Sommarsvans och binjuresjukdom
[Förklaring av sommarsvans- När illern tappar pälsen på svansen under sommaren. De får ofta små svarta prickar (sk.blackheads) där pälsen trillar av. ofta anses sommarsvans vara helt "normalt" och "ofarligt". Bilden visar en sommarsvans]
Nu kan även Skit räkna in sig i skaran av illrar som inte haft mer pälsproblem än sommarsvans vid binjuresjukdom. Skit har en underbar vinterpäls, är 3 år gammal och har haft sommarsvans 2 år på rad nu (kanske 3). Han har haft ordentliga sommarsvansar där svansen sett fruktansvärd ut. Ultraljud visade på tumör i ena binjuren.
Dexter hade också binjuresjukdom när han öppnades upp 4,5 år gammal. Han hade sommarsvans i flera år, med olika mycket pälsavfall. pälsen såg lite matt och tunn ut men var heltäckande på hela kroppen vid operationstillfället. Höger binjure opererades bort pga sjukdom.
Har även en vän vars 2 illrar inte visade fler symptom än just sommarsvans men som vid en operation visade sig hade binjuresjukdom.
Känner även fler folk som haft liknande symptom (sommarsvans, ev lite mattare/tunnare päls på övriga kroppen) på sina illrar där det vid operation har konstaterats vara binjuresjukdom.
Vad tror ni om detta? Kan sommarsvans vara ett tidigt tecken på hormonella rubbningar som bidrar till binjureproblem? Ska man ta "lättvindit" på sommarsvans eller bör man hålla extra koll om illern får detta?
Lite åsikter tack! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, det låter ju som det borde vara ett bra tecken för binjuresjukdom. Jag kan inte tänka mig att "Sommarsvans" är helt normalt att vilda illrar springer runt med de :S Konstigt att inga läkare har märkt av det isåfall

Tror absolut att det är tecken på hormonrubbningar. Men inte nödvändigt tumörer. Alla min kastrater hade sommarsvans innan jag flyttade till huset. Första sommaren här (efter en vinter) hade ingen sommarsvans. Då hade de levt kallare och mörkare hela vintern. Den sommaren som var senast började några få lite tunnare på svansen igen. Två av dem öppnades och ingentng hittades. De öppnades framförallt för att ta bort mjältarna men binjurarna skulle bort om det var ngt på dem. Vilket det inte var, de såg fina ut. Jag har ändå valt att sätta in chip på en av dem som opererades och en hanne till. Båda blev mer och mer aggresiva mot andra illrar och kunde inte slappna av alls. Mer och mer brunstbeteende. Den som opererades har jag nu sett en stor skillnad på men det kan ju lika gärna vara att mjälten inte trycker och gör ont längre. Den andra märker jag inte mycket skillnad på.
Tycker defenitivt att man ska se på sommarsvansen som ett tidigt tecken på att ngt inte är rätt. Tycker det är väldigt synd at folk säger "äh det är vanligt och ingen fara" då någon frågar och är orolig.
#2 Samtidigt tycker jag inte att folk ska åka raka vägen till veterinären för att öppna upp bara för en sommarsvans.. Men något är tydligt inte helt rätt när dom får sommarsvans! Men man bör kanske hålla lite extra uppsikt som illerägare till en sommarsvansiller! Hormonella rubbningar är inte att leka med..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Absolut, nej man behöver förmodligen inte göra ngt på en 1åring. Tjejen som snart är 6 hade ingenting trots en uttunnad svans. Inte hårlös dock.

Elliott har haft sin åtminstone tredje sommarsvans nu i somras. Han visar åtminstone ingenting på hormonpanel men dom är ju inte 100 så jag antar att vi inte får veta om jagi nte öppnar honom.

Lyssa opererades för binjuretumör (+ insulinom) i somras. hon har haft sommarsvans 2 år i rad. och blev 4 år i augusti.
Jag tycker att det är viktigt att den här frågan kommer fram för det känns som att illerägare blir sämre och sämre på att läsa på om sjukdomar som drabbar våra illrar. Antingen har de nyare illergenerationerna läst på en hel del så att inga frågor behöver ställas eller så tror dom att just deras iller undkommer sjukdomar.
Jag har lyckligtvis ingen erfarenhet av just binjureproblem men pälsproblem i form av sommarsvans eller gleshet av övrig päls är ngt man ska se efter. Även kal svans är ett relativt vanligt symtom hos insulinom illrar. Man kan inte stirra sig blind på pälsen utan man får hålla koll på vinglighet, brunstbeteenden osv för att sen lägga ihop ett och annat när illern inte verkar vara sitt vanliga jag.
Jag är däremot emot att öppna upp en iller för att kolla läget om man inte har ett stort frågetecken över provsvar. Hugo tex som nu hade lite lågt blodsocker men övriga prover har varit fina så har jag valt att avakta. Jag har dessutom tagit honom på regelbunda kontroller så jag har bestämt mig för att vara lugn.
Det känns även som att det är väldigt många illrar som insjuknar allt för tidigt men jag tror inte att det beror på att våra djur har blivit mer sjuka utan snarare att djurägare är duktigare på att söka veterinärvård. Sen så har nog tillgänligheten med kunskaper om iller ökat enormt genom internet och forum.
*Puttar en sommarsvanstråd med tanke på nya frågor*
Sajtvärd på Iller.ifokus
Åhh! Får vl ta Maggiefis till vet då och kolla :o Knns som svansen blivit tunnare men det kan ju bero på sommarpälsen
#9 Hur gammal är hon? Brukar inte vara något annat än just hormonrubbningar dom första åren.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10 Fyller två år i Maj :)
#11 Då skulle jag inte vara speciellt orolig än. Skulle kolla upp det om det återkommer vid drygt 3 års ålder och du märker något annat symptom i samband. Annars kanske du tom kan vänta tills hon blir framåt 4 år… :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men vadå sarah, med förstorad mjälte, trycker den och gör mycket ont på dem?
Groggie öppnades och tog bort ena binjuren och en del av den andra pga av tumörer. Sedan nu på återkoll så sa marianne att hans mjälte var förstorad, men inte mera än sist vid operation (halvår tidigare) men hon sa att man inte gör något åt förstorad mjälte, det är vanligt typ.
Men om den då gör ont, varför gjorde inget åt det då vid operation tro?
=(
Han har väl haft sommarsvans 2-3 somrar kanske
#12 Okej :)
Årets dummate fråga: Ni skriver hela tiden öppna upp som om det vore det enda sättet att ta reda på om det finns sjukdomar, är det så? Kan man inte t ex göra ul för att leta efter tumörer..? 
Men jättebra att det skrivs trådar om olika sjukdomar och tillstånd, så att vi dönickar kan lära oss lite 
#13 Det beror ju helt på hur stor mjälten är. Misstänker man även andra sjukdomar kan man ta bort den i samband med en operation. Det är mycket vanligt att den är lite förstorad utan att illern har problem av det.
#15 Självklart kan man göra andra tester men oftast talar symptomen för sig själv och ska ändå något opereras bort så kan man lika gärna göra "kollen" i samband och ta bort alla konstigheter som hittas.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Min Dollar hade förstorad mjälte, som togs bort i samband med att ena binjuren var förstorad, tyvärr kunde inte så mkt göras åt binjuren mer än att skrapa ur den lite, men mjälten togs bort o jag tycker absolut att han blev mkt piggare, hans mjälte var lite flamig också som kan tyda på lymfom men sån tur var, var det inget sånt. Men det beror ju helt klart på hur mjälten ser ut. Men jag ångrar inte den operationen för fem öre, tycker han blev super glad efteråt.
Det bra med att öppna upp är att de då får en nogrann genomkoll av organen, men givetvis ska man ju misstänka någon sjukdom för att öppna upp. Öppnat 3 av mina illrar för binjure och då isamband hittat knutar i bukspottkörteln som jag inte skulle vetat att de var där om iller inte öppnats upp.
# 16 o 17: Okej! Det låter ju logiskt. Man lär sig ngt nytt varje dag! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
mhm, undra varför marianne inte tog bort mjälten som var förstorad när hon ändå tog hand om binjurarna =/