Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1608 ggr
Kickan90
0

illerfolk i skåne?

Finns det någon i skåne som har illrar, gärna nära kristianstad eller helsingborg?

Jag själv bor i kristianstad och jag gillar verkligen illrar, men jag vet inte så jätte mycket om detta söta djur och vill gärna komma i kontakt med någon person som bor nära eller som man kan pendla till och bara prata om illrar.

såg en liknande tråd och tyckte att det lät bra, dock så var det inte alls i närheten och jag har dessväre ingen bil :/ hade gärna velat veta mycket om dessa söta varelser, som jag vill ha i framtiden.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

LiselottLindell
0

Hejsan

Jag är fån Landskrona.

Vi är några illerägare som brukar träffas antingen här eller nere åt Malmöhållet. Tyvärr har det varit dåligt med träffar sen jag skadade mig för 8 månader sedan men jag hoppas att jag snart är kry nog att börja köra runt igen.

Kickan90
0

#1 vad kul =)
härligt med illerträffar :D

Medarbetare på

enbartmalin
0

Kickan, du är välkommen att hälsa på här, både mössen och illrarna ;) Jag bor mellan landskrona och eslöv.

Hälsningar Malin

Alexandra83
0

jag skulle också vilja gå på en iller träff. jag har en iller hane på snart 9 mån och jag vill se hur han reagerAR runt andra illrar för jag funderar på att, i framtiden, skaffa en kompis till honom. vet ni om det ska anordna nån träff snart? jag bor i Malmö

enbartmalin
0

Träffarna brukar ju vara på senvår/sommar/tidig höst då man håller till ute :)

Hälsningar Malin

Kickan90
0

enbartmalin, vad bra =)
då kan jag båda ta o kolla in möss o illrar ^^

Medarbetare på

enbartmalin
0

Precis :)

"Bara" att ta sig till teckomatorp(Tåg och buss förbindelser finns) och där kan jag hämta upp dig och ta dig uuuuut på landet ;)
Jag har 2 illrar(En till är på väg) och massor av möss!

Hälsningar Malin

Kickan90
0

#7 vad kul, åh ja det finns ju tåg och bussförbinderlser där. har varit i teckomatorp för några årsen ^^

jag har letat efter några artiklar nu, men jag hittar inte så mkt om vilket torrfoder de äter, vilken bur man kan ha ex kaninbur? (hade inte velat ha den lös om jag har kaniner och hundar när vi pluggar/jobbar)

vad kan man ha för leksaker, bolåda osv?
kattställning är de bra? :O
hur dresserar man en valp, ungvalp o en vuxen?

ojoj så många frågor de blev ^^ hehe!

Medarbetare på

enbartmalin
0

#8 Illrar är inte bur djur, minsta lagliga yta är 5kvm.

Men om du hälsar på kan vi prata om allt du har att fråga och det jag inte kan svara på kan säkert andra här inne svara på :)

Hälsningar Malin

Kickan90
0

#9 nej det har jag förstått ^^ men samtidigt vill jag varken riskera mina andra djur och illerns hälsa när jag lämnar lägenheten, tänkte därför att det hade varit bra om den kunde vara i en bur när man ska vara borta några längre timmar 4max.

visst kanske jag inte köper en iller just nu med alla djur som jag redan har xD men i framtiden så är jag sugen på en liten bussak :)

Medarbetare på

UlrikaD
0

#10 Har du andra smådjur så är det separata rum som gäller.

Iller ska aldrig vara i en bur, vara sig du är hemma eller inte. Då är det bättre att du säkrar sina smådjur i ett särskilt rum.

Kickan90
0

#11 jaha, för jag ser ibland att folk har de i burar när de inte är hemma. men då vet jag ^^
såna här hängmattor som finns till illrar, vart kan man hänga dom isåfall?

går de till "attack" mot tapeter och lister eller det är sånt som tränas? ^^

Medarbetare på

LiselottLindell
0

Illercafe hade träffar var varannan månad när intresset var som störst men då intresset dog ut så blev det färre träffar men om intresset ökar så sätter vi gärna igång igen. Skrattande

Kickan90
0

#13 vart finns detta illercafét? ^^
hade varit roligt speciellt om det är nära :P

Medarbetare på

UlrikaD
0

#12 Finns folk som har burar som de aldrig stänger som de hänger hängmattor i. Själv har jag en stor transportbur som står i hallen, där hänger en hängmatta. Sen har jag satt fast någon under en stol. Burar tar bara plats och ser fula ut tycker jag.

Hur menar du attack mot lister och tapeter? De är ju inga gnagare som äter tapeter.

Illercafé är ett forum.

Kickan90
0

#15 okej, smart att sätta fast de under en stol ;)
ja burar ser ju inte så snygg ut, illrarnas är ju dessutom större ^^

alltså om de kan käka på lister och tapeter?
eller då ska de vara riktigt uttråkade, anledningen varför jag frågar är att om vi fortfarnde bor i lägenhet så vill man ju inte ha något djur som äter på väggarna eller river sönder tapetet osv ^^

Medarbetare på

UlrikaD
0

Illrar är rovdjur och inte kaniner, de gnager inte på saker. Skulle vara gummi isåfall, de gnager de tyvärr desto mer på, så lägg undan fjärrkontrollerna.

Det som du kan råka ut för är en iller som inte blir rumsren, då har du golv som kan bli förstörda.

Kickan90
0

#17 jo de vet jag, men man vet att katter kan ju gå på tapeter och även hundar. därför jag undrade ^^
okk, vi har plastgolv i hallen, badrummet och köket men trägolv i vardagsrummet.

synd att man inte kan få passa någon iller xD
får väl hälsa på någon efter semestern och se om de hade passat än.

Medarbetare på

LiselottLindell
0

#14. Det är bara vad vi kallar oss så tyvärr ingen speciell plats Skrattande

Kickan90
0

#19 okej, hade tänkt om det brukar vara i malmö, hbg, hässleholm, kr osv xD

Medarbetare på

sotlynx
0

Illrar är i särklass dom största sabotörerna man kan ha inomhus. För att ta några exempel från mina tre brudar.. Söndersketna/ pissade golv, lister, trösklar, skåp, hyllor osv osv.. Riven tapet, söndertuggade mattor, tofflor, bollar, skålar, fronter till köksluckor köksdörrar, tuggade sladdar till kyl, frys, telefon, bredband, stereo etc, stinkande stulna strumpor, trosor, handdukar och t-shirts..

Du kan helt klart räkna med pitbullvalpar korsade med siameskattungar på speed i flera år.. Att inbilla sig att illrar kan sitta i bur flera timmar varje dag och fortfarande gå att ha lösa eller rumsrena när du är hemma kan du glömma. Illrar är illrar. Deal with it or leave it alone.

Jag älskar mina töser, men det kommer kosta en totalrenovering av kök och matrum ( 35 kvm ) där dom huserar. Vi snackar golv, väggar, allt…. Jag har accepterat att Stella och Magnolia ALDRIG kommer bli rumsrena. Jag har accepterat att Irma attackerar alla som hälsar på. Jag har accepterat att jag ständigt luktar skunk.. För jag gillar illrar. Punkt och slut. Tänk efter noga innan du ens funderar på Att skaffa iller, för det är ett skitjobb du aldrig kommer att glömma.  Good luck!

PS: Jag bor i Skåne, och ställer gärna upp på en liten träff… Men inte här hemma eftersom mitt hem är en sanitär olägenhet pga illrar…

Kickan90
0

#21 pitbullsvalpar korsade med siameskattungar?
tror att du är helt ute och cyklar, har du ens haft en pitbull?

pitbulls är lugnare än amstaffar, jag har en amstaff och det är en jävla energie i dessa, MEN hon har inte tagit sönder ett skit i lägenheten mer än några leksaker.
jag gillar inte när man hoppas på andra raser som inte ens är samma sak som en iller, därav min reaktion.

ang bur så undrade jag bara då jag har läst några trådar och på internetet där folk hade dom i sina burar när de åkte hemifrån på jobbet. Men fick svar i denna tråden att det var bättre att ha dom lösa,
så nu vet jag det.

jag kommer läsa på SKIT NOGA innan jag ens skaffar mig en iller, därav att jag vill hälsa på innan jag ens kollar hos uppfödare. har redan förälskat mig en pälstyp men den var inte vanlig så då kan det dröja flera år. Samt att jag har en uppfödning utav kaniner, möss och har 2 hundar och bor i en lägenhet, killen pluggar och jag söker jobb.
Därav att jag inte vill skaffa mig en just nu utan i framtiden.

jag är ingen sån person som bara skaffar mig ett djur, säljer de vidare pga att jag har tröttnat eller att dom är jobbiga, därför hörde jag om det fanns iller folk i skåne så att jag kan få hälsa på. lära känna illern, lära mig deras kroppspråk så att om någon skulle fråga mig hur en tamiller är så ska jag kunna svara på frågorna så mycket vill jag kunna inna jag skaffar mig ett djur.

Ojoj, så långt det blev ^^ hihi!

Medarbetare på

ElinaPersson
0

21# låter inte alls som min iller :S han varken biter eller river sönder något. Kraffsar på dörren gör han ibland då vi stängt in honom på sitt rum under natten. Du kanske har riktigt jobbiga illrar, men ta inte alla illrar för såna!

(dock är inte min iller rumsren, men eftersom han bara är 8 månader så jobbar vi fortfarande på det)

bifogar även bild till dig Kickan där du ser hur underbara dom faktiskt är ;)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

ElinaPersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

21# låter inte alls som min iller :S han varken biter eller river sönder något. Kraffsar på dörren gör han ibland då vi stängt in honom på sitt rum under natten. Du kanske har riktigt jobbiga illrar, men ta inte alla illrar för såna!

(dock är inte min iller rumsren, men eftersom han bara är 8 månader så jobbar vi fortfarande på det)

bifogar även bild till dig Kickan där du ser hur underbara dom faktiskt är ;)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

UlrikaD
0

Jag har nog under årens lopp och 14 illrar inte haft någon som rivit eller tuggat sönder någonting. Rivit ner saker och kissat och bajsat sönder golv är en annan femma.Flört

LiselottLindell
0

#20. Vi är överallt, bara kom med förslag så håller vi en träff där Skrattande

enbartmalin
0

Mina skulle inte få för sig att riva på tapeter eller liknande, att dom gräver i krukor och väter ner saker över allt är som Ulrika sa "En annan femma".

Min kompis hane gav sig dock på tapeten när han var understimmulerad.

Hälsningar Malin

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bor just nu i en 99kvm stor lägenhet där det är gamla, fina trägolv i ALLA rum utom badrummet. Illrarna går löst i lägenheten 24/7. Jag har haft iller sedan 2003 och har just nu min 3e och 4e iller. Det mina illrar har förstört hittills (i de 7 eller 8 ställena jag bott på under denna tiden) är att en och samma iller har rivit upp dörrlisten (den i gummi) på 2 ställen pga att han hade ett enormt aktivitetsbehov i form av promenader..

Jag har aldrig haft ett golv som vittnat om en enda olycka utanför lådan (kanske för att dom i stort sett alltid gör behoven där dom ska), aldrig en tapet som illrarna rört och aldrig någon lukt som satt sig efter att jag flyttat ut.

Det blir lite vad man gör det till… Men samtidigt ska jag nämna att inte alla varit lika lyckligt lottade som jag!

TS, kan du inte ha illern lös pga dina smådjur så ser man till att spärra av ett rum som den kan vara i, ett rum som är helt illersäkrat! Jag har ibland, av olika anledningar, haft ett illerrum. Det kan man ha på gott och ont tycker jag men jag föredrar att illrarna kommer och möter mig i dörren när jag slutat jobbet :)

Här får du en liten överblick över hur vi kan ha möblerat med våra illrar utan att det är någon direkt fara för förstörelse!! Går något sönder beror det på att man själv har slarvat..

Jag tycker även att anledningen till att ha illern är bur för att den kan skada sig är väldigt dålig.. :S Den har man hört många gånger förut och kanske tom använt själv när man varit för lat för att själv se till att inget kan hända när dom är ensamma!

Sajtvärd på Iller.ifokus

reira
0

"Urine Off" is the shit! Löser upp intorkat kiss och bajs otroligt bra och tar bort lukten så det inte luktar "låda" där! Antar att de flesta här använder det eller liknande apropå sönderpissade golv men tänkte att om någon hade missat så är det att rekommendera. Är man framme fort lämnas inga spår. Fast riktigt trägolv är nog värre. Mitt är väldigt ytbehandlat som tur är. Fast jag har tur med Samson och Alba också, de går (oftast) på lådan bägge två. Inga sönderrivna tapeter men söndertuggade saker man slängt ifrån sig oaktsams får man räkna med när SamlarSamson är i farten! :) Apropå lukten så har det satt sig i soffan som de bor bakom. Men den är så äcklig ändå, den luktar nästan bättre nu än när den luktade gammal vind där den stått bortglömd :P

Kickan90
0

Tack alla för era fina kommentarer.
ja illersäkrat får man nog allt göra ^^

#28 ja man vill ju gärna att de ska komma till dörren när man kommer. men då har du haft ganska tur med dina illrar som har varit så snälla =)
hade gärna haft en som var rumsren xD haha!
bajs kan man stå ut med men kiss tycker jag fördärvar mer.

#29 Urine Off är superbra, finns inget bättre har det ibland när jag gör ve kaninburarna. användes flitigt i höstas 1 månad när jag höll på att göra min hund rumsren =)

Medarbetare på

Kickan90
0

brukar iller och hundar gå bra ihop?

vet att några här har de.
mina hundar gillar kaninerna de kan inte låta bli att pussa dom xD eller tja den ena vovven tycker att dom är lite läskiga så hon vill hellere bara titta på dom men genom gallret vill hon pussa dom.

Medarbetare på

sotlynx
0

TS: Pälstyp? Ehhh..

Pitbull… Ärligt talat.. Lägg ner.. Det var inte min mening att skapa en debatt om huruvida pitbulls är trevliga hundar eller ej. Det var ett uttryck!! Å andra sidan.. Om du tror att hundar kan vara trygga polare med kaniner i längden.. Jeeez!

Im out. Det finns gränser…

Kickan90
0

#32 om du inte klarar av att jag skriver så, så använd inte sånna uttryck.
enligt dig så verkade det som att du klandrade ner på just den "rasen".

ärligt talat, tja granska dina inlägg först innan du låter så sur. som sagt tåler du inte att jag säger så för att jag tyckte att det lät så. låt då bli att skriva då -.-'

_det var din åsikt och det andra var min åsikt, varför lägga ner? ingen har samma åsikter som dig, vi har alla olika åsikter.
jag tyckte det bara var dumt att säga att illrar är korsningen mellan denna och denna rasen, det tog jag som ett påhopp.

Menmen, detta är väldigt OT och nu tycker jag att vi lägger ner, det ska handla om illerfolk i Skåne inte om dina åsikter då är du välkomen att PMA mig._

Medarbetare på

JossanH
0

#30 #31 Jag är petnoga med att få illrarna rumsrena från början. extra toalådor i varje hörn och mängder med beröm när dom går på lådan. Har begränsat utrymme tills jag vet att dom är så gott som rumsrena. Som jag skrev tidigare- det blir lite vad man gör det till!

Hund och iller kan funka men det kan lika gärna inte funka. Har man hund och skaffar iller bör man ha en plan ifall det kommer ta månader att få ihop dom eller om det inte kommer funka alls. Finns en aktuell tråd om detta där det står mycket bra info!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kickan90
0

#34 okej, bra tips =)
jo visst hänger det på hur man "dresserar" sin iller, så är de ju med de flesta djur.
ja det kan ju både gå bra och inte, får se hur det blir i framtiden känns inte aktuellt just nu pga alla djuren.

Tror att jag hittade den tråden innan, men får leta upp den nästa vecka, åker imorgon på semester^^

Medarbetare på

enbartmalin
0

Dubbel post

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Sotlynx: Hundar och kaniner kan gå jätte bra ihop?
Man kanske bör passa sig om man har jakt hund, men det finns ingen anledning till att en hund inte skulle kunna lära sig.

När jag var ung hade vi en vallhund och en dvärgvädur, i det hushållet huserade väduren och den bestämde över hunden som i vanliga fall inte tog order av någon utom just kaninen.

Min hund idag, han är 11 år och har aldrig rört kaninerna under sin livstid.

Hälsningar Malin

HerrDevlin
0

TS frågade om illrarna går till attack mot tapeter och lister.

Jag har precis flyttat från min gamla lägenhet, och under sängen där han hade sitt tillhåll var det flera långa bruna fläckar på tapeten i listhöjd efter att han SLICKAT på tapeten. Mitt barn är inte som andra barn… :P Han låg ofta och slickade på tapeten när han lagt sig till ro för vila. Han slickade även på andra ställen, men då kunde jag stoppa honom. Under sängen kom jag inte åt honom, där kunde han slicka i fred.

Som tur var gick det mesta bort efter ett heldagsjobbsarbete med suddgummi Skrattande