Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 317 ggr
Smeagol
0

När ska man börja blanda foder??

Jag har ju fått hem en ny iller och han äter nämligen Iams kattmat. Jag vill ju så klart att han ska äta illermat han med. Men när kan man börja blanda ut det?? Vet ej om de är så bra att göra det på en gång. Eller spelar det ingen roll??

Robinsnel
0

nope.. jag skulle börja blanda direkt..

Smeagol
0

Oki. men då gör jag så då. fast de är ju tveksamt om han vill ha det bara..?? Smeagol vill då inte smaka på hans foder ialf. Jag tycker inte heller det luktar så gott..haha

Strumpan
0

Oj! sånt har inte jag ens tänkt på. Jag har bara köpt det bästa jag kunnat hitta och sen öst ner i hans skål…. ups??!

Mvh Jenny

Robinsnel
0

Anledningen till att man blandar flera foder är ju att det kan va bra att de äter fler än en sorts foder om det inte skulle gå att få tag i. Sen som i smigges fall då om man ska byta foder.. När man blandar orkar de till slut inte plocka fram bara de bitar de vill ha och lär sig då tycka om det andra fodret också..

Strumpan
0

Ja, bara det inte är skadligt, med det menar jag så att deras mage inte får sig en chock. Jag vet ju bara hur det är med hästar… Jag vet att det är en jätteskillnad mellen hästar och illrar (döhe) men man relaterar till vad man verkligen känner till

Mvh Jenny

Faxlin
0

Illrar har precis som hundar, katter och hästar olika tolerans när det gäller foderbyten. Vissa är mer känsliga än andra. Även om illrar oftast är rätt tåliga.
Men för att vara på den säkra sidan så bör man blanda.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Jag måste börja lära mig att tänka mig för innan jag handlar… Man tänker ju inte på det! Man bara köper sina varor och tror att allt blir bra. Hmmm…

Mvh Jenny

Faxlin
0

Fast om du inte märkt något med magen så hör din iller till de som inte har problem med det. Och det är ju bra. ;-)
Själv blandar jag flera sorter i min foder tunna på det sättet ve jag att jag har många olika sorter att välja mellan om jag är tvungen att akut handla någon gång. sedan slipper man att de reagerar om de råkar äta av någon annans mat på en träff eller dyligt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Jo, självklart men jag har aldrig tänkt på att man kanske ska vänja deras magar vid foder. Jag har bara köpt hem foder och ställt fram till honom utan och tänka på vad det kan ha för konsekvenser, medans när jag hade häst så var jag fånigt försiktig. Men som du säger, jag har haft tur!

Mvh Jenny