Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 732 ggr
[Virvelvindsflickan]
0

Jag skulle uppskatta hjälp.

Jag har sedan två år tillbaka varit intresserad av illrar. Jag har läst på och frågat runder. Jag har läst böcker som "iller hemma" av Morton E.L. och "illern som husdjur" av Lollo Berg samt här, svenska tamillerföreningen, Agria osv. Finns där något som ni vill varna mig för, hjälpa mig med eller upplysa mig om kanske?

Jag tar gärna emot all hjälp jag kan få, speciellt aver eftersom ni verkar pålästa och erfarna.

JossanH
0

mitt tips är att hälsa på någon som har iller. Det är en sak att läsa om dom och en sak att faktiskt träffa dom.
Sedan är de svenska böckerna inte direkt purfärska och det finns mycket information som inte alls stämmer..

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Läste faktiskt illern hemma idag senast och det är inte många rätt.  Så, häsla på någon, läs runt här och ställ frågor är bättre. Vill du läsa så rekomenderar jag nog Ferret for Dummies istället. På engelska men betydligt nyare, man får bara komma ihåg att den är amerikansk och dom håller illrar på ett annat sätt (i bur).

[Virvelvindsflickan]
0

Jag har varit och hälsat på illrar två gånger under åren. De är betydligt olika, vissa var galna och skulle bitas medans andra var lugna och ville krypa in under min jacka. Jag har hört att de svenska böckerna inte stämmer vidare bra så jag får antagligen köpa hem någon engelska bok.

[Virvelvindsflickan]
0

På tal om engelska böcker, vet ni om någon av följande är bra illerböcker "the ferret handbook", "ferrets" och "training your pet ferret"? Och vet ni vart man kan köpa "ferret for dummies"?

[AlltIEtt]
0

Rekommenderar oxå att du hälsar på någon som har illrar, gärna flera olika. Det brukar vara träffar och utställningar runt om i landet så testa gärna det. Där får man oxå väldigt mycket information om vad illervärlden har att erbjuda Skrattande.

Hayley
0

#4 ferret for dummies köpte jag via bokia =) gick in i deras affär o beställde den, kolla in bokia och eller adlibris, dom borde ha den =)

duholm
0

Training your petferret är INTE att rekomender! Jag såg ett utdrag ur den angående klickerträning som var väldigt bra, så jag beställde den för några månader sedan. För det första var klickerträningsavsnittet 4 meningar långt, ungefär samma meningar som jag redan läst i "utdraget". Sedan tog det ungefär en timme att läsa ut den eftersom det är barnsligt stor text och massor av söta bilder på illrar i mössor, kläder och bara allmänt. Innehållet var skrattretande i de flesta avseende faktiskt.

Ett tips så här i början (ett som de flesta illerägare startar sitt illerliv med) är att inte använda dig av dominans. Alltså inte nackskinnsgrepp, hur mycket folk än förespråkar det. Visst, du får kanske en trevlig iller till sist, men antagligen en knäckt sådan. Det tar ibland lite längre tid utan, men klart värt det när du har en individ som är säker på sig själv.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

[Virvelvindsflickan]
0

#6 Jag hittade boken på bokus.

#7 Då vet jag det. Jag tar inte ens nackskinnsgrepp på min katt och har aldrig gjort, skulle inte ens drömma om det. Känns elakt. Men tack ändå.

VeronicaKahlbäck
0

Oj finns en massa bra att veta men säger som flera andra hälsa på så många olika som du bara kan. Läs på om kost, hälsa, illersäkring, uppfostran (låda, sociala), kolla faktiska kostnader. Var nog bara det jag kom på nu!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[Virvelvindsflickan]
0

Jag är tacksam för hjälpen och tipsen som ni ger mig! Glad

duholm
0

Jag såg att du bor i Perstorp, då har du ganska nära hem till mig! Kommer du hit så kan du hälsa på ett helt gäng! Väntar du ett par veckor så kan du hälsa på 10 valpar också!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

[Virvelvindsflickan]
0

#11 Jasså? Åh, vad underbart! Vart bor du då? Det hade varit perfekt.

[Virvelvindsflickan]
0

Jag hittade rätt så nyutgivna böcker om illrar. Kanske de kan vara något?
http://www.bokus.com/bok/9781452041582/ferret/
http://www.bokus.com/bok/9780431125596/ferrets/