Hörsel o lukt o syn
Tänkte höra lite om nån kanske har lite info om hur det ligger till med illras hörsel o luktsinne o synen!
Vad ja har fattat det som så é väl inte synen speciellt bra, här hemma verkar dom ju halft blinda!
O hur i allsin dar klarar dom sig i naturen igentligen, man kan ju damsuga i örat på dom utan att dom vaknar! Visst det é ju tamiller vi har men dom é ju inte så långt ifrån vildheten!
Man tycker ju att dom borde bli uppätna direkt när dom tar sig en tupplur i det vilda om det kommer förbi ett djur som ser dom som mumsbitar!? Eller hur ligger det igentligen till?
Ja, det här är jag också intresserad av att få reda på hur det egentligen ligger till. Som jag fått höra det kan de stänga hörselgångarna, därav de inte är ljudkänsliga, men kan höra väldigt bra när de väl lyssnar. Luktsinnet är väl det som är skarpast hos dem? Närsynta är de, men tror det varierar lite.. det verkar iaf som milton ser väldigt bra o skarpt.. men kan också va så att han använder hörseln..
Tror de känner sig så trygga att de vågar slappna av helt och sova "dödsömnen".
Ibland så har jag undrar över vad de använder nosen till när de inte ens hittar godiset precis framför sig..
Sara

#2 ibland så har jag undrat över vad de använder nosen till.-..
haha ja säger då de samma!!
vad jag läst ( en tråd på illersverige skriven av MarieB som jag inte kommer ihåg namnet på) så ska det vara ganska stor skillnad på vara tamillrar och på Vildillern.
De vilda illrarna är betydligt smartare och de har god syn. Kan tänka mig att deras sinnen är mycket mer välutvecklade än tamillerns då det avlats på andra egenskaper så som fäger och temperament före goda överlevnadsmöjligheter i det vilda.
Det som skiljer våran tama iller mot den vilda är nog betydligt mer än vad ögat ser!
Sajtvärd på Iller.ifokus