Ny server!
iFokus växer så att det knakar. Antalet inlägg som postas i nätverket närmar sig nu svindlande 150.000 i månaden. Nedanstående graf visar utvecklingen så man förstår att det behövs en rejäl motor under huven för att det ska fungera bra och kännas riktigt snabbt.
För att kunna ta emot alla nya och gamla vänner kommer vi idag klockan 14:00 stänga ned alla sajter för att installera en helt ny databasserver. Vi beräknar att arbeter kommer ta några timmar och vill önska er alla varmt välkomna tillbaka senare idag!

Mvh // Staffan

puttar
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det kan ju inte vara antalet poster som gör att ny maskin behövs. 150.000 är rätt lite. Utan att vara allt för kritisk bör ni kanske byta strategi hur saker sparas.

#2: Men 150.000 poster på en månad innebär 300.000 poster på 2 månader. Eller fel för det ökar från månad till månad.
När anser du att det är mycket??
Audiatur et altera pars
Jag tycker hela forumet med alla sajter är helt enormt. Vilken information och kunskap det finns lagrat i dessa sidor.
Jag är inne och läser minst en timme varje dag och jisset vad kinkig jag blev när jag skulle logga in strax efter kl 14. Sen har jag varit och kollat var 5 min ungefär.
Superbra jobb alla sajtvärdar och Medarbetare!
Sara

#2 Det handlar mest om att förkomma eventuella problem som förr eller senare kommer komma vår väg i och med att vi har den tillväxt som vi har.
Som man kan notera så har vi de senatse månaderna accelererat med 50%. Den maskin vi haft tidigare var egenligen en mellanstation som vi bytte till i höstas för att vår gamla burk (från 2000) hade utrymmesbrist på sina diskar.
Det är egentligen inte något problem att hantera antalet nya inlägg, det som tar lite kraft från databasen är snarare alla som läser. Varje inlägg läses några hundra gånger i genomsnitt, vilket ungefär innebär 24.000.000 /månad sidvisningar idag, om en månad är kanske den uppe i 36.000.000 osv..
---

#3, Att ha massa gamla poster brukar inte störa nämnvärt. Men varje gång (eller var 10/100/1000 osv om du ställt in så) måste index skrivas om i databasen. Vilket drar massa kräm.
Nu vet jag inte hur de gjort här, men jag gissa att varje gång någon läser tråden så markeras det. Och DET kan ta rätt stora resuser.
iFokus har säkert varje site i en egen databas (eller iaf tabell) vilket bör ju sprida lasten rättså bra antar jag?
Jag vill inte misskreditera någons arbete, det är bra site, tycker bara att det inte är någon fasansfull datamängd.
Om det är så mycket läsningar kontra skrivning kanske det är dags byta till MySQL istället? 

#6 :) Vi har inga direkt problem med att updatera våra index eftersom det sköts i 'batchar' dvs. om en tråd är intensivt läst så kommer det att väntas med ett tag innan indexet försöker återpassas sig till det nya datat.
Faktum är att allt ligger i en enda databas och kommer förmodligen att fortsätta vara implementerad på detta sätt eftersom det är en del av själva konceptet. Personligen så är jag övertygad om att vi kommer kunna använda denna maskinen i många år till. Historiskt sätt så har vi klarat oss på en burk inte speciellt kraftfullare än vad många har i knät när de surfar runt med sin laptop.
Hellre vara förbered än att panikbyta databas. :)
---
Vad har hänt med avatarerna? /Ammi

sidan låser sig för mig idag också, har hänt varje gång jag varit in och kikat runt kanske 10-15 min.. då låser sig sidan :/
#9 Det har den inte gjort för mig, fungerar hur bra som helst. Avatarerna har däremot en större ruta än den storlek dom visas i, förutom några som är större. /Ammi
Ehh, hur använder man markeringsrutorna som kommit istället för röda kryssen i inkorgen???
man klickar i dem, sen skall man kunna radera alla man markerat samtidigt….har inte testat ännu, men jag har för mig att det funkar så ;)
det där med avatarerna trodde jag berodde på att min mammas dator var knäpp hihihi
Ser ingen graf över ökningen, vart tog den vägen Staffan??? Skulle vara kul att se i bild också. Men vist är vi duktiga här inne, hoppas detta fortsätter
#13 Tackar, dom raderas mao när man loggar ut. Jag testade att markera och gå ur inkorgen, men då var markerade mail kvar när jag gick in i inkorgen igen.
#14 Jag ser grafen över ökningen på nästan alla avatarer. Det är några få jag inte ser, men dom verkar ha större avatarer istället. Kan du inte berätta vad det handlar om???
/Ammi

Just nu så ser sajten ut som vanligt igen. Men det kommer att bli en möjlighet till större avatarer. Exakt hur det fungerar får jag reda på mer om under helgen för hoppningsvis. Även hur det fungerar med inkorgen sedan.
Men jag lovar att berätta precis allt jag vet så snart jag vet.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars