En av våra illrar luktar urin.
Hejsan på er :)
Vi har två kastrerade hanillrar hemma varav en av dom luktar hemskt mycket, man kan nästan säga att det är en slags urinstank. Den andre luktar absolute inget alls, så man blir ju fundersam.
Så vi vore tacksamma om någon här inne har förslag på vad som kan vara orsaken till att Frick doftar så..
Mvh Christian

När kastrerades han som luktar? Jag kastrerade min lillkille för ett tag sen och hans doft har inte riktigt gått ur än.
Jag har ej aning om när kastrerades eftersom det är två omplaceringar vi har. Men eftersom han är tre och ett halvt år gammal så tror jag att dom förra ägarna katstrera honom i tidig ålder. Men det får vi ta reda på, det kanske är så att är som du säger.
Tack så mycket för svaret Abstinens.
Ifall någon annan har svar på va det kan tänkas vara så skriv på bara :)
Mvh Christian
Vart sitter lukten? Är det hela han som luktar eller bara en del av honom?
Det kan ju vara så att han är slö och "drar" svansen genom kisset när han är färdig kissad. Går han alltid på lådan?
Sara
har ni tetsta att bada dem? det kan ju även vara fodret de fick hos förra ägaren som gör att de luktar annorlunda. Farm illrar som utfodras med tex fisk etc har en väldigt annorlunda doft tex. men samtidigt så tycker man ju att båda borde lukta då.
Det kan inte vara så att han skunkat sig och att det satt sig i pälsen? Luktar han mer under svansen än vad han gör på resten av kroppen?
Det är hela han som luktar, men nu luktar han smultron eftersom han fick bada nyss :) Han går väl ej på lådan jämt, så det kan vara så att han drar sig i urinet. Man får väl hålla lite koll på doften hos han nu.
Vi tackar så mycket för svaren, nu har man lite förslag på va det kan bero på :)
Mvh Christian
Det har min iller emil okså gjort men efter vi hade varit hos vetrenärena så var det betre