sele va halsband?
Vilket är bäst/skönast för illern och ägaren att gå ut i? Ser man på bilder/filmer så har vissa illrar på sig halsband.
Halsband eller sele?
<3 ferrets is the life <3

En iller kan inte ha halsband. Det räcker med att den backar en gång så har du ingen iller mer…
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Okej men varför har vissa halsband på sina illrar inomhus? :S

Det låter ju otroligt korkat. Tror mina skulle fastna och strypa sig själva på två sekunder utan övervakning om jag tvingade på dem halsband…
Men att ha halsband på iller(även om så bara inne) borde väll ha sina fördelar om illern på något vis skulle lyckas rymma.
Ses ju som ett ganska tydligt tecken på att den inte är vild.
Som sagt så sitter inte halsbandet där det ska speciellt länge.. Att ha ett halsband på illern ut i fall att den skulle rymma är lite samma sak som att hålla den i bur i fall att det skulle börja brinna och man skulle behöva få ut den fort ur lägenheten..
Tror det mest är till illerns nackdel…
Sajtvärd på Iller.ifokus

Alltså har ni tittat ordentligt på en iller? De har liksom ingen nacke utan är relativt jämntjocka från öronen ner till frambenen. Mina hade krafsat i 0.4 sekunder sen hade halsbandet inte varit kvar. De är ju liksom t.o.m svåra att hålla kvar i selen.
Och skulle de rymma hade jag nog hellre sett att de var utan halsband eftersom de antagligen hade fastnat och strypt sig själv…
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Okej, kanske en dum tanke^^
Jag är väll inte rätt person att yttra mig då jag inte har någon iller.
Jo man ser många klipp på youtube att många har halsband

#9 Det är inte mycket utländska klipp? På youtube kan man ju se det mesta.

Hoppas ni tog mitt inlägg som ett skämt nu bara.
Men att en iller skulle fastna i ett halsband och strypa sig själv är en ganska stor omöjlighet eftersom det trillar av ifall de backar :P
golf.ifokus.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns väl två anledninger till att jag inte skulle använda halsband, det första att illern skulle dra på två röda och det andra att en del (alla mina ganska ofta) bökar en del när man ska ut (rycker, slänger, hoppar) vilket inte verkar så bra att göra i halsband OM de skulle lyckas stanna i det.
Selar är det enda nästan säkra alternativet och de är mer stabila.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag hade halsband på mollie tidigare när hon var valp, men det var för att vi bodde riktigt stort och att hon försvann väldigt ofta! Men vi hittade henne alltid på övervåningen vid renoveringen. Och nästan precis när vi skulle flytta så var halsbanden borta, då hon antagligen gömt dom!
Jag hade halsband på mollie tidigare när hon var valp, men det var för att vi bodde riktigt stort och att hon försvann väldigt ofta! Men vi hittade henne alltid på övervåningen vid renoveringen. Och nästan precis när vi skulle flytta så var halsbanden borta, då hon antagligen gömt dom!

# 8 Ingen dum tanke :) Har du sett att folk har det är det klart du frågar :)
#5 Skulle illern rymma vore det ju visserligen bra för folk att kunna se att den inte är vild. Min lilla tös kan krångla sig ur en sele som ändå är ganska hårt spänd och ett halsband skulle nog behöva sitta riktigt hårt på de flesta för att det inte ska gå att få av det rätt lätt. Och sitter det så hårt lyckas de väl tyvärr fastna någonstans. (I och för sig lättare att fånga in dem igen då :P ) Men risken är väl större att de skadar sig eller stryps :(
Jo det är väl mest utlänska klippp men ville bara fråga :)
8:an selar är att rekommendera, dem går inte att åla sig ur och de går att ställa in så att de passar allt mellan råtta och regäla illrar ^^,
Jag har gjort mina selar själv hemma dock, men det ska finnas att köpa 8:an selar även i endel butiker.
Hittade en tråd här inne på iller.ifokus om 8:an selar http://iller.ifokus.se/discussions/4d715704b9cb46223306744a-8-sele
vill dock betona att den bör sitta som Satmaran visar på sina illrar, detta för att illern inte ska kunna åla sig ur selen.