Smeagol är världs BÄST=)
Japp de är han faktiskt, inte med att gå på låda dock..hahah
Men jag har börjat träna han mer o mer. Man tror att en iller inte kan nått. eller ja har trott de ialf. haha. Men de som är grejen är ju att han har så f*rb*nnat lat matte. Men ialf så har jag tränat tass med han jätte mycket och han har blivit grym på de=) De går hur bra som helst. Och jag har även börjat träna snurra runt (inte rulla de kan han.) Så har de ju öppnat en djuraffär här i Mora. alltså djurmagazinet. Och jag avr där och tittade lite och då blev det att jag inhandlade en klicker och en fjädervippa. Han älskar att leka med fjädervippan=) Gull ungen. Och snacka om att klickern frunkar bra. Alla övningar går så mycket bättre. Förrut var han helt fokuserad på godiset men nu verkar han fatta att klicket också är en belöning. Jag trodde att de inte skulle funka alls. Men han verkar ha fatta galoppen direkt=) Så andra dagen så kan han rulla runt bara men snurrar lite med fingret. Sedan har vi oxså börjat träna på att spela död. De går asa kalas bra=) Grymt kul=)
Är de du tiiia som har dior som har klicker träna honom va?? Får gärna komma med tipp soch förslag vad man kan lära dem?? Även andra som håller på med klickerträning!! STOLT MATTE=)
får jag bara fråga, vad är en klicker? 

Ohh vad skojigt. Låter som om du har en smart kille där smeagol.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#1: Om du kollar på bilderna i #3så ser du lite olika klickers där. Om du tittar på sista bilden så syns det tydligt hur en klicker är uppbyggd.
Man använder den genom att trycka på den så det uppstår ett klick. På det sättet får djuret en direktare belöning än vad man kan åstadkomma med röst eller godis. Och så låter den lika alltid, oavsett om man själv är irriterad. ;-)
Audiatur et altera pars

#1 När ditt djur gör något bra så klickar du på klickern, sen ger du godis. På så sätt lär sig djuret att klicket är beröm, och då kan du beröma i precis rätt situation.
Rätta mig gärna om jag har fel. Har inte fattat helt..
Vad kul att höra att det går framåt med din iller, hoppas att min iller jag ska skaffa i framtiden blir lika begåvad =P

Har funderat på en sak. tro om jag ska börja använda det när han går på tidningspapperet. Så kanske han aldrig mer bajsar utenför?? hmm…vad tror ni??
aha smart grej
Dom där klickersen, var köper man dom??? Har letat i alla djurafffärer jag har varit i, men dom har inte haft dom.
I stallet kör vi med att klicka genom att helt enkelt säga klick. Fungerar jättebra.
Sara

De bör finnas i varje djuraffär nuförtiden. Fråga annars, de kan ha dem under kassan. De kostar inte många kronor.

#9: Konstigt här uppe finns det i varenda djurafär. ;-)
Testa att fråga, de är så jäkla små att de lätt kan missas. ;-)
Audiatur et altera pars

Jag har oxså letat ett tag efter en klicker men ej sett någon.. eller så har jag oxså missat dem. Men skulle tro att de finns på alla djurmagazin faktiskt!!
Ibland finns de innanför disken har jag sett.
Sara