sätta ben i halsen?
Vet att det är många här inne som ger sin iller kött och så men kan inte en iller sätta benen från till exempelt en kyckling vinge i halsen ? :o
<3 ferrets is the life <3
De kan väl sätta nästa vad som helst i halsen om det vill sig illa men jag har inte märkt att de skulle ha några särskilda problem att gnaga i sig ben från råa kycklingvingar.
Av småbenen i underarmen brukar det bara bli lite smulor kvar av medan på det lite grövre överarmsbenet brukar brosket och ledknölarna vara avgnagda men de lämnar resten.

Våra illrar åt torrfoder ungefär ett halvår, på den tiden han Valle sätta fler torrfoderbitar i halsen än dom på dom senaste 3 och ett halvt åren satt benbitar i halsen, tillsammans. Tror faktiskt inte det hänt än. Däremot har det hänt att en benbit fastnat i tänderna så jag fått plocka loss den.

Torrfoder har jag haft några som satt ihalsen på.
Ben, någon valp någon gång. Men däremot har en iller fått en bit av fett som fastnat i gommen och inte fått ut själv.
Jag är väl fortfarande lite av en hönsmamma att jag ger mina kött två gånger om dagen och jag ställer inte fram kött och sen åker hemifrån utan jag ger när jag är hemma.
Risken för att dom sätter i halsen ökar om man ger dom för små bitar så att dom inte tuggar ordentligt. Det bästa är att ge lite större bitar så att dom tvingas tugga den i flera mindre för att kunna svälja.
Men man bör dock ALDRIG ge tillagade ben då dessa kan flisa sig och skada magen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nej allt kött som kyckling, oxkött med mera ska väl vara rått? :)
Nej jag skulle aldrig gå hemifrån när mina illrar fått ben, är en liten höns mamma jag med :)
<3 ferrets is the life <3