när jag sitter vid en vanlig dator, sitter på mobilen och den loggar ut varje gång jag skriver ett långt inlägg och försöker posta..

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus