Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 785 ggr
Anna-Karin
0

Vad det en iller???

Idag när jag tittade ut i hästhagen så såg jag ett djur… stor som en fullvuxen katt, brun och med lång yvig svans… den "hoppade fram" i galopp över ängen. Vi bor i västra götaland!

Kan det ha varit en iller… eller kan det varit en mink?????

Finns det någon bra sida med bilder på illrar?

Aviendha
0

Riktigt så stor som en katt blir varken mink eller iller. Utter är snarare i den storleken eller större, men de håller sig ju i sina vattendrag.. Däremot är det ju lätt att uppskatta fel på storlekar :)

Minkar och illrar finns båda i västra götaland. Det som är karaktäristiskt för iller är deras banditmask. Minken är vanligtvis enfärgad, ev med lite vitt under hakan (om det inte är en framavlad färgvariant förstås). Illrar kan ju burra upp svansen, men Minken har en yvigare svans rent generellt, men det beror ju på vad man jämför med :)

Minkens färg är mer jämnbrun, illern är mörkbrun/svart på benen och svans men är ljusare på kroppen, underullen syns igenom och på en vild iller är den mer gyllene, många tamillrar ser snarare gråa ut. Sidhuvudet här på sajten är en ganska bra bild av hur en viltfärgad iller ser ut.

Anna-Karin
0

Utter var det inte!

Jag såg ju den på håll… så jag såg inte om den var tecknad… men den såg brunaktig ut och med yvig svans… får se om den visar sig igen…

JossanH
0

Det kan ju även varit en mård. Dom är lite högre än mink och iller och har en mer kattlik kropp med en yvigare svans faktiskt :)
Större öron än en mink eller iller.

Sajtvärd på Iller.ifokus