Vi ska inreda illerrum, förslag?
Hej,
vi har ca 20-25 kvm i vår villa som vi ska inreda åt våra kommande illrar. Vi har alltså lite guldläge genom att vi kan skapa ett ordentligt illerutrymme!
Vad bör vi ha med i vårt illerrum?
Rör älskar ju illrar, var hittar man det billigt?
Funderar på en plastsandlåda eller kanske tom en pool är det bra idéer?
Hängmattor, små hus och kattmöbler är annars idéer vi har, har ni fler?
Enomia
Råd 1: Lägg in plastgolv om det inte redan är det.
Tips:
Rör i alla möjliga former som går upp och ner till olika hyllplan och kryp in.
En låda med sand eller jord eller liknande tycker i varjefall mina är jättekul MEN det blir smutsigt. Mina har sin jord på balkongen.
Ett illerhus i form av en garderob med hål och stegar upp till hyllplanen är bra sovplatser.
Bollar och små gosedjur i resårband från taket eller dörrkarmen är kul att dra i, eftersom de drar tillbaka.
Sara
Jag såg ett repotage om illrar och då hade illerägaren spikar upp hönsnät på väggen som han sedan fäste rör i. Rören va typ sådanna där bruna avloppsrör, det måste ju vara billigt och bra?
En stor balja med sand/jord eller annat bra som dom kan gräva i tror jag nog att dom skulle uppskatta. Att dra in en pool spec för illrar skulle kanske vara lite väl för mycket?
Har inga andra bra ideer, men hoppas att det blir bra när ni är klara =) Kan man kanske få se bilder på hur det blev då?

Tack för svaren!
Sandlådan kanske inte är utesluten men poolen kanske är lite överdriven. Vi menade ju inte en pool som i amerikanska filmer utan mer en damm. Pälsen hos illrar torkar väl ut om de får för mycket bad?
Vi har inte plastgolv i det nämnda rummet utan betonggolv. Varför plastgolv? Illerbajs är jobbigt att få bort, det vet vi. Trägolv hade ju varit uteslutet.
Rör, vad bör de kosta metern för att det ska vara ok? Vi gillar Annettes genomskinliga rör, men vi vill ha väldigt många rör och ett billigare alternativ hade varit att föredra.
Enomia

Det finns billigare rör att köpa på tex Hornbach. Finns i olika längder och bredder.
Ca 45-50:- metern för gula kabelrör.
Sara
någon häftig stor gren eller något som man fäster längs en vägg, som de kan klättra i samt att man kan sätta rör i den…kanske vore nått?

tarktumlarrör… finns på byggaffärer och är roliga och böjbara.

fläktrör är också populära. de är vita i tunn mjuk plast med en ståltråd virad runt runt (som bildar röret). Finns på Bauhaus mm.
Plastgolvet för att det inte blir förstört på samma sätt som parkett, linolium, trägolv m.m. "om" illrarna sätter sig utanför lådan.
Sara

Vi har lackat betonggolv i det ena rummet, samt vanligt betonggolv i det andra(kommer att lacka efter tips om detta)
Vad är det billigaste meterpriset på rör till illrar som ni sett?
Vi vill ju många rör, kanske till och med fästa dem längs väggen.
En gren hade ju varit jättehäftigt.
Antar att ett illerrum kan bli hur dyrt som helst om man inreder med exempelvis köpta kattmöbler eller väldigt billigt om man gör mycket själv.
Vi är inte jättehändiga så enkla lösningar är ju att föredra. Vi funderar på att snickra ihop lite hus, det borde vi klara av.
Enomia
#10 ta en sväng på ikea. På barn avdeliningen kan man hitta mängder med kul…roliga lådor, krypin, leksaker etc….det finns även hus på djur avdelningen……å för att intev tala om alla fleece filtar ;)

Vi tänkte faktiskt åka till IKEA nu i veckan. Har de en djuravdelningen?
Enomia
#12 yup en liten…med lite roliga tält och sov korgar

#12: Du hitar dock det roligaste på barn avdelningen .-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Snart ska vi flytta så det kommer då att bli ett iller rum för oss oxå- kanske har folk lite bilder??
Har innan fått bilder av er om detta o massa bra förslag men kanske har ni möblerat om i era iller rum??

Tänkte köpa den här lådan från IKEA och sedan göra små ingångar, kanske köpa flera och dra rör emellan. Vad tror ni?
Enomia
lägg in en mellanplatta så att ni får två våningar och kanske dela upp ytan lite i små rum med typ en liten tvåplanslägenhet
efter en festkväll när man är på väg hem är gula rör väldigt billiga har jag hört (inget att rekommendera men det är sant)
jag har ett sånt här hemmabygt hus här hemma..det är oerhört uppskattat!

"efter en festkväll när man är på väg hem är gula rör väldigt billiga har jag hört (inget att rekommendera men det är sant)
"
Hehe, kanske ett tema att tänka på; enbart saker på fyllan stulna tillåtna….
Enomia

Eller så gör man som jag. Fjäskar för byggkillar om att få lite av dem från deras byggplatser. Fungerar också bra. ;-)
Och det blev såååå billigt. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vi har ett eget rom til ilderene. Der har dem alt mulig rart. Mat og vann skål. Masse leker. en sakosett som prukes som bad :) Ett telt med ett koseteppe inni. En octopus til å leke med og sove i. En fisk til og leke og sove i. Så har jeg også vært på ikea og kjøpt to dukkesenger. Til de har jeg sydde en slags sakkosekk madrass og over der har de en baby dyne som de elsker. Dette er rommet til Josefine og Gizmo.
Hos Shakira er det: ett telt med en sakkosekk madrass inni og en sovepose. En leke som henger på skapet og skal myrdes 40 ganger i døynet. Masse leker. Mat og vannskål. En rund send med en sovepose oppi og ett teppe over. En stor isbjørn bamse.
Begge to har rør til å leke i.
Man får kjøpt ett rør på ikea til 179kr tror jeg det var. Det er ganske stort.
Tror dem koser seg på rommene sine. Skulle gjerne ha lagt ut bilder men datan vil ikke tømme minnekortet på kamera mitt :(
Trine

Så, då har vi varit på IKEA.
Vi köpte:
2st APA-boxar 99 kr /st. http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15567&catalogId=10103&storeId=2&productId=47238&langId=-11&categoryId=16259&chosenPartNumber=20078031 src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
De tänkte vi såga dörr i och eventuellt leda rör emellan de två husen. De var inte så höga som vi trodde, så vi gör nog inte två våningar.
En docksäng 139 kr, tack Ramnesgjengen!
2 st Minifångst 19 kr st
Vi ska hänga upp dem på något sätt…
2 stjärnlampor och en månemåne 59 kr st.
1 kattält 149kr (hittar inte på hemsidan)
Tror det var allt. Vi är inte färdiga än, det är bara toppen på isberget. Rör behövs ju fortfarande i massor. Hängmattor verkar kul, är det någon som har billiga tips på hängmattor? Eller är det bäst att köpa? Vi vill gärna ha ett gäng, borde inte vara så svåra att göra själv.
Enomia